Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door krekwakwol »

@Peter, bedoel je misschien dit paneel met vlakke kabel zonder juctionbox op het paneel.
https://solarben-shop.nl/semi-flexibele ... aneel.html
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
marrcel
Berichten: 322
Lid geworden op: 21 apr 2021, 14:40
Locatie: 023

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door marrcel »

Ik heb 3 vhb lengte stroken per paneel. Mijn austops dak heeft lengte profiel 10mm hoog ofzo.
Geen reden voor dikkere vhb tape vind ik.
Klus vind je hier
marrcel schreef: 14 mei 2022, 17:53 An the beat goes on
T5gp L2H1 Kombi 2012 caac 6bak, h&r 28/30 Antirolstangen, 210W solar, 220Ah agm, 2kW autotherm.
Gebruikersavatar
bemeall
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mar 2017, 13:56

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door bemeall »

Mijn Lensun flexibel paneel ligt er sinds 2019 op, en functioneert nog steeds prima.

Destijds juist voor het Reimo hefdak gekozen omdat deze een vlak gedeelte heeft, in tegenstelling tot die van SCA. Ik heb het idee dat dat zou kunnen schelen voor de krachten die op het zonnepaneel komen te staan.

Mijn Lensun paneeltje is 110W en was niet perce de duurste die te krijgen was. Wel eentje met een stevigere kunststof ‘ribbel’ laag erop.

Ik heb deze in de lengte gemonteerd in het midden aan de laagste kant van het hefdak. Geplakt met een aantal stroken VHB tape en afgekit aan de zijkanten met Sikaflex. Het idee hiervan was dat als deze alsnog onverhoopt kapot zou gaan het te doen is om deze met een draad eronder er weer af te kunnen snijden.

Destijds al het een en ander gelezen over problemen met flexibele panelen, maar daar zelf gelukkig geen slechte ervaringen aan toe te voegen.
Gebruikersavatar
destrijdbijl
Berichten: 91
Lid geworden op: 21 feb 2015, 16:54
Locatie: Bergen

Re: Montage advies flexibel zonnepaneel op Reimo hefdak

Bericht door destrijdbijl »

Tijdens de kerst eindelijk mijn paneeltje geplaatst. Eerst voorzien van 3M VHB 5952 tape en daarna de randen gekit. Ben benieuwd hoe lang hij het gaat volhouden :-)
Bijlagen
pv2.jpg
pv.jpg
T5 - CAAC >180pk - 4motion - camper
Plaats reactie