Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verstralers in mistlampen bouwen

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door chv »

De boete voor het rijden met niet goedgekeurde verlichting krijg je ook niet van de APK keurmeester.
Die krijg je van oom agent. :politie
En die zal weinig boodschap hebben aan iemands verweer dat er niets gezegd was tijdens de APK.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Precies en dan komen we weer bij het punt, dat je zelf verantwoordelijk bent of je wel of niet led retrofit wilt monteren

Op het Nederlandse camperforum, noemen ze zoiets de forumpakkansberekening of zoiets. Dat gaat dan meestal over campers die te zwaar beladen zijn. Iedereen weet dat het niet mag, maar menig camper vertrekt te zwaar beladen. Er worden zelfs campers verkocht, waar nauwelijks nog bagage in mee te nemen is.

Mijn voorlopige conclusie.

Wettelijk mag je geen ander type lamp voeren, dan waar de armatuur oorspronkelijk voor op de markt gebracht is.
Het retrofit monteren van led heeft zeker voordelen. Een vereniging als de ANWB pleit daar al een aantal jaren voor.
Ondertussen kun je te kust en te keur in retrofit led. Websites als Amazon en Alie staan er vol mee.

Serieuze fabrikanten als OSRAM en Philips hebben inmiddels led ontwikkelt wat toegelaten is in Duitsland, maar wel in combinatie met specifieke armaturen. Ik ga er van uit, dat je deze led-verlichting qua veiligheid probleemloos kunt voeren, immers toegelaten in Duitsland.

En dan komen we op de forumpakkansberekening. Monteer je een in Duitsland toegelaten lamp in het juiste armatuur, loop je de minste kans op problemen. OSRAM levert er ook nog de nodige documenten bij en je hebt 4 jaar garantie. (Je krijgt zelfs nog een extra jaar garantie als ze door een garage gemonteerd zijn. Het is echter de vraag of er hier in Nederland een garage is die ze wil monteren.)

Bij al het andere spul en/of combinaties,heb je geen enkele zekerheid of wat je monteert wel O K is.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door krekwakwol »

Oké oké ik geef het op :bonk :knipoog
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Regelgeving is altijd leuk. Als de lampen van Osram zelf zijn voorzien van een E-nummer dan zouden ze legaal moeten zijn in de configuratie als de toepassingslijst. (tenzij ze voorbij gaan aan de verboden uity die artikelen ten aanzien van goedkeuringen en certificering) Kijk maar na, alle lampen voor je wagen hebben een E-nummer erop staan op de fitting. (tenminste bij de H1/H3/H4/H7 BY15 etc. in mijn lampenlaatje) Dat een Ledlamp niet in een hologeen armatuur zou kunnen is m.i. niet onmogelijk. Daar lijkt Osram binnen de kaders van regelgeving aan gewerkt te hebben. Dat men over algemeen aangeeft dat de zijdelingse spreiding beduidend meer is zal ongetwijfeld mee te maken hebben dat de LEDS meer zijdelings uitstralen ipv 360 graden rond. Daar zal ook de spiegel in de armatuur zijn focus hebben liggen. Vanwege de grens licht/donker ben ik benieuwd of het verdraaien van de led in de fitting (wat bij de Katur zou kunnen) invloed (en welke) heeft op het lichtbeeld.

Als ze bij een controle je pitje trekken weet je gauw genoeg of ze er blij mee zijn. Ben benieuwd welke feitcode ze dan kunnen aanhouden.
[*]feitcode N 550 gaat over de armatuur zelf
[*]feitcode N 640 niet toegestane verblindende/knipperende verlichting
[*]feitcode N 650 meer lichten of reflectoren dan toegestaan
[*]feitcode N 651 licht uitstralen vanuit het voertuig.

Uiteindelijk kan je garage dus best veel meten met een goed apparaat. https://www.hella.com/techworld/nl/Tech ... ellen-835/#
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Multivan Generation »

Mickel Moen schreef: 23 okt 2023, 15:05 Is dat zo? Wat is dan het probleem?
Dag Geert, het probleem zit hem aan de linkerzijde van de schuine lijn,
dat wat ik aangaf met de 2 pijltjes.
Vandaar dat ik die afbeelding/still uit die video plaatste. En dat is nu precies het gedeelte wat verblinding voor tegenliggers veroorzaakt.

De videostill geeft 2 projecties van 2 koplampen lichtbeelden op 1 achtergrond, vandaar ook dat ik er 2 schuine lijntjes in gezet heb.

Of andere mensen zich er aan storen is aan anderen. Doordat ik ouder wordt en gevoeliger voor 'fout' licht geven foutief afgestelde koplampen of een verkeerd lichtbeeld meer irritatie. En omdat LED, wat blauwer is, zeker bij BMW en Mini, is dat lastig. Ook Tesla koplampen zijn 'rubbish' voor mede weggebruikers.

De APK eisen zijn duidelijk en koplampsproeiers en automatische hoogteregulering zijn niet meer verplicht voor APK. Dat opent kansen voor voor koplamp ombouwen, mits ze aan een juist lichtbeeld voldoen. En dat is in Nederland een zegen en gelukkig wonen we niet aan de andere kant van de paal wat dat betreft..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door bvddobb »

Beckontheroad schreef: 23 okt 2023, 12:15 Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lampen ( of andere onderdelen) daadwerkelijk op CE gecontroleerd werden al of niet bij apk of een controle onderweg terwijl er een geldige apk bewijs was?
JB
Ja, wij hebben ooit op advies van de keurmeester op basis van het afwijkende lichtpatroon lampen eruit gehaald, en er weer 'gewone' 360 graden rondstralende lampen in gezet (zie het verhaal van Peter hierboven).

Osram heeft overigens ook een halogeen (xenon) nightbreaker serie, met tot 150% meer lichtopbrengst. Die hebben wij er nu in zitten, aan LED in onze normale lampunits wagen wij ons voorlopig nog maar even niet.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Multivan Generation »

Beckontheroad schreef: 23 okt 2023, 12:15 Heeft iemand wel eens meegemaakt dat de lampen ( of andere onderdelen) daadwerkelijk op CE gecontroleerd werden al of niet bij apk of een controle onderweg terwijl er een geldige apk bewijs was?

JB
Ja, bij een APK werden mijn extra reflectoren op de achterbumper (nodig ivm andere achterlichten) afgekeurd
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door SyncRoon »

Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door bvddobb »

SyncRoon schreef: 24 okt 2023, 20:44 Dit zegt de krant van vandaag; https://www.pzc.nl/auto/kan-ik-mijn-hal ... ~a57f5215/
Ha, ha, ja! En het antwoord in dit artikel waren we hier ook op uitgekomen:
,,Dat kan, maar er is momenteel in Nederland slechts één product toegelaten voor gebruik op de openbare weg. Dat is de Night Breaker LED van het merk Osram (winkelprijs rond de 100 euro). Je mag die in een beperkt aantal auto’s toepassen: een lijst van deze automodellen is te vinden op de site van het lampenmerk.’’
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Ik heb het artikel in het AD ook net gelezen. Er was, in ieder geval bij mij, nog twijfel, of de OSRAM inderdaad was toegelaten. Volgens deze publicatie dus wel.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Bericht door krekwakwol »

Sorry, weer verwijderd.
Laatst gewijzigd door krekwakwol op 25 okt 2023, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

Multivan Generation schreef: 24 okt 2023, 13:10
Mickel Moen schreef: 23 okt 2023, 15:05 Is dat zo? Wat is dan het probleem?
Dag Geert, het probleem zit hem aan de linkerzijde van de schuine lijn,
dat wat ik aangaf met de 2 pijltjes.
Vandaar dat ik die afbeelding/still uit die video plaatste. En dat is nu precies het gedeelte wat verblinding voor tegenliggers veroorzaakt.

De videostill geeft 2 projecties van 2 koplampen lichtbeelden op 1 achtergrond, vandaar ook dat ik er 2 schuine lijntjes in gezet heb.

Of andere mensen zich er aan storen is aan anderen. Doordat ik ouder wordt en gevoeliger voor 'fout' licht geven foutief afgestelde koplampen of een verkeerd lichtbeeld meer irritatie. En omdat LED, wat blauwer is, zeker bij BMW en Mini, is dat lastig. Ook Tesla koplampen zijn 'rubbish' voor mede weggebruikers.

De APK eisen zijn duidelijk en koplampsproeiers en automatische hoogteregulering zijn niet meer verplicht voor APK. Dat opent kansen voor voor koplamp ombouwen, mits ze aan een juist lichtbeeld voldoen. En dat is in Nederland een zegen en gelukkig wonen we niet aan de andere kant van de paal wat dat betreft..

Groeten Peter
Peter snijdt hier een interessant punt aan. Het verblindende van moderne verlichting. We ervaren het allemaal; felle koplampen die je tegemoet komen.

Dat kan komen door
- verkeerd afgestelde lampen
- het voeren van niet gekeurde en niet toegelaten lampen
- persoonlijk ervaren, de een stoort zich er meer aan dan een ander
- het belangrijkste is denk ik echter, dat moderne verlichting zoveel feller en blauwer is geworden. Zowel in halogeen, xenon en led.

Dat brengt ons bij een DILEMMA:

Ik heb geen idee, wat voor halogeen er nu in mijn bus zit, maar ik vermoed van het long-life type. Ik heb de bus al 14 jaar, maar ik heb geen bewuste herinnering aan vervangen. Zal best eens bij een APK gebeurt zijn. Die lange levensduur is mooi, maar ze geven ook het minste licht. Wel fijn voor de tegenliggers.
Ik wil graag meer licht. Dan kun je kiezen voor een moderne halogeen, als de OSRAM nightbreaker 200 of voor led. De eerste heeft dan weer het nadeel van een beperkte levensduur.

Peter wees met zijn plaatje met streepjes op het “verblindende” van de OSRAM Nightbreaker led. Wel dat is een lamp met veel lumen en een kleurtemperatuur van 6000K. Ongetwijfeld zullen tegenliggers deze lamp sowieso als fel ervaren.

Afbeelding


Dan dat van het strooilicht.

In een vergelijkingsresultaat van dezelfde YouTuber tussen led en halogeen, zie je inderdaad minder strooilicht, echter de ledlamp geeft ook meer licht en is van een hogere kleurtemperatuur. Verder kun je je afvragen in hoeverre het gebruikte armatuur hierop invloed heeft. Daar zal het grote verschil zitten in wel of niet toegelaten zijn van dezelfde lamp. Tot slot moet je je afvragen, wat de waarde is van de test van deze YouTuber.
IMG_1210.jpeg
De Philips led geeft zowaar nog meer strooilicht, maar die is dus niet in Nederland toegelaten.
IMG_1207.jpeg
Peter geeft aan, dat hij bij het ouder worden gevoeliger wordt voor “fout” licht. Wel bij het ouder worden, heb ik graag wat meer zicht. Dilemma dus.

Ik laat mijn eigen zicht toch even wat zwaarder wegen, want ik krijg steeds meer tegenzin in het rijden in het donker. En dat komt niet door de tegenliggers met felle lampen.

Voorwaarde is voor mij wel of de lampen goedgekeurd en toegelaten zijn in de combinatie met mijn armaturen/bus.

Van de lampjes op Amazon en Alie is maar één ding zeker en dat is de prijs.

Dan komt ik toch uit op een halogeen als de OSRAM Nightbreaker 200 met een beperkte levensduur of de OSRAM Nightbreaker led, met meer licht en een veel langere levensduur. Ik denk dat het de laatste wordt.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op 26 okt 2023, 00:21, 5 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door bvddobb »

Mickel Moen schreef: 25 okt 2023, 17:02 Dan komt ik toch uit op de een halogeen als de OSRAM Nightbreaker 200 met een beperkte levensduur of de OSRAM Nightbreaker led, met meer licht en een veel langere levensduur. Ik denk dat het de laatste wordt.
Die eerste mag hier dus al wel, de tweede (nog) niet. Gewetensvraag… :ikrij
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 2022
Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
Locatie: Súdwest-Fryslân
Contacteer:

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door Mickel Moen »

bvddobb schreef: 24 okt 2023, 21:53
SyncRoon schreef: 24 okt 2023, 20:44 Dit zegt de krant van vandaag; https://www.pzc.nl/auto/kan-ik-mijn-hal ... ~a57f5215/
Ha, ha, ja! En het antwoord in dit artikel waren we hier ook op uitgekomen:
,,Dat kan, maar er is momenteel in Nederland slechts één product toegelaten voor gebruik op de openbare weg. Dat is de Night Breaker LED van het merk Osram (winkelprijs rond de 100 euro). Je mag die in een beperkt aantal auto’s toepassen: een lijst van deze automodellen is te vinden op de site van het lampenmerk.’’
Hé Bart, is deze eerdere reactie niet in tegenspraak met de laatste. De OSRAM Nightbreaker 200, een halogeen, is sowieso toegelaten. De discussie gaat steeds over de Nightbreaker led, in Duitsland ook alleen toegelaten in specifieke auto’s/armaturen. Volgens het artikel in het AD zouden deze lampen dus nu ook in Nederland in de combinaties volgens de comtabiliteitslijst voor Nederland zijn toegelaten. Zie het plaatje van Arnold hierboven. Daar staat mijn bus/armatuur bij. Dan is het voor mij dus niet meer zozeer een gewetensvraag.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: verstralers in mistlampen bouwen

Bericht door bvddobb »

Mickel Moen schreef: 25 okt 2023, 17:28 Volgens het artikel in het AD zouden deze lampen dus nu ook in Nederland in de combinaties volgens de comtabiliteitslijst voor Nederland zijn toegelaten. Zie het plaatje van Arnold hierboven. Daar staat mijn bus/armatuur bij. Dan is het voor mij dus niet meer zozeer een gewetensvraag.
Voor jou niet, nee. :sjaal Voor ons met onze bus/armatuur dus nog wel… :nuts
Plaats reactie