Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Hallo allemaal!

Na wat leeswerk heb ik besloten om een lithium accu in mijn camper te gaan plaatsen en zonnepanelen aan te schaffen. Nu wilde ik graag even mijn idee hier nog even voor de zekerheid voorleggen of ik dit nu helemaal goed aanpak, voordat de panelen scheef op mijn dak zitten en ze er weer af moeten. Het idee is dat ik 260 Wp aan flexibele panelen op het dak leg en dat daarbij een omvormer voor naar 230 installeer en een 200ah lithium accu. Zodat ik niet meer aan de stroom hoef en dat ik mijn airfryer (1000W) kan gebruiken op de omvormer. De volgende spullen heb ik daarvoor aangeschaft:

- 200ah lithium accu met BMS
- 2x 130 WP 12V semi flexibel paneel (monokritallin)
- Victron SmartSolar MPPT 75/15
- Victron Phoenix 12/1200 omvormer
- Victron Bluetooth smart dongle
- Victron BMV-712 black smart accu monitor
- Victron Energy Smart Battery Sense
- SikaFlex 522
- (Optioneel: Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated) (Ik heb deze dynamo (90A) erop zitten: https://m.autodoc.nl/bosch/1158260#productImageGroup)

De linkjes naar de producten:
- https://de.eco-worthy.com/collections/1 ... kristallin
- https://de.eco-worthy.com/collections/1 ... ure-schutz
- https://www.obelink.nl/sikaflex-522-hyb ... jmkit.html
- https://www.obelink.nl/victron-smartsol ... elaar.html
- https://www.obelink.nl/victron-phoenix- ... ormer.html
- https://www.obelink.nl/victron-bmv-712- ... nitor.html
- https://www.obelink.nl/victron-bluetoot ... ongle.html
- https://stroomwinkel.nl/victron-smart-b ... t-10m.html
- https://www.victronenergy.com/dc-dc-con ... n-tr-smart

Mijn vragen zijn:

- Zit ik zo in de goede richting qua systeem icm de koelkast (is nog de originele koelkast), verlichting, radio en airfryer die ik ga gebruiken?
- Zou ik daar nog een Smart DC-DC charger aan toevoegen, en welke stroom sterkte moet ik dan gebruiken? Wat sommige mensen adviseren, omdat dan de lithium batterij beter geladen zou worden.
- Zou ik de omvormer van 12 naar 230 zo kunnen aansluiten dat ik de vaste stopcontacten naast de keuken kan gebruiken als ik niet aan de walstroom zit en als ik wel aan de walstroom zit dat ik die ook kan gebruiken?
- Waar moet ik op letten bij het bevestigen van de flexibele panelen (ik kwam nu op SixaFlex 522 uit), ik lees veel verschillende verhalen over flexibele panelen, en zijn ze nog te verwijderen de panelen zonder te veel schade aan de lak en mijn hefdak als ik ze verwijder? Mochten ze kapot gaan.
- Moet ik perse door het dak boren of kan ik ook tussen de randen van het tentdoek de bekabeling leggen?

Alvast bedankt,

Teus
Laatst gewijzigd door goon326 op 27 sep 2023, 08:39, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door SyncRoon »

Voor omschakeling tussen 230V boordnet en walstroom zijn er schakelingen te koop; https://www.obelink.nl/nds-prioriteit-schakelaar.html

(semi)flexibele panelen lijm je best op kanaalplaat of di-bond en monteer je dan bv op ladingrails zodat ze ook afneembaar zijn. Men zegt dat de panelen zo ook beter koelen wat werking en duurzaamheid bevordert.

Bij gebruik Sika altijd ook primer gebruiken.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

SyncRoon schreef: 26 sep 2023, 07:37 Voor omschakeling tussen 230V boordnet en walstroom zijn er schakelingen te koop; https://www.obelink.nl/nds-prioriteit-schakelaar.html

(semi)flexibele panelen lijm je best op kanaalplaat of di-bond en monteer je dan bv op ladingrails zodat ze ook afneembaar zijn. Men zegt dat de panelen zo ook beter koelen wat werking en duurzaamheid bevordert.

Bij gebruik Sika altijd ook primer gebruiken.
Dankje, dat is mega handig, die ga ik bestellen!
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Gisteren alvast de lithium accu ingebouwd. Past echt perfect, iets meer ruimte erboven zou mogen, maar past precies tussen de originele houders. Er zou zelfs nog een tweede naast kunnen! En qua gewicht is het echt 1/4 van de lood accus. Ik heb nu bedacht om de omvormer naast de accu te gaan inbouwen.

Iemand hier nog interesse in de loodaccus? Ze zijn 1 jaar oud en bijna niet gebruikt.

Weet iemand welke dikte kabels er tussen de omvormer en de accu moeten en waar ik die kan scoren?
Bijlagen
daec4064-935f-4d4e-acd3-09c16ea15178.jpeg
5687d3ba-5390-44fc-8576-b9a2a5d9932e.jpeg
4f839cda-4274-497b-83ee-65affcf5847d.jpeg
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Mickel Moen »

Beste,

Ik krijg wat buikpijn van dit draadje. Helemaal ook door het andere draadje viewtopic.php?t=69044

Daarom een eerste reactie, die zeker niet volledig is. Mede omdat ik zelf geen ervaring heb met Lithium.

Een paar opmerkingen.

1. Als de acculader uit het andere draadje zo heet wordt, kan er wel eens iets goed mis zijn.
2. De prijs van de Lithium accu is wel heel mooi. Het lijkt mij te mooi om waar te zijn. Je kiest voor veel Victron spul. Vergelijk dan de capaciteit eens met de prijs. De link die je stuurt is van een Duitstalige website, maar ze hebben blijkbaar niet de moeite genomen om het gewicht in kg te vermelden. Dat doet dus mijn wenkbrauwen fronsen.
3. De zonnepanelen. Ook lekker goedkoop. Te mooi? Lees op mijn website, link hieronder, mijn wederwaardigheden hiermee.
4. Waar wil je de Dongel voor gebruiken. Die is bedoeld voor Victron apparatuur die nog niet Smart is.

Verder. Het koppelen van geheel nieuwe techniek met een installatie uit 1992, is dus 30 jaar oud, heeft risico’s. Ik denk daarbij met name aan de vervangende acculader die je geplaatst hebt.

Eigenlijk moet je bij Lithium geheel opnieuw beginnen.

Maar dat start met een berekening van de energiebehoefte. Heb je dat wel gedaan? Idem, wat betreft Solar, lijkt prachtig, maar besef, dat bij donker weer de opbrengst vrijwel nihil is. Zo ook in herfst en winter. Overigens ook locatie afhankelijk.

Wat mij triggered is de Airfryer. Een hele zware installatie optuigen voor een frituurding. Ik weet, ik zeg het oneerbiedig, maar heb je het berekend en is het het dan nog waard.

Tot slot.
Wil je een goede op Lithium gebaseerde installatie hebben, begin dan met de accu. Kies voor gerenomeerd en betrouwbaar. Die krengen zijn niet voor niets zo duur. Wat je niet wilt is dat jouw busje in de fik gaat, omdat je goedkope accu’s geplaatst hebt, jezelf niet deskundig genoeg bent en combineert met niet geschikte apparaten. Lithium is nu eenmaal andere techniek dan loodzuur.

Kortom koop bij een bedrijf wat er verstand van heeft. Dus niet lukraak bij een kampeerwinkel en wat goedkoop spul op het internet.

Begin met de accu en laat je adviseren over de daarbij goed combinerende laders:

De acculader, de solarlader en het meest geschikte apparaat tussen jouw dynamo/startaccu en de lithium.

Sloop het oude regelsysteem eruit. Plaats een nieuwe zekeringkast en sluit daar de kale gebruikers als, koeler, verlichting, waterpomp enz op aan.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Lutra »

In onderstaande link nog wat info over LiFePO4 accu’s. Ik heb er zelf geen verstand van, dus kan het artikel niet op waarheid beoordelen maar blijkbaar zitten er niet louter voordelen aan deze accu’s.
https://www.zwiebelfam.nl/de-echte-nade ... e-lifepo4/
Laatst gewijzigd door Lutra op 04 mar 2024, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Mickel Moen »

Bedankt voor de link. :ie

Mijn buikpijn wordt hier helemaal verklaard. Zo door de jaren op verschillende fora, had ik al het idee gekregen, dat het allemaal niet zo eenvoudig is met Lithium. Ik heb, behalve fietsaccu’s e.d., zelf geen ervaring met Lithium in een camper. Dan ben je voorzichtig daarover te schrijven. Het verhaal van Zwiebelfam legt het helemaal goed uit. :toppie
Ik zet hem meteen bij mijn favorieten.

En wat de airfryer betreft. Wie dit soort zware gebruikers wil gebruiken adviseer ik om een paal op te zoeken. Wel even checken of deze voldoende Ampère kan leveren, maar verder zorgeloos.
Zo verwarmen wij elektrisch, dus als het koud is, gaan we aan de paal.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Het heeft even geduurd maar ik ben inmiddels weer begonnen dit project af te maken. Aan de hand van jullie adviezen heb ik de setup gedeeltelijk aangepast dus ik ga nu de volgende onderdelen gebruiken:

- Victron Multiplus 12 v 1600 70 (Als lader en omvormer)
- Victron Orion-Tr Smart (als beveiliging voor de dynamo en accu)
- Victron Cerbo-S GX (om alles aan elkaar te koppelen en de multiplus te bedienen via de app)
- Victron SmartShunt 500A
- Victron MPPT 75 15 (voor de zonnepanelen)
- 2x 130 Wp flexibel paneel (Deze hou ik voorlopig aan en ik ga even testen of dit werkt voor mij anders stap ik desnoods volgend seizoen over op vaste panelen).
- Nu nog de 200ah Lithium accu uit china, maar ik wil die vervangen door een lithium accu van Victron of een ander gerenomeerd merk, dus mocht iemand nog advies hebben hierover laat maar weten.

Inmiddels gebruikt ik dit schema:
Screenshot 2024-02-03 at 17.56.10.png
Inclusief nieuwe zekering kast op 12 volt en schakelautomaat met aarde voor het 220 gedeelte.

Ik heb vandaag de eerste testjes gedaan met een opzet hoe ik alles kwijt kan. Ik ga het kastje achterin gebruiken om de multiplus in op te hangen en ik ben nog even aan het nadenken of ik nog een ventilator ga inbouwen met eventueel een extra aanvoer en afvoer van frisse lucht vanaf buiten om extra te koelen.

Dit is nu ongeveer hoe ik het opstelling wil maken:
WhatsApp Image 2024-02-03 at 18.03.08.jpeg
De MPPT past niet meer in de accu ruimte dus die komt in de buurt van de Multiplus te hangen. Ik ben van plan om een dubbele bodem te maken en dan alle kabels aan de achterkant van de platen weg te werken.

Dit is waar ik het wil plaatsen met de multiplus al op zijn plek:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Ik heb ook een schakel relai gekocht en een kleine zekering om het stekker symbool werkend te houden. Dus het plan is dat als je de stekker erin doet om op te laden dat de zekering een hele kleine 12v stroom laat lopen met een 100 mA zekering ertussen zodat het stekker symbool gaat branden.

Graag hoor ik wat jullie ervan denken.
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Vraagje, ik heb nu een Victron Orion DC DC ertussen zitten, is het dan verstandig het schakel relai ertussenuit te halen? Of zou ik die er gewoon extra tussen laten zitten?
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door DJSmiley »

Scheidingsrelais kan gewoon weg, want die functie heeft de Orion ook al. Alleen maar een extra item wat storingen kan geven.

Wat voor koelkast heb je? Bij een absorbtiekoelkast moet je er rekening mee houden dat die al een groot deel van de stroom die je booster oplevert gebruikt (als je m op elektra draait tijdens het rijden).
In dat geval kan het raadzamer zijn om de koelkast met een apart relais op de startaccu te hangen zodat de laadstroom van de booster volledig benut wordt om de accu te laden.
Wel moet je dynamo dat aan kunnen natuurlijk.

Aandachtspuntje is laden bij koude: Heb je dat getest? Veel van die goedkope accu's missen een werkende beveiliging daartegen. In dat geval is het zeker aan te raden om een externe thermostaat te plaatsen die de Orion uitschakelt bij een te lage temperatuur!

Controleer ook goed of de Orion wel zn warmte kwijt kan: Dat ding wordt heet en als de hoogte op je vloerontwerp ook de beschikbare hoogte is dan gaat die niet zn warmte kwijt kunnen. Als die ruimte beperkt is (waar het op lijkt) zou ik eerder de Votronic aanraden (kleiner en wordt minder warm en is actief gekoeld) of de Orion XS. (Die kun je ook op de Cerbo aansluiten)

Ook is je karton te klein: Je kan de kabels/kabelschoenen bij de zekeringhouders bijvoorbeeld niet kwijt, dan zitten er al andere componenten in de weg. Idem bij de hoofschakelaar: Daar heb je minimaal een cm of 10 ruimte naast nodig om de bocht te maken met een kabelschoen en voldoende dikke kabel voor jouw omvormer.

De ruimte lijkt mij op het oog te krap om alles netjes kwijt te kunnen...


Wat bedoel je met het schakel relais voor het stekker symbool? Meestal werkt de walstroomindicator op 12V en krijgt ie de voeding uit een apart poortje van de acculader. Als jouw lader vervalt en je krijgt een multiplus in de plek dan moet je
- Of een losse adapter nemen die 12V geeft naar je bedienpaneeltje
- Of een relais schakelen door de paal (230V) die dan het signaaldraadje voed vanuit de 12V. (of bedoelde je dat?)

Overigens zie ik in jouw geval 1 aardlek: Let wel dat het relais dus niet op de UITgang van de multiplus komt (want dan is ie ook actief als de MP draait).
Houd je ook de bestaande aardlek bij de paal? (Dat is wel aan te raden als er nog andere verbruikers zitten die 230V krijgen VOOR de multiplus)
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Dank voor je reactie! Ik ben inmiddels al wat verder, ik zal zo even een update schrijven over hoe het er nu voor staat.
DJSmiley schreef: 09 feb 2024, 22:25 Scheidingsrelais kan gewoon weg, want die functie heeft de Orion ook al. Alleen maar een extra item wat storingen kan geven.

Wat voor koelkast heb je? Bij een absorbtiekoelkast moet je er rekening mee houden dat die al een groot deel van de stroom die je booster oplevert gebruikt (als je m op elektra draait tijdens het rijden).
De scheidingsrelais heb ik nu er tussenuit gehaald. Weet ik iemand welke draad de schakeling geeft aan de relai? Ik zie en kleine blauwe kabel en een kleine bruine die in de relai gaan. Die zou ik graag op de Orion zetten zodat hij weet wanneer het contact aan staat. Ik heb een koelkast die alleen op 12V kan, de standaard westfalia T4 koelkast. Dus dat moet geen probleem zijn.
DJSmiley schreef: 09 feb 2024, 22:25
Aandachtspuntje is laden bij koude: Heb je dat getest? Veel van die goedkope accu's missen een werkende beveiliging daartegen. In dat geval is het zeker aan te raden om een externe thermostaat te plaatsen die de Orion uitschakelt bij een te lage temperatuur!

Houd je ook de bestaande aardlek bij de paal? (Dat is wel aan te raden als er nog andere verbruikers zitten die 230V krijgen VOOR de multiplus)
Ik heb nu de multiplus ingesteld dat hij niet laad bij temperaturen onder de nul graden. Orion kan ik helaas niet instellen, maar de accu schijnt een temperatuur beveiliging te hebben. Alleen geen idee hoe ik dat zou moeten testen?
DJSmiley schreef: 09 feb 2024, 22:25 Controleer ook goed of de Orion wel zn warmte kwijt kan: Dat ding wordt heet en als de hoogte op je vloerontwerp ook de beschikbare hoogte is dan gaat die niet zn warmte kwijt kunnen. Als die ruimte beperkt is (waar het op lijkt) zou ik eerder de Votronic aanraden (kleiner en wordt minder warm en is actief gekoeld) of de Orion XS. (Die kun je ook op de Cerbo aansluiten)
De orion is inmiddels van plaats veranderd, nu maar even testen of de koeling daar genoeg is, ik wil switchen naar de Orion XS, wel zonde dat ik deze gekocht heb vorig jaar. Maar de Orion XS was niet op voorraad helaas, had er eentje besteld maar die kwam pas in april dus toen de bestelling gecanceld. Als iemand nog een fabrikant weet die er eentje op voorraad heeft hou ik me aanbevolen.
DJSmiley schreef: 09 feb 2024, 22:25 Ook is je karton te klein: Je kan de kabels/kabelschoenen bij de zekeringhouders bijvoorbeeld niet kwijt, dan zitten er al andere componenten in de weg. Idem bij de hoofschakelaar: Daar heb je minimaal een cm of 10 ruimte naast nodig om de bocht te maken met een kabelschoen en voldoende dikke kabel voor jouw omvormer.

De ruimte lijkt mij op het oog te krap om alles netjes kwijt te kunnen...
Hier ben ik inmiddels ook achter gekomen, ik heb alles van plaats veranderd. Die dikke kabels zijn moeilijke dingen in deze kleine ruimtes, maar ik wilde erg graag kabels hebben die liever veel te dik waren dan te dun. Zit nu 70 mm2 aan. Het past erin maar het is niet mega ruim.
DJSmiley schreef: 09 feb 2024, 22:25 Overigens zie ik in jouw geval 1 aardlek: Let wel dat het relais dus niet op de UITgang van de multiplus komt (want dan is ie ook actief als de MP draait).
Houd je ook de bestaande aardlek bij de paal? (Dat is wel aan te raden als er nog andere verbruikers zitten die 230V krijgen VOOR de multiplus)
Ik heb nu 1 aardlekautomaat (dus aardlek en installatie automaat in 1, 16A) die zit dus tussen de paal en de multiplus, de relais zit daar ook achter beveiligd, dan gaat het door de multiplus heen en daarna heb je nog de aardlekautomaat die standaard in de camper zat en dan de stopcontacten. Er gaat verder nergens 220v dan naar de stopcontacten. Doe ik het dan goed?
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Inmiddels wat verder met de inbouw heeft me toch wel 4 a 5 dagen gekost om zover te komen waar ik nu ben. Ik moet nu alleen nog de zonnepanelen installeren en de bekabeling van de zonnepanelen aanlegeen naar het hefdak toe. Maar daarover later meer.

Wat ik nu gedaan heb is als volgt. Ik heb eerst een opzet gemaakt op wat test hout, om te proberen hoe alles moest gaan passen, dus was wel echt een heel karwei, ik heb alles wel 5 keer los en vast gehad om het weer opnieuw vast te maken, omdat het continue eigenlijk niet naar mijn zin zat en het niet goed zat qua ruimte en kabels. Dat had ik wel onderschat. Uiteindelijk de compromis gemaakt dat het zo is komen te zitten, dus Shunt, Cerbo, zekeringen, en hoofdschakelaar beneden en de rest van de apparaten bovenin de kast. 1 zekering moest helaas wel in de kast komen, dat is die tussen de dynamo en de Orion, maar daar kan ik exact net bijkomen met mijn hand.

Afbeelding

Afbeelding

Weet iemand of ik de aarde die vanuit de walstroom komt gewoon naast de schakelautomaat moet doorverbinden naar de multiplus toe? Zo heb ik het nu in ieder geval gedaan.
6826F048-4946-478B-A530-D0FC437ABA11.jpeg
De relais wordt gebruikt om in de boord computer van de t4 het walstroom symbool aan en uit te laten gaan en de relais wordt ook gebruikt om de tweede uitgang van de multiplus te gebruiken om de start accu bij te laden. Aangezien de tweede uitgang niet geschakeld kan worden. Ik heb nu een enkele relais erin zitten maar dat wordt straks een dubbele zodat ik allebei de systemen kan schakelen.

Afbeelding

Dit is uiteindelijk de opzet geworden onderin:

Afbeelding

De opzet bovenin is uiteindelijk dit geworden, orion en mept rechts en de multiplus hangt links, zodat alles netjes verticaal hangt. Heeft iemand verstand van hoe ik het beste de Orion zou kunnen schakelen? Ik wil het liefst dat hij dus ziet dat ik het contact omzet zodat hij dan weet dat de motor loopt naast het algoritme dat erin zit, is dat een goed idee of zou ik de Orion gewoon alles zelf laten bepalen? Ik heb nu de blauwe draad die op de oude relais zat in de orion gezet, volgens de handleiding zou hij niet dus aan moeten gaan als er spanning op dat kabeltje komt door het contact maar dat werkt nog niet zover ik kan zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Uiteindelijk nieuwe planken gemaakt om alles netjes recht te maken en die zwart geverfd om het een beetje strak eruit te laten zien. Kabelboom gemaakt voor erachter, zodat ik deze inbouw eruit kan halen om erachter te komen wanneer nodig.

Afbeelding

Afbeelding

En dan is dit het uiteindelijke resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu moet ik de zonnepanelen nog gaan bevestigen, ik ben er nog niet helemaal in welke opstelling ik dat ga doen, iemand tips? Ik dacht aan de volgende twee opties:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
goon326
Berichten: 186
Lid geworden op: 03 aug 2022, 10:46

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door goon326 »

Vraagje, ik heb net een kwartier de airfryer aan de omvormer gehad. Dat ging prima hij trekt 1100 watt uit de multiplus en ongeveer 80A. Alleen wat me opviel is dat alle kabels netjes 19 graden blijven behalve twee stukjes kabel naar de hoofdschakelaar. Die worden 30 graden. Hebben die dan een slecht contact? Of zal ik die kabels vervangen door een plat stuk metaal, dat zag ik ook ergens geen idee of dat een ding is?

Het gaat om de twee kleine stukjes links naast de zekeringen:
IMG_2089.jpeg
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door Lutra »

goon326 schreef: 25 feb 2024, 21:51 Alleen wat me opviel is dat alle kabels netjes 19 graden blijven behalve twee stukjes kabel naar de hoofdschakelaar. Die worden 30 graden. Hebben die dan een slecht contact? Of zal ik die kabels vervangen door een plat stuk metaal, dat zag ik ook ergens geen idee of dat een ding is?

Het gaat om de twee kleine stukjes links naast de zekeringen:
Bij een kort stukje kabel zitten de aansluitingen dicht bij elkaar. Twee keer overgangsweerstand, twee keer warmteontwikkeling. (Ik ben geen elektrotechnicus maar dit leek mij een logische verklaring)
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen

Bericht door krekwakwol »

Hoe dik is de kabel ten opzichte van de rest en heb je de verbindingen ook gesoldeerd of alleen geknepen.
Met solderen beperk je je weerstand.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie