Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Welke slijtageonderdelen vervangen?

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eindgebruiker
Berichten: 314
Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
Locatie: Amsterdam

Welke slijtageonderdelen vervangen?

Bericht door eindgebruiker »

Mijn ACV is nu 25 jaar oud en heeft ruim 3 ton gelopen. Mijn plan is hem in ieder geval tot het einde van dit decennium te blijven gebruiken. Er zullen onderdelen zijn die na zo'n lange tijd en zoveel kilometers eens in aanmerking komen voor vervanging, en zeker ook onderdelen die minder goed beschikbaar zullen zijn of de komende jaren worden. Welke zijn dat?

Afgelopen week heb ik de schokdempers maar eens vervangen. Eerder dit jaar de schakelbolletjes. Er is vast meer.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?

Bericht door pwhooftman »

Bij mij raakte de koelslangen achter het motorblok lek (AJT 2002, rond 350.000 km), Eentje loopt van naast het motorblok naar de plek waar het oliefilter op geschroefd wordt (vlak langs de uitlaat), en de ander (ca 10 cm) van het oliefliter naar het motorblok. Kruip eens onder de bus; als de slang(en) een bult of droogtescheurtjes vertonen moet je ze zeker vervangen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?

Bericht door Multivan Generation »

Die metalen koelvloeistof leiding die naast het blok naar achteren afbuigt.
Hydrolagers waarmee motor en versnellingsbak ophangen. Pendelsteun van versnellingsbak. Koel ventilatoren, radiateur, kachel warmtewisselaars. Standkachel servicebeurt nu daarvoor de onderdelen ook al lastig worden.
Koelkast en douchekraan. Hefdak doek en rubbers. Deurrubbers. Oliepomp, krukaskeringen, en rubberen O-ringen onderaan olievulpijp en bij oliekoeler, die laatste ook eens vervangen.

Fusee kogels zeker ook meepakken.

Zo maar wat zaken die mij te binnen schieten.

Of je rijdt eens in een veel nieuwere bus en ervaart het verschil in rust en comfort.. maar ja, dat is een beetje vloeken in de kerk voor een hardcore T4 rijder..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 254
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Welke slijtageonderdelen vervangen?

Bericht door autocaravana »

Mijn 2.5TDI Syncro is ook bijna 25 jaar oud maar heeft duidelijk meer gelopen, 450.000km. Dingen die vervangen zijn:
-koppeling en vliegwiel
-fuseekogels
-stuurkogels
-draagarmen (met rubbers) van de voorwielophanging
-katalysator
-startmotor
-dynamo
-vacuümpomp
-luchtmassameter
-2 ventilatoren
-krukaspoelie
-kunststof schakelbolletjes (2x)
-schokbrekers
-een wiellager
-uitlaat
-versnellingsbaksteun
-olievulpijp
-doek hefdak
-omvormer/scheidingsrelais
-pomp en ventilator van de standverwarming
Voor zover ik weet is dit alles vrij gemakkelijk verkrijgbaar.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Plaats reactie