Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Verzekering etc

vragen over de T4
Plaats reactie
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Verzekering etc

Bericht door CamperBob »

Hallo allemaal,

Ik twijfel over de verzekering die ik voor onze Bob (de camper) heb. We hebben een T4 uit 2001, 1.9D, een zelfbouw met klein Atrion hefdak (zo’n schuine). 325.000km op de teller, zonnepanelen op het dak, simpel ingericht. Bob is nu WA verzekerd, maar ik twijfel of WA+ niet beter is (diefstal etc). Hoe hebben jullie je T4 camper verzekerd?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verzekering etc

Bericht door krekwakwol »

Wa+ via NKC
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Verzekering etc

Bericht door Martens-Tvier »

FWIW: onze Westfalia T4 van 2003 is al jaren all-risks bij Interpolis verzekerd omdat (oa) deze maatschappij niet-recreatief gebruik niet uitsluit. Onze bus wordt nl ook als gewone tweede auto gebruikt, ik gebruik m voor mijn RnR band en soms als woon-werk verkeer.

We hebben al meermaals zelf veroorzaakte schades geclaimd en die zijn zonder uitzondering “no questions asked” vergoed.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 710
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: Verzekering etc

Bericht door websurfer »

Ook verzekerd bij de NKC en deels tervreden mee.
2 jaar achter elkaar iets moeten declareren op de reisverzekering en dat is betaald maar daarna een verkapte (dreig) brief gekregen dat
Ik niet alles hoefde te declareren op de verzekering en zelf ook wel schade op mij kon nemen...?
Want anders werd de verzekering te duur en konden we uitgeschreven worden
Alsof we fraudeurs waren!

Heel apart en verzekering onwaardig m.i.
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Verzekering etc

Bericht door CamperBob »

Martens-Tvier schreef: 08 okt 2023, 09:55 FWIW: onze Westfalia T4 van 2003 is al jaren all-risks bij Interpolis verzekerd omdat (oa) deze maatschappij niet-recreatief gebruik niet uitsluit. Onze bus wordt nl ook als gewone tweede auto gebruikt, ik gebruik m voor mijn RnR band en soms als woon-werk verkeer.

We hebben al meermaals zelf veroorzaakte schades geclaimd en die zijn zonder uitzondering “no questions asked” vergoed.
Dit is ook wel goed om naar te kijken ja, want we zijn voornemens om onze bus als tweede auto te gaan gebruiken (1 dag in de week). Had ik nog niet bij stilgestaan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verzekering etc

Bericht door Multivan Generation »

Martens-Tvier schreef: 08 okt 2023, 09:55 FWIW: onze Westfalia T4 van 2003 is al jaren all-risks bij Interpolis verzekerd omdat (oa) deze maatschappij niet-recreatief gebruik niet uitsluit. Onze bus wordt nl ook als gewone tweede auto gebruikt, ik gebruik m voor mijn RnR band en soms als woon-werk verkeer.

We hebben al meermaals zelf veroorzaakte schades geclaimd en die zijn zonder uitzondering “no questions asked” vergoed.
Hoe heb je hem dan precies verzekerd bij Interpolis en op welke basis/grondslag? Dagwaarde of via taxatie rapport?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 341
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: Verzekering etc

Bericht door Martens-Tvier »

Multivan Generation schreef: 11 okt 2023, 11:08 Hoe heb je hem dan precies verzekerd bij Interpolis en op welke basis/grondslag? Dagwaarde of via taxatie rapport?
Ik zou het niet weten…..ik heb de bus nooit getaxeerd iig. Bij het afsluiten in 2014 heb ik gezegd dat ik de bus ook niet-recreatief gebruik (níet beroepsmatig). Was geen probleem zeiden ze. Was voor mij voldoende.

Alle verzekerde schades laat ik door een dorpsgarage uitvoeren. Ik zet de bus er neer, de expert komt een kijkje nemen, ik krijg van Interpolis het getaxeerde bedrag alvast uitgekeerd en de garage gaat aan de gang.
Als ze na een weekje klaar zijn krijg ik een factuur en betaal ik die. Gaat tot nu toe altijd goed (heb wel no-claim garantie meeverzekerd) 😬. Nooit vragen gehad of de schade op vakantie of tijdens niet-recreatief gebruik was ontstaan.

Ik ben niet iemand die zich daar heel erg in verdiept, het moet gewoon (voor mij) efficiënt geregeld worden. Kan ik zelf nadenken over de volgende bus-bestemming 😉
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verzekering etc

Bericht door Hanz »

Martens-Tvier schreef: 13 okt 2023, 19:00
Multivan Generation schreef: 11 okt 2023, 11:08 Hoe heb je hem dan precies verzekerd bij Interpolis en op welke basis/grondslag? Dagwaarde of via taxatie rapport?
Ik zou het niet weten…..ik heb de bus nooit getaxeerd iig.
Als hij nooit getaxeerd is dan zal de bus verzekerd zijn tegen dagwaarde. Dat kan je op de polis nakijken. Bij kleinere schades maakt dat niet uit maar als de schade hoger is dan de dagwaarde, dus total loss, dan kan het veel geld schelen vergeleken met taxatiewaarde. Waarschijnlijk kan je met de uitkering dan geen vergelijkbare camper terugkopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Freds
Berichten: 224
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Verzekering etc

Bericht door Freds »

Al jaren bij de nkc. Nog nooit iets hoeven claimen, dus daarmee geen ervaring.
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 220
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Verzekering etc

Bericht door Dropmans »

Hier via de ZLM verzekerd, kost ons all-risk € 34,22 per maand.
(wel de volle no-claim er over)

Voor dat bedragje kunnen we niet tobben met wel/niet all-risk dachten wij. Eén keer een schade en je hebt hem er dubbel en dwars uit

Wel verzekerd via dagwaarde, maar misschien laat ik hem nog eens taxeren als ik de paar plekjes bij heb gewerkt en het hefdakdoek vervangen.
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
CamperBob
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jun 2023, 21:34

Re: Verzekering etc

Bericht door CamperBob »

Ik zou onze t4 eigenlijk graag wa+ willen verzekeren, maar bij Camperverzekerd (waar ik nu verzekerd ben) kan dat pas bij een dagwaarde boven €10.000,-. Onze camper is niet getaxeerd, we hebben hem in mei gekocht voor €8000,- en daarna nog wel wat in verbouwd, maar ik weet dus niet of we aan die €10.000,- komen. Hebben jullie tips voor me?
Bayco
Berichten: 24
Lid geworden op: 15 okt 2023, 16:26

Re: Verzekering etc

Bericht door Bayco »

Wij hebben de bus momenteel wa+ verzekerd. Via bevriende tussenpersoon. A19 euro. We hebben de bus (camper) net paar week en zijn deze helemaal van af de grond af van binnen weer aan het opbouwen naar camper.
Advies was wel wanneer hij klaar is deze miss even opnieuw te taxeren. Of een aanvullende verzekering aangaande attributen. Denk aan luifel of tent enz.

Met de caravan gebeurde het ook wel dat de auto tijdens zomervakantie ff all risk verzekerd werd :lach ..

Voor ons is het idd ook ff afwachten hoe we uit de strijd komen na de verbouwing.

Maar wa+ kan gewoon hoor. Nog nooit gehoord dat dagwaarde boven 10000 moet zijn
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3669
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Verzekering etc

Bericht door krekwakwol »

Toch laten taxeren, de verbeteringen benoemen evt met facturen, dan weet je waar je aan toe bent.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Verzekering etc

Bericht door Hanz »

CamperBob schreef: 18 okt 2023, 15:59 Ik zou onze t4 eigenlijk graag wa+ willen verzekeren, maar bij Camperverzekerd (waar ik nu verzekerd ben) kan dat pas bij een dagwaarde boven €10.000,-. Onze camper is niet getaxeerd, we hebben hem in mei gekocht voor €8000,- en daarna nog wel wat in verbouwd, maar ik weet dus niet of we aan die €10.000,- komen. Hebben jullie tips voor me?
Dagwaarde is niet hetzelfde als aanschafprijs+investeringen. Als de auto nooit als camper is getaxeerd dan gaat de dagwaarde uit van de nieuwprijs van de originele bus en afschrijving op basis van leeftijd en kilometers. En dat kan wel eens veel lager uitpakken. Zeker als het om een zelfbouw camper gaat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Verzekering etc

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 20 okt 2023, 08:44
Dagwaarde is niet hetzelfde als aanschafprijs+investeringen. Als de auto nooit als camper is getaxeerd dan gaat de dagwaarde uit van de nieuwprijs van de originele bus en afschrijving op basis van leeftijd en kilometers. En dat kan wel eens veel lager uitpakken. Zeker als het om een zelfbouw camper gaat.
Helemaal mee eens.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie