Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dashbord/kachel verlichting

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 220
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Dashbord/kachel verlichting

Bericht door red devel »

Ik wil graag wat betere verlichting op mijn kachel bedienings schakelaars van de VW T4 van bouwjaar 1999.
Nu heb ik het paneel losgehaald.
Klopt het dat dit, kleine, lampje alle 3 draaiknoppen verlicht? En kan ik daar ook een iets feller lampje in monteren?
Bijlagen
20231211_114200.jpg
20231211_114221.jpg
20231211_114539.jpg
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 220
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door red devel »

.
Bijlagen
20231211_114254.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4819
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 11 dec 2023, 11:55 Klopt het dat dit, kleine, lampje alle 3 draaiknoppen verlicht? En kan ik daar ook een iets feller lampje in monteren?
Ja, dat klopt. Het licht wordt vanaf het lampje via de perspex banen naar de andere knoppen geleid. Een feller lampje zal wel schelen maar je houdt altijd lichtafval naar de zijkanten. Dus de buitenste knoppen blijven altijd achter bij de middelste wat verlichting betreft. De beste oplossing is om bij de andere knoppen ook een lampje te plaatsen. Ik heb dat zelf (nog) niet gedaan dus ik weet niet waar genoeg ruimte is voor een lampje maar dat kan je nu wel bekijken nu het paneel er toch uit ligt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 220
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door red devel »

Oke. Hartelijk dank voor je reaktie.
Ik kan niet zien hoeveel watt er nu in zit! Enig idee wat standaard is?
Ga ik vandaag, met dit slechte weer, maar even mee aan de slag. Leuke klus.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4819
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door Hanz »

Ik weet niet hoeveel watt zo'n lampje is maar ik denk iets van 1,2 - 1,5W

Hier nog een link naar een topic over het vervangen van een lampje door LED's. Misschien ook interessant. Ik ben er zelf nooit aan toe gekomen maar staat nog wel op mijn lijstje van verbeteringen.
viewtopic.php?p=452138&sid=bcfdfa46e8b3 ... 18#p452138
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
red devel
Berichten: 220
Lid geworden op: 02 aug 2020, 13:04

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door red devel »

Klopt. Dank je, die site had ik gezien. Ik heb het lampje door een 3.2 watt ?? ( dacht ik) vervangen. Ombouw naar led wacht ik nog even mee. Weet iemand misschien ook waar ik een ander frame, wat rondom de bedienings knoppen zit, kan bemachtigen? Van beide frames zijn veel lipjes afgebroken zodat ik het geheel niet meer mooi gemonteerd krijg.
Bijlagen
20231211_114254.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4819
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door Hanz »

https://www.mybusparts.de/blende-fuer-f ... vw-t4.html
https://bus-ok.nl/T4-middenconsole-zwar ... 58089D-01C

En kijk op de onderdelen zelf welk onderdeelnummer ze hebben en daar eens op googelen. Of zoeken in kleinanzeigen.de , daar wordt dit spul ook wel aangeboden. Dit soort onderdelen worden wel steeds zeldzamer en dus ook prijzig.

Onderdeelnummers ook altijd goed checken want er zijn veel uitvoeringen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Dropmans
Berichten: 231
Lid geworden op: 21 sep 2016, 22:59
Locatie: Zeeland (Noord)

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door Dropmans »

red devel schreef: 11 dec 2023, 16:48 Klopt. Dank je, die site had ik gezien. Ik heb het lampje door een 3.2 watt ?? ( dacht ik) vervangen. Ombouw naar led wacht ik nog even mee. Weet iemand misschien ook waar ik een ander frame, wat rondom de bedienings knoppen zit, kan bemachtigen? Van beide frames zijn veel lipjes afgebroken zodat ik het geheel niet meer mooi gemonteerd krijg.
Ik heb onlangs ook alleen het bestaande lampje vervangen, ik vind dat voorlopig ook wel voldoende.
Vind het eigenlijk wel fijn als het allemaal niet zo heel fel is, je weet de knoppen op den duur toch wel te vinden

Edit; kijk ook even bij de "T4 onderdelen te koop/gevraagd"
Word ook eea aan losse onderdelen aangeboden
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4819
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashbord/kachel verlichting

Bericht door Hanz »

red devel schreef: 11 dec 2023, 16:48 Van beide frames zijn veel lipjes afgebroken zodat ik het geheel niet meer mooi gemonteerd krijg.
Ik had dat zelf ook en heb met behulp van aluminium strip (1mm dik en ca. 10mm breed) enkele lipjes kunnen reconstrueren. Heb helaas geen foto's maar is ook erg afhankelijk van welke lipjes afgebroken zijn. Dus even flink de fantasie gebruiken. Het steekt allemaal wel erg nauw en ik heb alle lipjes wel een of twee keer opnieuw moeten maken voordat het netjes paste. Leuk klusje voor de donkere dagen voor kerst :knipoog

Wel een foto van hoe het er uiteindelijk weer netjes in zit:
IMG_20230626_171234.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie