Heb je een foto? Ik ben wel erg benieuwd! Ik heb nog niks verlijmd, dus ik kan het nog doen. Hoe dik is de laag eronder?Multivan Generation schreef: ↑05 mar 2024, 13:05Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.Dropmans schreef: ↑05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?
Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Ja die panelen gaan niet goed op hitte en spanningen, hoe duur je de panelen ook koopt. Ik heb nog weinig verhalen gehoord dat mensen jaren met de panelen doen zonder problemen. Dus ik neem dat in gedachten al een beetje mee om niet teleurgesteld te worden. Maar om er een vast paneel op te zetten zie ik ook niet zitten.Dropmans schreef: ↑05 mar 2024, 10:44 Hoe gevoelig zijn deze zonnepanelen, verlijmd op het hefdak, voor eventuele bewegingen in het dak?
Ik zit ook te dubben of ik ze plat op het dak lijm, of vrij van het dak.
He is allebei inderdaad niet echt fraai, maar de panelen vrij van het dak op steuntjes oid, is wel echt een "puist" op je dak....
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Op mijn vorige bus zwevend opgehangen en gemonteerd op aluminium plaat. Na 5 jaar nog steeds prima werkend.
Kwalitatief goede junction box met 1 kabel met 2 aders die weg ging .
Merk: Lensun Solar
Kwalitatief goede junction box met 1 kabel met 2 aders die weg ging .
Merk: Lensun Solar
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
En dan de randen afkitten dus de zijkant zegmaar, of wel echt onder het paneel de buitenste rand afkitten?Multivan Generation schreef: ↑04 mar 2024, 22:48 Nu nog even niet verlijmen die panelen, maar automotive dubbelzijdig foamtape gebruiken en alleen de randen kitten,
dan kun je ze later eventueel gemakkelijker verwijderen, mochten ze kapot zijn..
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Het laatste
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Multivan Generation
- Berichten: 33798
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Kijken jullie nooit in andere fora op weetjewel?
Zie hier: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=277
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=360
https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... &start=364
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Oh, dat is vlakbij.... Ik woon direct aan de noordkant van de Zeelandbrug..Multivan Generation schreef: ↑05 mar 2024, 13:05
Je bent welkom om te komen kijken in Krabbendijke.
Ik denk dat die puist een beeld in je hoofd is..
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Het heeft even geduurd, maar de panelen liggen nu op het dak. Alles zit vast, ik moet alleen nog even de bekabeling iets netter wegwerken, ik heb het gisteren getest en toen had ik al 100wp met een half zonnetje. Nu maar kijken hoe lang ze het volhouden, dat zal waarschijnlijk vies tegenvallen, maar we gaan het zien.
Ik heb alleen nog een probleem met de DC-DC lader van victron, die schakelt continue in en uit, als hij inschakelt daalt de spanning te hard waardoor hij weer uitschakelt, dus ik moet even checken of dat wellicht door slechte aarding komt of iets anders.
Verder wil ik wellicht toch een schermpje kopen en die ergens installeren, want via mijn telefoon alles bekijken vind ik toch niet zo handig. Maar er komt een einde aan dit project en dat is wel lekker!
Het VRM overzicht van victron is daarnentegen wel erg mooi en handig qua bediening, alleen het nadeel is dat je dat alleen kunt gebruiken als je Cerbo over internet beschikt, en dat is alleen als hij in mijn schuur staat. Wat fijn is is dat ik hem aan de lader kan zetten in mijn schuur en dan kan zien welke temperatuur alles is en hoe de status is en dat ik de oplader op afstand kan aan/uit schakelen.
Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Ik heb alleen nog een probleem met de DC-DC lader van victron, die schakelt continue in en uit, als hij inschakelt daalt de spanning te hard waardoor hij weer uitschakelt, dus ik moet even checken of dat wellicht door slechte aarding komt of iets anders.
Verder wil ik wellicht toch een schermpje kopen en die ergens installeren, want via mijn telefoon alles bekijken vind ik toch niet zo handig. Maar er komt een einde aan dit project en dat is wel lekker!
Het VRM overzicht van victron is daarnentegen wel erg mooi en handig qua bediening, alleen het nadeel is dat je dat alleen kunt gebruiken als je Cerbo over internet beschikt, en dat is alleen als hij in mijn schuur staat. Wat fijn is is dat ik hem aan de lader kan zetten in mijn schuur en dan kan zien welke temperatuur alles is en hoe de status is en dat ik de oplader op afstand kan aan/uit schakelen.
Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Heb je die sensor onder een Campingaz 907 geplakt? Ik dacht dat dit alleen werkte bij grotere gastanks.goon326 schreef: ↑24 apr 2024, 16:58 Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Tot nu toe lijkt het prima te werken op een 907, je voert de hoogte en het gewicht in en dan berekend hij het zelf. Hoe accuraat het exact is gaan we meemaken. Maar t lijkt aardig te kloppen tot nu toe. T gaat er vooral om dat als hij 10 procent ofzo is dat in ongveer weet dat ik moet gaan vullen.Hanz schreef: ↑25 apr 2024, 17:31Heb je die sensor onder een Campingaz 907 geplakt? Ik dacht dat dit alleen werkte bij grotere gastanks.goon326 schreef: ↑24 apr 2024, 16:58 Daarnaast heb ik ook een LPG sensor gekocht van Mopeka, dit werkt echt geweldig goed, je plakt de sensor onder je tank en je kalibreert hem 1 keer. En nu weet ik exact hoeveel procent de gasfles nog heeft en dit kun je dan weer koppelen aan de Cerbo waardoor het in je overzicht te zien is.
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Bedankt. Ik had gelezen dat het werkte voor tanks vanaf 6kg en dacht dat het om 6kg gas ging, maar blijkbaar bedoelen ze het gewicht van tank en gas samen. En die is bij de 907 6,6kg.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Nee dat zit er nog onder, maar het werkt wel, als ik namelijk het gewicht meet dan zit het in de buurt de waarde die de sensor geeft. Wijkt wel +/- 5-10 procent af, maar dat maakt mij niet uit.
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
Ik ben toch van plan nieuwe bekabeling te trekken van de start accu/dynamo naar de huishoud accu, ik ga nu via de oude bekabeling. Dat zijn 2 kabels die parallel lopen, maar ik denk dat de spannings drop die ik krijg als de huishoud accu start met laden, komt door de oude bekabeling.
Een aantal vragen:
- Wat zouden jullie voorstellen als nieuwe kabel dikte te leggen? 22 mm2 of 34 mm2?
- Weet iemand de dikte die er nu in zit en hoe ik dat kan vergelijken, aangezien dat nu 2 parallel kabels zijn.
- Zou ik ook een grond kabel trekken, of is via het chassis aarde wel gewoon genoeg?
- Hoeveel ampere mag ik vragen van mijn dynamo? Ik heb een Bosch 90A dynamo (https://www.autodoc.nl/bosch/1158260). Volgens mij kan ik de DC-DC TR smart niet instellen op amperage dus hij trekt standaard 30 ampere van mijn dynamo.
Daarnaast moet nog 1 keer alles eruit, omdat ik de multiplus nog een keer goed ga programmeren inclusief de relais. En ik ga de DC-DC TR Smart vervangen voor een XS, zodat alles is uit te lezen via de Cerbo.
Een aantal vragen:
- Wat zouden jullie voorstellen als nieuwe kabel dikte te leggen? 22 mm2 of 34 mm2?
- Weet iemand de dikte die er nu in zit en hoe ik dat kan vergelijken, aangezien dat nu 2 parallel kabels zijn.
- Zou ik ook een grond kabel trekken, of is via het chassis aarde wel gewoon genoeg?
- Hoeveel ampere mag ik vragen van mijn dynamo? Ik heb een Bosch 90A dynamo (https://www.autodoc.nl/bosch/1158260). Volgens mij kan ik de DC-DC TR smart niet instellen op amperage dus hij trekt standaard 30 ampere van mijn dynamo.
Daarnaast moet nog 1 keer alles eruit, omdat ik de multiplus nog een keer goed ga programmeren inclusief de relais. En ik ga de DC-DC TR Smart vervangen voor een XS, zodat alles is uit te lezen via de Cerbo.
Re: T4 California 1992 hefdak zonnepanelen, omvormers en lithium accu plaatsen
iemand ervaring met nieuwe bekabeling trekken van de startaccu naar de huishoudaccu? En welke diktes?