Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

problemen contactslot

vragen over de T4
Plaats reactie
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

problemen contactslot

Bericht door RichardT4VR6 »

Beste Forummers,

Mijn handgeschakelde VR6 heeft wat problemen met het contactslot. Het lukt soms niet om de bus met de contactsleutel uit te zetten, ik krijg de sleutel dan niet terug gedraaid. Ik heb de wegenwacht er een keer bij gehad omdat ik sleutel toen zo vast zat dat ik 'm ook niet meer kon starten (nadat ik 'm af had laten slaan om de motor uit te zetten).

De wegenwacht ontdekte toen dat als je het metalen palletje (zie pijltje op de foto) heen en weer beweegt de sleutel wel weer wilde draaien en je de bus van het contact af kon halen. Hij wist ook niet direct wat dat voor palletje was. Inmiddels heb ik uit voorzorg het contactblokje vervangen, hierdoor start ie wel weer goed maar ik kan de sleutel toch af en toe niet terug draaien om de motor uit te zetten. Heeft iemand een idee wat voor palletje dat is en hoe ik dit probleem kan verhelpen?
Bvd. Richard
WhatsApp Image 2023-11-16 at 14.36.48.jpeg
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: problemen contactslot

Bericht door Multivan Generation »

Dit lijkt mij een contactslot van een bus welke voorzien is/was van een automaatbak.
Daarbij moet de pook in P staan om te kunnen starten en of de sleutel er uit te kunnen trekken. De auto haalt die info uit een printplaatje bij de gearselector.

Nu heeft jouw auto een handbak, maar was dat ook zo toen hij de fabriek verliet?

De oplossing zou wel eens kunnen zijn om een compleet contactslot te vervangen. Onze bus van destijds 2003 had dat pakketje in ieder geval niet en had een handbak.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

Re: problemen contactslot

Bericht door RichardT4VR6 »

Hallo Peter,

Hartelijk dank voor je deskundige reactie! Lijkt mij zeer aannemelijk en ik ga er mee aan de slag. Mogelijk heeft het palletje vastgezeten met een ijzerdraadje of zoiets en is losgekomen. Het probleem is namelijk opeens ontstaan. Daarvoor ging het langere tijd zonder problemen. Ik weet wel dat deze auto vrij recent is voor zien van nieuwe versnellingsbak. Wellicht was het daarvoor inderdaad een automaat. Zal het navragen bij vorige eigenaar.

Mvgr. Richard
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: problemen contactslot

Bericht door Multivan Generation »

Kijk op je wagen sticker die waar ook de PR nummers op vermeldt staan. Daar staat bij motorcode waarschijnlijk AES.
Daarachter staat de code voor de versnellingsbak, bijvoorbeeld AFK, EWB etc.
Vergelijk die code met de versnellingsbakken overzichtslijst op T4 wiki en je weet snel een hoop meer.

Tellerunit zou ook een extra indicatie voor in welke versnelling je rijdt kunnen hebben, tenzij de tellerunit vervangen is geweest.
Een andere indicatie is de vloermat. De tunnel voor de schakelpook zit bij een handgeschakelde iets verder naar achter als bij een automaat. Paar mm verschil.

Haal je flessen houder los en kijk of er daar een los kabelboompje ligt..

Zo maar een paar indicatoren die je zelf kunt bekijken en je snel wat meer zeggen.

Groeten Peter
Ps bij onze T5 GP met DSG werkt het ongeveer ook zo, vandaar dat ik er meteen aan dacht.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
RichardT4VR6
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 jul 2023, 11:31

Re: problemen contactslot

Bericht door RichardT4VR6 »

Nogmaals dank voor alle informatie! Ik ga er morgen naar kijken.
Plaats reactie