Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

vragen over de T5
Plaats reactie
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Boomerxl »

Hey allemaal,

Afgelopen weekend hebben wij het flunk koud gehad in onze multivan uit 2007 die we ook als campertje gebruiken. Ik zit er al langer over te denken om een standkachel in te bouwen.
Nu weet ik dat er een Webasto in zit. We hebben geen bedieningspaneel dus ik denk dat ie alleen is voor het bijverwarmen van de motor als het vriest (als ik het goed heb begrepen). Zo ver ik kan zien heb ik nergens iets omhem te bedienen iig.
Ik heb gezocht en kom er niet helemaal uit. Het is een Thermo Top C en kan deze omgebouwd worden tot standkachel. Zie onder andere hier: viewtopic.php?t=65606

Echter wat mij niet duidelijk is is of deze oplossing alleen is om de wagen in de ochtend even op te warmen of kan ik hem met zo een ombouwset ook echt als kachel gebruiken als ik aan het camperen ben?
Wellicht hebben jullie sowieso andere ideeen of advies.
IMG_0475.jpeg
IMG_0474.jpeg
Hoor het graag!
Alvast dank,
Marinus
Lalk
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 jun 2019, 13:17

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Lalk »

De zuheizer (bijverwarmer) verwarmt maximaal of verwarmt niet. Geen tussenmodus (dus niet instelbaar qua warmte, wel qua ventilatorsnelheid) Daarbij komt dat de zuheizer redelijk wat geluid maakt. Voor met name ‘s nachts niet aan te raden.
Daarnaast kan de kachel maar kort continu aan (ik geloof max een uur) en belast het de accu redelijk (vanwege de draaiende waterpomp en de draaiende ventilatoren), waardoor je ‘m maar een paar keer kan gebruiken zonder de accu op te laden.

De zuheizer is dus goed om af en toe de temperatuur flink omhoog te krijgen, maar is minder geschikt om als een behaaglijke (continue en instelbare) verwarming te gebruiken.
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Boomerxl »

Dank voor je antwoord! Hmmm, dat klinkt dan toch minder mooi dan het leek.
Alhoewel we wel een huishoudaccu hebben waar ie op kan draaien.

Ik zie dat de bediening ook een thermostaat-achtig iets heeft dus je kunt denk ik de temp enigszinds controleren. Hij zal dan ws steeds kort even aanslaan?

Ik zou wel eens willen weten hoeveel geluid het maakt. Kan je die Webasto ook forceren even aan te gaan? Of moet ik hopen op een strenge winter :knipoog
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4807
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Hanz »

Je kan hem op de huishoudaccu aansluiten maar de zuheizer verwarmt het koelwater van de motor en om die warmte in de bus te krijgen moet je de ventilator van de autoverwarming laten draaien en die loopt op de startaccu.
Een standkachel die lucht verwarmt en deze direct in de bus blaast is een stuk effectiever.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Mickel Moen »

Voordat je aan een grote investering begint.

Wellicht eerst even omdenken. Misschien is een walaansluiting/230V en vervolgens elektrisch verwarmen wel een goed alternatief.

Bij de bouw van ons campertje heb ik ook met de vraag van verwarmen rondgelopen. De Zuheiser uitbreiden met bediening is, zeker als je het laat doen, best prijzig. Waarbij deze niet als continu verwarming kan dienen. Een goede standkachel is ook aan de prijs. Kun je het zelf, er zijn goedkope Chinese en Russische standkachels.

Ik heb het idee laten varen. Wij staan bij voorkeur op campings. Dus gaan we als het koud is aan de paal.

Ik heb elektrische vloerverwarming aangelegd wat zeer comfort verhogend is en een keramisch kacheltje geïnstalleerd. Vloerverwarming koste mij indertijd ik meen iets van €125 en het kacheltje €50. Heb je nog geen AC 230V aansluiting dan komen die kosten er nog bij.

Van de meerkosten van een dure dieselverwarming kun je heel vaak op een camping staan of de extra stroomkosten betalen. Wij staan overigens vaak op kleine campings waarbij de stroom er al bij in zit, of je nu afneemt of niet. In het laagseizoen staan we ook dikwijls op campings met de ACSI kortingskaart. Zit de stroom er ook bij in.

Ik zou het gewenste/reële campergedrag dus wel in de afweging meenemen.

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/vloer.html

https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/verwarming.html
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachelrogen

Bericht door MGA1600 »

Boomerxl schreef: 15 okt 2023, 20:55 Hey allemaal,

Afgelopen weekend hebben wij het flunk koud gehad in onze multivan uit 2007 die we ook als campertje gebruiken. Ik zit er al langer over te denken om een standkachel in te bouwen.
Nu weet ik dat er een Webasto in zit. We hebben geen bedieningspaneel dus ik denk dat ie alleen is voor het bijverwarmen van de motor als het vriest (als ik het goed heb begrepen). Zo ver ik kan zien heb ik nergens iets omhem te bedienen iig.
Ik heb gezocht en kom er niet helemaal uit. Het is een Thermo Top C en kan deze omgebouwd worden tot standkachel. Zie onder andere hier: viewtopic.php?t=65606

Echter wat mij niet duidelijk is is of deze oplossing alleen is om de wagen in de ochtend even op te warmen of kan ik hem met zo een ombouwset ook echt als kachel gebruiken als ik aan het camperen ben?
Wellicht hebben jullie sowieso andere ideeen of advies.

IMG_0475.jpeg

IMG_0474.jpeg

Hoor het graag!
Alvast dank,
Marinus
In mijn T6 Multivan met Climatronic heb ik een setje van Danhag ingebouwd om de zuheizer als low-budget standverwarming te maken. Werkt echt goed (in de bus is het van voor tot achter in no-time zeer aangenaam qua temperatuur). Omdat het spul bij mij door de start-accu gevoed wordt is het natuurlijk wel even oppassen dat die niet leeg getrokken wordt. Officieel kan dat niet omdat de danhag set een soort onder-spanning beveiliging heeft, maar wel iets om in de gaten te houden dus. In ons geval gebruik ‘m in de praktijk eigenlijk vooral als de bus op 230 is aangesloten en de acculader dus zijn werk doet en dpi’s dat natuurlijk geen enkel probleem.

Nadeel van de zuheizer als kachel is dat de temperatuur niet regelbaar is (dus je moet ofwel zelf aan/uitzetten of een thermostaat regeling maken die een contact verbreekt als het te warm wordt). Voor ons doel tijdens de herfst of het voorjaar is deze oplossing meer dan goed genoeg qua comfort (en het drogen van natte kleding).

Overigens: je kunt door een paar andere contacten in de regeling van danhag met een simpel schakelaartje te verbinden ook alleen de ventilatie van de bus aanzetten om de bus een beetje te koelen op warme dagen. Ook fijn…..

Ik las hierboven dat het geluid door sommigen als storend wordt ervaren, maar daar ben ik het voor mijn T6 niet mee eens. Buiten de bus hoor je erg weinig.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2023
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Mickel Moen »

Danhag. https://www.danhag.de/en/

Voor mij nog onbekend. Ziet er goed uit.

Ik zie dat het in investering erg afhangt van wat er nu in de bus zit qua zuheizer en regeling enz.

Voor mijn bus T5 uit 2004 kom je dan al gauw op een €400 en dan moet het nog ingebouwd worden.

Als de praktijk uitwijst dat je het voornamelijk gebruikt als je al aan de paal staat zie ik het voordeel niet meer zo t.o.v. elektrisch verwarmen.

Voordeel is wel, dat je ‘s ochtends voor je wegrijdt de bus al op temperatuur kunt brengen. Dus bij dagelijks gebruik in de winter zeker niet verkeerd.

Kortom, interessant is het en zeker het onderzoeken waard voor jouw bus.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Boomerxl
Berichten: 29
Lid geworden op: 05 apr 2023, 00:07

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Boomerxl »

Dank allen voor de uitgebreide reacties!! Daar kan ik mee verder. Goeie extra info. In ieder geval stof tot verder nadenken.

Wij staan het merendeel ook op campings maar ik verwacht ook vaker een weekendje surfen waarbij het lekker is om in een warme bus bij te komen…

Misschien ga ik deze winter nog even aankijken, dan kan ik ook beter kijken hoe het gebruik uitkristalliseert (we hebben de bus een klein half jaartje) en waar de echte behoefte ligt. Een electrokacheltje voor in de bus heb ik nog liggen uit onze oude camper dus aan de paal sws goed.

Groeten
Marinus
MGA1600
Berichten: 305
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:34

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door MGA1600 »

Mickel Moen schreef: 18 okt 2023, 09:23 Danhag. https://www.danhag.de/en/

Voor mij nog onbekend. Ziet er goed uit.

Ik zie dat het in investering erg afhangt van wat er nu in de bus zit qua zuheizer en regeling enz.

Voor mijn bus T5 uit 2004 kom je dan al gauw op een €400 en dan moet het nog ingebouwd worden.

Als de praktijk uitwijst dat je het voornamelijk gebruikt als je al aan de paal staat zie ik het voordeel niet meer zo t.o.v. elektrisch verwarmen.

Voordeel is wel, dat je ‘s ochtends voor je wegrijdt de bus al op temperatuur kunt brengen. Dus bij dagelijks gebruik in de winter zeker niet verkeerd.

Kortom, interessant is het en zeker het onderzoeken waard voor jouw bus.
Inbouwen was bij mij een kwartiertje zelfwerkzaamheid. De juiste (rode) stekkers opzoeken onder de bestuurdersstoel en de door danhag geleverde kabel boom er tussen zetten en de aftak daarvan gebruiken om om het danhagkastje op aan te sluiten. Op dat kastje kun je dan weer van alles aansluiten: ofwel een aan/uitschakelaar, een webasto regelaar met timer o.i.d. Zelfs afstandsbediening is mogelijk ( misschien handig als je de auto wilt ontdooien als hij ‘s winters buiten staat). Dat laatste heb ik niet nodig (de bus staat bij ons binnen geparkeerd) , maar dat het handig en comfortabel kan zijn weet ik van mijn dagelijkse auto waar het standaard aanwezig is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Webasto Thermo Top C gebruiken als ‘camper’ standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Dat laatste van afstand kan handig zijn ja.
Sms naar auto sturen en hopla kachel aan.
Diezelfde simkaart kan ook gebruikt worden voor de optie GPS tracking, die Danhag ook aanbiedt.

Ik heb een extra Webasto aanstuurkastje op het dashboard in gedachten zodat je hem kunt programmeren. Kabelboompje daarvoor wel de lange versie nemen :knipoog

Voor het kamperen gebruiken we toch echt de aparte luchtstandkachel die op de huishoudaccu aangesloten zit.
3kW Eberspacher D3 plus i.c.m. een lange wielbasis met groot slaaphefdak voor net dat beetje extra 'punch' t.o.v. een 2kW kachel.

Zuheizer omgebouwd naar standkachel functionaliteit voor continu interieur te verwarmen is niet efficiënt omdat die via koelvloeistof verwarming en dashboard ventilator werkt. Als je dat wilt overwegen, reken dan ook even een zwaardere startaccu er bij voor iets meer reserve. Bijvoorbeeld een exide EA1000, die past in de daarvoor bestemde plaats in de motorruimte.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie