Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verstralers in mistlampen bouwen

vragen over de T5
Plaats reactie
Yoast1957
Berichten: 12
Lid geworden op: 30 jun 2023, 09:02

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Yoast1957 »

Osram Nightbreaker 200 H4 - nu bij Amazon met 50% korting en prima licht, voor het echte betere werk heb ik een Lightbar onder de pushbar gemonteerd die geschakeld staat met het groot licht. Ook zijn er losse H4 led-lampen verkrijgbaar met verschillende licht tinten (temperaturen) en lumen, zelf heb ik daar (nog) geen ervaring mee.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

ADAC heeft een pagina aan led gewijd.

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... retrofits/

Wel geheel geschreven op de Duitse situatie.

Afbeelding

Nog even over dat de OSRAM led niet toegelaten is voor de bepaalde modellen van de T5 en alles na 2009.

Ik heb sterk het vermoeden, dat dit met de combinatie led-lampen en reflectie koplampunit te maken heeft.

De opmerking van Peter, dat het in Duitsland anders werkt met toelating en dat het in Nederland een APK punt is, is denk ik geheel terecht.

De vraag is dan of de combinatie led en lamphuis hier in Nederland wel kan, zonder het andere verkeer teveel te hinderen en wel door de APK komt.
Laten we de discussie die in Duitsland wordt hierover, niet naar Nederland importeren..
Aldus Peter. Ik zou niet weten,waarom we die discussie hier niet gaan voeren. Laat maar komen. Eenieder is uiteindelijk zelf verantwoordelijk, voor wat je in je bus plaatst.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Beckontheroad »

Maar hoe zit dat met wetgeving? Als iets in Nl goedgekeurd is, mag je daar automatisch in alle eu landen mee de weg op? Ook al zouden daar lokaal andere eisen zijn?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Dat is een leuke.

Er zijn inderdaad op veel vlakken verschillen. Meestal zal het niet zo’n vaart lopen, maar het lijkt mij, dat je in het betreffende land aan de daar geldende eisen moet voldoen. Met name op veiligheidseisen waar men in het betreffende land scherp op is.

Zo zijn er de voorbeelden van controle op overgewicht van campers in Duitsland.

OSRAM heeft voor een aantal landen een comtabiliteitslijst. Naar mijn idee is die voor de meeste genoemde landen vrijwel gelijk aan de Duitse.

Opvallend is, dat er geen lijst voor Zwitserland is. Daar is het, meen ik gelezen te hebben, niet toegestaan.
Zo zijn er meer landen.
Voor Frankrijk is er een beperkte lijst en staat de Transporter er niet bij.

Dan zou je dus voor dat land de lampen moeten wisselen. Dat is ook het advies, als je naar het VK gaat. Ik zou dat niet doen. Gewoon daar niet in het donker rijden en verder de gok nemen.

OSRAM geeft op hun site aan, dat je na montage van de lamp, op hun site een document kunt downloaden, dat de lamp voor jouw voertuig toegelaten is. Ze adviseren dit document bij de autopapieren te bewaren en dus altijd bij je te hebben. Dat zal gelden voor de Duitse situatie. Kortom, altijd doen, kun je het laten zien, als er in een ander land op gecontroleerd wordt.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Een montagefilmpje.

Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Wat je wel en niet mag voeren aan verlichting..... dat is een discussie op zich. Ik ben vaak genoeg aan de kant gezet voor controle op signaalverlichting en werklampen. Ook controle op voertuigverlichting (+ reflectoren) waarbij gericht gekeken werd naar E-nummer en zelfs het optellen van referentiegetallen bij voeren van grootlicht. In mijn werk (bij nachtwerkzaamheden) houden we dan ook rekening mee dat werkverlichting niet verblindend mag zijn voor overige weggebruikers. Of een alternatieve lichtbron en lichtbeeld dan verblindend kan zijn/is zal je voor het veilige zelf moeten nagaan. Boerenverstand gebruiken door even lichtbeeld te laten nameten en ook eens in je eigen koplampen kijken van uit tegenovergestelde richting. Voel je jezelf als een opgeschrikt hert kan je wel bedenken dat het waarschijnlijk niet goed is. Je kan er op gokken dat een discussie met :politie positief uitpakt. En dat de volgende er ook zo over denkt.......

Of je weg komt met een niet geconformeerde Led is aan de gebruiker. Wat dat voor consequenties heeft bij controle in het buitenland of bij gebeurlijke ongevallen mag je zelf bedenken. Niet elke situatie is hetzelfde maar er is genoeg jurisprudentie in NL over gebruik van voertuigverlichting.

Topic heeft mij net ook LED H7 lampen laten bestellen voor mijn bedrijfsbus *bij amazon* eens zien of ik er mee kan leven. Voor op de camper ga ik pas wisselen als ik weet of en hoe ik een nieuwe bumper ga maken. Ik denk over een zelfbouwbumper in staal of HDPE waarbij HDPE wellicht wat veiliger is voor de kwetsbare weggebruiker (overstekend hert :lach ) En ja hekwerk voor een ouwe bus uit 2007 mag
Groet, Ronald
Wallietax
Berichten: 117
Lid geworden op: 28 dec 2021, 14:41

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Wallietax »

Hallo Ronald,

Ik ben benieuwd naar je bevindingen van de set H7 LED die je besteld hebt


Heb je toevallig een link naar deze set?


Gr.wallietax😎
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Ik heb Katur H7 besteld in 16000 lumen (40watt/st.) en voor wat het waard is 98% canbus bestendig..... Ik heb deze uitvoering gekozen vanwege de bouwwijze die zo te zien vrijwel identiek is aan een normale H7 ivm pasvorm in de koplampunit. Andere versies hebben een groter koellichaam/ventilator wat mogelijk niet past.

Ik vermoed dat dit een poep meer licht geeft en heb daarom ook de 16000lumen/40watt gekozen ipv de 12000lumen/27,5watt versie. Hoewel die 27,5watt wellicht meer overeenkomt met de 55watt halogeen.

Als je slim bent wacht je even af tot eind de week....
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door krekwakwol »

Dat is het zelfde merk die ik in H4 gekocht heb, doen het nog prima.
En APK goedkeur, zoals ik al vermeld heb.
Ik heb eerder ook wel andere geprobeert, met een koelfan er in, binnen een week was het dimlicht al defect.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Beckontheroad »

SyncRoon schreef: 22 okt 2023, 21:25 Ik heb Katur H7 besteld in 16000 lumen (40watt/st.) en voor wat het waard is 98% canbus bestendig..... Ik heb deze uitvoering gekozen vanwege de bouwwijze die zo te zien vrijwel identiek is aan een normale H7 ivm pasvorm in de koplampunit. Andere versies hebben een groter koellichaam/ventilator wat mogelijk niet past.

Ik vermoed dat dit een poep meer licht geeft en heb daarom ook de 16000lumen/40watt gekozen ipv de 12000lumen/27,5watt versie. Hoewel die 27,5watt wellicht meer overeenkomt met de 55watt halogeen.

Als je slim bent wacht je even af tot eind de week....
16.000 lumen is wel heel erg veel. Weet je dat zeker?
Xenon was destijds ca 3.500 lumen bij 35watt
Kom wel 16.000 lumen tegen bij 240 watt.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Tja getallen.

Ik heb even gekeken bij OSRAM.

Dit staat er in de datasheet van de H7 Nightbreaker Led.
IMG_1201.jpeg
Vervolgens de datasheet van de H4
IMG_1202.jpeg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Dat is het met CE [*] keurmerken.... Misschien een 0 teveel bij de kenmerken. Eerst zien dan geloven maar wat het lichtbeeld doet en hoe sterk.

Zelfs als ze 8000 per lamp bedoelen / 16000 per set is dat veel.

H7led.jpg


[*]CE = China Export
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

In het vergelijkingsfilmpje tussen de Philips en de OSRAM H4 wordt het aantal Lux met een luxmeter gemeten.

Wat is het verschil tussen Lumen en Lux.
IMG_1204.jpeg
Lux wordt dus gemeten op een oppervlak in het testfilmpje op een muur op 6 meter afstand. Die afstand is wel belangrijk, omdat hoe groter de afstand, hoe kleiner het aantal Lux wat gemeten wordt. Nu kom ik in diverse filmpjes wel vaker die afstand van +/- 6 meter tegen. Of dit een reguliere meetafstand is voor het meten van autolicht weet ik niet.

De maker van het filmpje wil weten, of de bewering van OSRAM klopt, dat hun leds 230% meer licht geven.
Hij gaat dus vergelijken tussen normale halogeen lampen en de Philips en OSRAM led op een zekere afstand.
Het gaat dus meer om het verschil dan de netto gemeten Lux.

Dit is het resultaat. Eerst bij dimlicht en vervolgens bij grootlicht.
IMG_1203.jpeg
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 863
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Ik heb nog wel een (niet geijkte) luxmeter uit een analoog tijdperk fotografie....
Groet, Ronald
Beckontheroad
Berichten: 2137
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Beckontheroad »

Mickel Moen schreef: 23 okt 2023, 06:41 Tja getallen.

Ik heb even gekeken bij OSRAM.

Dit staat er in de datasheet van de H7 Nightbreaker Led.
IMG_1201.jpeg

Vervolgens de datasheet van de H4
IMG_1202.jpeg
Daar lees ik 1.500 lumen...
6.000k is de kleur van het licht.
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie