Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

J vd Pal schreef: 17 feb 2024, 15:13 Ik heb vandaag met behulp van de boormachine en een ijzerzaag een nieuwe sleuf gemaakt voor de borg veer ongeveer 6 mm hoger dan de oude.
Dank voor deze tip. Een nieuwe sleuf maken bleek toch eenvoudiger dan de aanpak met de opgestuurde klemringen. Verder heb ik het plastic van de achterste rollers wat bijgesneden, de roller linksachter met wat ringetjes verhoogd, en nu loopt mijn bank ook lekker op mijn ietwat scheve rails.

Echter:

20240225_164851.JPG
Mijn bus staat weliswaar buiten aan het water, maar dit valt me toch wat tegen, na vier weken. Enfin, ik heb de roest verwijderd en het metaal met vaseline ingesmeerd, hopelijk helpt dat voldoende.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door krekwakwol »

Prachtige oplossing, alleen jammer dat het niet in RVS is uitgevoerd.
Op zo'n bedrag zijn dat de kosten ook niet.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 25 feb 2024, 22:48 Prachtige oplossing, alleen jammer dat het niet in RVS is uitgevoerd.
Op zo'n bedrag zijn dat de kosten ook niet.
+1

Ik zou reclameren en vragen voor een deugdelijkere materiaal oplossing.

Het idee is mooi :toppie
De uitvoering en ontwerp eigenlijk ook.
Maar de realisatie kan beter, en wat gaan de rails doen over een paar jaar met lagers die op het geanodiseerd aluminium gaan inslijten?

Ook mooi om te lezen, dat er eigenlijk best wel veel mensen zijn, die problemen met die bank hadden,
nog afgezien van ontgrendelings issues, kabels die vervangen moeten worden, ligcomfort etc..

Maar dat er iemand een oplossing voor dit "probleem" heeft uitgedacht, dit omgezet heeft naar een werkend product, en de eerste ervaringen er mee, is natuurlijk heel tof :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
cor_stijn
Berichten: 36
Lid geworden op: 15 aug 2022, 14:21

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door cor_stijn »

eindgebruiker schreef: 25 feb 2024, 20:16
Mijn bus staat weliswaar buiten aan het water, maar dit valt me toch wat tegen, na vier weken. Enfin, ik heb de roest verwijderd en het metaal met vaseline ingesmeerd, hopelijk helpt dat voldoende.
Oei, dat is ‘n beetje jammer. Nu ik dit weet ga ik er preventief een likje epoxy op smeren. Heb je het gemeld bij de ontwikkelaar? Dan kunnen ze er lering uittrekken voor de volgende batch, want die schijnt te komen.
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Lutra »

Op zich een mooie oplossing, maar ik heb ook mijn bedenkingen bij de harde stalen lagers op het zachtere aluminium van de rails. Had daar liever iets van kunststof rollen gezien. Die kun je vervangen, de rails niet.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 861
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door SyncRoon »

https://www.wielenzaak.nl/search/geleidewiel/

misschien past er wat. Die kleine wieltjes kunnen 8kg hebben maar met 4 op een blok is dat 32kg per blok.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

De bank steunt nu op 32 lagers, ik denk dat daarmee de druk voldoende verdeeld wordt en er geen indeuking van de rail zal ontstaan. Is wel iets om in de gaten te houden.

Lager is volgens mij 16 mm buitendiameter met een 5 mm as en of er dan kunststof wieltjes zijn in die maat? Ik heb ze niet kunnen vinden helaas.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
fredBe
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mar 2022, 09:49

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door fredBe »

Ik ga me voorlopig niet aan deze oplossing wagen maar ik dacht dat ik de enige was met een stroeve bank. Toch ook geruststellend om te weten dat er niets mis is met mijn bank dan :)
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Hanz »

Natuurlijk gaat het op rolletjes super soepel maar de standaard glijblokken hoeven echt niet stroef te gaan. Gewoon een kwestie van schoonhouden en twee keer per jaar wat siliconenspray op de blokken. Trek de bank ook eens helemaal naar voren zodat je het stuk rail achter de bank ook schoon kan maken en voorzien van wat siliconenspray.
Overigens volg ik dit topic wel met belangstelling want elke comfort verhogende aanpassing is interessant.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2022
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door chv »

Het nadeel van siliconenspray is dat het vuil vasthoudt en dus een averechts effect kan hebben.
Daarom adviseert het Volkswagen Campercentrum in Amersfoort om was te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
peetjeadhdtje
Berichten: 1006
Lid geworden op: 10 jul 2020, 10:33
Locatie: Swalmen

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door peetjeadhdtje »

fredBe schreef: 01 mar 2024, 16:01 Ik ga me voorlopig niet aan deze oplossing wagen maar ik dacht dat ik de enige was met een stroeve bank. Toch ook geruststellend om te weten dat er niets mis is met mijn bank dan :)
Ik begrijp de argwaan maar tegen eventuele nadelen staat het enorme gebruikers gemak. Het zal je rug enorm sparen.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door J vd Pal »

chv schreef: 02 mar 2024, 00:51 Het nadeel van siliconenspray is dat het vuil vasthoudt en dus een averechts effect kan hebben.
Daarom adviseert het Volkswagen Campercentrum in Amersfoort om was te gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Was houdt ook vuil vast volgens mij. Uiteindelijk zorgt het verplaatsen van de bank altijd voor slijtage aan de blokken en rails. Ik wordt nu in ieder geval blij als ik de bank moet verzetten in plaats van dat ik er tegenaan zit te hikken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Blue Moon »

cor_stijn schreef: 19 feb 2024, 09:48 Ik heb de blokken inmiddels vervangen. Een verademing!
Van de producent heb ik bericht gekregen dat er twee klemringen opgestuurd worden om het probleem met borgpennen te verhelpen.
Ondertussen ook 2 klemringen ontvangen. Waar en hoe worden ze geplaatst?
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 313
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door eindgebruiker »

Dat lees je in de bijlage van de mail die je ontvangen hebt.
Gebruikersavatar
Blue Moon
Berichten: 231
Lid geworden op: 25 sep 2013, 20:41

Re: Ook moeite met de bank verschuiven? Nieuwe oplossing!

Bericht door Blue Moon »

Ok,wij waren het helemaal vergeten.
Plaats reactie