Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Hoi,
ik heb over de huishoudaccu al veel informatie gevonden op dit forum, dankjewel daarvoor (oa hier: https://www.bynomads.nl/camper-bouwen/camper-accu/). De onze (Dynac Auto accu 12 volt 74 ah Type 57412L, zat er in bij aankoop) is aan vervanging toe, vandaar. Ik ben me dus wat aan het inlezen.
Nu lees ik dit: "Een ander nadeel van lithium camper accu’s is dat ze niet geschikt zijn voor vrieskou. Lithium accu’s kunnen wel ontladen worden bij temperaturen tot -10°C, maar ze kunnen alleen worden opgeladen bij temperaturen boven de 5°C. "
Dus als je in de winter met je camper wilt rijden (naar de winkel, naar je ouders, whatever), dan moet je die LFP-accu loskoppelen??? En ja, onze wagen staat altijd buiten, dus na een week is het binnen zo koud als buiten....
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Mardax35
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2023, 08:59

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Mardax35 »

Je hebt dat met de laders van electrisch gereedschap ook, die willen ook niet laden in de vrieskou.

Nu kan de accu in je bus prima geladen worden als het lekker warm is in je bus, op een lange rit bv. Maar de vraag is wat schakelt het oplaadproces uit als het te koud is? Zit er nog ergens een beveiliging tussen net als bij de oplader van mijn accutol?

Gr.
Marty
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Een goede LiFePo4 accu heeft een BMS die opladen bij te lage temperaturen voorkomt dus hoef je niet los te koppelen dat gebeurt als automatisch.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 06 dec 2023, 22:24 Een goede LiFePo4 accu heeft een BMS die opladen bij te lage temperaturen voorkomt dus hoef je niet los te koppelen dat gebeurt als automatisch.
Dank je voor de bevestiging. :toppie
De beperkte afmetingen (275x175x175) zijn momenteel de grootste spelbreker om een goeie te vinden.

Plus, er is ook nog deze opmerking (bynomads.nl) die me doet twijfelen: "Hoewel soms anders gesuggereerd wordt, raden we niet aan om een gewone accu 1-op-1 te vervangen voor een LFP accu. Misschien werkt het wel, maar je haalt niet alles uit de accu, loopt kans op problemen in de toekomst en een kortere levensduur. In vrijwel alle gevallen is een booster noodzakelijk om de spanning en stroom van de dynamo te reguleren. Bovendien moeten bestaande laders van de elektrobox en zonnepanelen anders worden ingesteld, vervangen of losgekoppeld. Laat vervanging dus uitsluitend uitvoeren door een bedrijf dat er veel verstand van heeft."
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Multivan Generation »

De echt goede merken lithium accu's verkopen ook verwarmingstracing of isolatie voor die accu's zodat laden bij lagere temperaturen wel mogelijk is/wordt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

"Hoewel soms anders gesuggereerd wordt, raden we niet aan om een gewone accu 1-op-1 te vervangen voor een LFP accu. Misschien werkt het wel, maar je haalt niet alles uit de accu, loopt kans op problemen in de toekomst en een kortere levensduur. In vrijwel alle gevallen is een booster noodzakelijk om de spanning en stroom van de dynamo te reguleren. Bovendien moeten bestaande laders van de elektrobox en zonnepanelen anders worden ingesteld, vervangen of losgekoppeld. Laat vervanging dus uitsluitend uitvoeren door een bedrijf dat er veel verstand van heeft."

Bij mijn California heb ik dat wel gedaan. Levensduur problemen zie ik bij ons gebruik niet gebeuren, 2000 keer opladen en ontladen zou zo'n accu moeten kunnen. In de afgelopen jaren dat ik een LIFePo4 accu heb is heb ik pas een paar cycli gehad. Als je meer op pad bent of in een camper overwintert is dat anders. Opladen via de dynamo gaat met maximaal 25 ampère, de dynamo doet het nog steeds prima dus daar hoeft geen booster tussen om te reguleren. Bij een andere camper misschien wel maar bij ons gaat het goed. Opladen met 220 Volt heb ik niet hoeven doen maar met de lader ingesteld op "Gel" is dat sporadisch geen probleem, zolang je hem niet dagen achter elkaar aan de lader laat.

Bovenstaand is mijn ervaring met LiFePo4. Als je veel verbruik hebt, een kleine accu, weken op de camping aan de paal blijft staan en veel zonnepanelen op het dak hebt liggen is het heel anders. In ons geval staan wij zelden langer dan 3-4 dagen op een plek en zijn de afstanden tussen de verschillende overnachtingsplaatsen groot genoeg om de accu weer (bijna) helemaal vol te krijgen met opladen via de dynamo. Daarnaast vind ik het helemaal niet interessant om de accu elke dag 100% vol te krijgen, als de accu aan het eind van ons verblijf bijna leeg is is dat prima.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Dank voor je opmerkingen, Jasper. Fijn om te horen dat een 1-op-1 wissel toch mogelijk is. Want ik had al wat gelezen over dynamo's die oververhitten omdat een LFP-accu zo'n lage interne weerstand heeft en dus maar ampères blijft zuigen.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Dat klopt ook en dat kan ook gebeuren, daarom heb ik in de gaten gehouden wat er gebeurde en bij mij blijft de stroom beperkt tot 30 ampère. Dat betekent zeker niet dat dat bij iedereen zo is!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 08 dec 2023, 10:46 Dat klopt ook en dat kan ook gebeuren, daarom heb ik in de gaten gehouden wat er gebeurde en bij mij blijft de stroom beperkt tot 30 ampère. Dat betekent zeker niet dat dat bij iedereen zo is!
Ik snap je. Je bent vanuit het KISS-principe vertrokken, en hebt de boel gemonitord, klaar zijnde om in te grijpen en om desnoods je opstelling te wijzigen. :toppie
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Klopt helemaal!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
wrcpino
Berichten: 29
Lid geworden op: 14 apr 2023, 00:20

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door wrcpino »

Ik heb ondertussen ook ruim 4000 kilometer achter de rug met mijn Lifepo4 accu in de California. Helemaal super.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

Maar zo duur... :huilen
Ben momenteel aan het kijken om een AGM te kopen. Pakken goedkoper. Misschien zelfs dat ik alles onder de stoel herorganiseer (accu plat leggen en 90° verdraaien bvb) zodat ik wat groter kan gaan want 275x175x175 is telkens te laag en te kort. :muur
En met het uitgespaarde geld kan ik dan een monitordisplay kopen en installeren, zodat ik de lading in de gaten kan houden. Maar een goeie LFP heeft voor zijn prijs natuurlijk ook bluetooth en een app...
Sorry voor het luidop denken trouwens.
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 534
Lid geworden op: 30 aug 2012, 16:38

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door Muug »

J vd Pal schreef: 07 dec 2023, 21:00. Opladen via de dynamo gaat met maximaal 25 ampère,
Net gekeken. Mijn multimeter gaat maar tot 10A. :nuts
Mijn voorsteltopic: viewtopic.php?t=69052
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door J vd Pal »

Via bluetooth kan ik de BMS uitlezen en kan ik zie hoeveel stroom er loopt. BMS kan maximaal 120 ampère doorlaten zowel laden als ontladen.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
de Viking
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 nov 2015, 10:34
Locatie: midden Fryslân

Re: Lithium-accu: niet opladen bij vrieskou?

Bericht door de Viking »

Heb op de Caravana in Leeuwarden een Super-B Epsilon 12V 100 LifePO4 accu met Bluetooth BMS gekocht.
Daarnaast een Schaudt Booster WA 121525 25 Ampere.
Ze gaan dit in mei In Hengelo Ov in m'n bus inbouwen.
Wel duur maar lijkt mij de beste Lithium accu op dit moment.
Groeten Sieds - zie mijn T5 project: viewtopic.php?f=13&t=52269
Plaats reactie