Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Outbase Buzz camper

Vragen over de I.D. Buzz
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Outbase Buzz camper

Bericht door MarkV »

Een variant van Nederlandse bodem:
https://www.autoblog.nl/nieuws/voorproe ... er-3585921
1
1
2. Niet een heel charmant gevormd hefdak imho
2. Niet een heel charmant gevormd hefdak imho

Website van de bouwers:
www.outbasecampervans.com/volkswagen
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Multivan Generation »

Leuk initiatief,
ben erg benieuwd hoe en of ze dit dak goedgekeurd krijgen bij de RDW,
omdat de opening verder als de B-stijlen gaat.
Dit is namelijk nu een probleem bij de RDW.
Er is een speciaal certificaat daarvoor nodig en alleen Reimo, zo is mijn informatie,
voldoet aan die eisen voor dat certificaat.

Er zijn dus camper bouwers die campers voor hun klanten gebouwd hebben, met bijvoorbeeld een SCA dak,
en de RDW zegt nee, en dus staat er dan ineens een waardeloze auto voor de deur die niet aan het verkeer mag deelnemen!

Als ik de foto's in het artikel en op hun site bekijk, valt mij op dat het zicht naar achteren, met die hoge rugleuning, zeer beperkt wordt,
en ze schrijven met slaap hefdak en de bed grootte wordt genoemd, maar wordt niet getoond met slecht weer en dak naar beneden,
wat er dan nog aan hoogte overblijft.

Mooi die optie om buiten te koken, maar of dat zo mooi blijft als het hard regent en windkracht 7 a 8 is, en je "min of meer gedwongen" buiten moet staan te koken, is de vraag.

Leuk initiatief :toppie

Hopelijk volgen er snel meer.. :gekte
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 615
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door MarkV »

Goede vraag wat betreft de dakopening!

Ik zag dat de lange wielbasis dan een beter uitgangspunt is voor een hefdak:
Lange wielbasis met panoramadak
Lange wielbasis met panoramadak
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Outbase campervans
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2023, 08:36

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Outbase campervans »

Multivan Generation schreef: 16 dec 2023, 11:46 Leuk initiatief,
ben erg benieuwd hoe en of ze dit dak goedgekeurd krijgen bij de RDW,
omdat de opening verder als de B-stijlen gaat.
Dit is namelijk nu een probleem bij de RDW.
Er is een speciaal certificaat daarvoor nodig en alleen Reimo, zo is mijn informatie,
voldoet aan die eisen voor dat certificaat.

Er zijn dus camper bouwers die campers voor hun klanten gebouwd hebben, met bijvoorbeeld een SCA dak,
en de RDW zegt nee, en dus staat er dan ineens een waardeloze auto voor de deur die niet aan het verkeer mag deelnemen!

Als ik de foto's in het artikel en op hun site bekijk, valt mij op dat het zicht naar achteren, met die hoge rugleuning, zeer beperkt wordt,
en ze schrijven met slaap hefdak en de bed grootte wordt genoemd, maar wordt niet getoond met slecht weer en dak naar beneden,
wat er dan nog aan hoogte overblijft.

Mooi die optie om buiten te koken, maar of dat zo mooi blijft als het hard regent en windkracht 7 a 8 is, en je "min of meer gedwongen" buiten moet staan te koken, is de vraag.

Leuk initiatief :toppie

Hopelijk volgen er snel meer.. :gekte


Goedemiddag,
Tim van Outbase hier.

We hebben dit dak laten testen bij RDW en deze is goedgekeurd. Dit is gedaan doormiddel van een statische test op een testbank met ons hefdak op een BIW van de ID.Buzz. Tegelijk zijn ook onze draaibare stoelen en onze goedgekeurde slaapbank getest.
Wat inderdaad vaak fout gaat is dat er bouwers zijn die daken kopen zonder de juiste certificaten, dit zijn vaak kleinere camperbouwers ofwel zelfbouwers. Dat is op dit moment niet aan te raden, omdat het RDW streng is gaan controleren op deze certificaten. SCA daken hebben deze goedkeuringen trouwens zeker wel op orde voor diverse modellen en er zijn nog meer merken die dit rond hebben. Niet voor de ID.Buzz trouwens, daar zijn wij vooralsnog de enige partij met de goedkeuring.

De rugleuning lijkt inderdaad wat hoger, dat komt door de geïntegreerde hoofdsteunen en gordelpunten aan de bank. Deze moeten aan strenge eisen voldoen, en dan ontkom je hier niet aan. De reden dat het hoger lijkt komt trouwens met name doordat de interne hoogte lager is dan bij een Transporter. In de spiegel heb je trouwens wel voldoende zicht naar achteren tussen de hoofdsteunen in en voor parkeren / manoeuvreren is een achteruitrijcamera standaard.

Meer foto's volgen op termijn zeker, ook met het bed naar beneden en mensen zittend achterin. Met bed naar beneden is de hoofdruimte +/- 1cm hoger dan zonder hefdak. Deze bedplank zit dus wat hoger dan het standaard dak. Met een lengte tot 190cm kun je prima zitten zonder je hoofd tegen het bed aan te hebben.

En wat betreft de keuken: Je hoeft zeker niet perse buiten te koken. Je kunt de keuken op drie posities plaatsen. Naar buiten, in de schuifdeuropening of achter de passagierszetel. Ook binnen koken is dus zeer goed mogelijk.
Outbase campervans
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2023, 08:36

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Outbase campervans »

MarkV schreef: 17 dec 2023, 10:53 Goede vraag wat betreft de dakopening!

Ik zag dat de lange wielbasis dan een beter uitgangspunt is voor een hefdak:

Screenshot_20231217-105148.png
Goedemiddag,
Tim hier van Outbase.

De lange heeft inderdaad als optie een panorama dak waarbij de B-stijl al doorgehaald is. Technisch is de gehele voorzijde echter identiek aan de normale versie, dus is de basis dezelfde crashstructuur. Geen voordeel dus ten opzichte van de normale versie.
Outbase campervans
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2023, 08:36

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Outbase campervans »

MarkV schreef: 14 dec 2023, 21:47 Een variant van Nederlandse bodem:
https://www.autoblog.nl/nieuws/voorproe ... er-3585921

outbase-volkswagen-id-buzz-camper-001-970x545.jpg

outbase-volkswagen-id-buzz-camper-005-818x545.jpg


Website van de bouwers:
www.outbasecampervans.com/volkswagen

Goedemiddag,
Tim hier van Outbase.

Bedankt voor het linken van onze ID.Buzz campervan. Leuk!

Kom een keertje langs om ons hefdak in het echt te bekijken. Op beurzen en van bezoekende klanten horen we juist super vaak dat ze ons hefdak veel leuker en mooier vinden dan de tegenwoordig standaard opliggende hefdaken met zo'n dikke rubber rand. Bij ons is het visueel veel meer op de oude Westfalia daken geïnspireerd waarbij het hefdak net boven de dakraam begint.

De versie op de foto's is nog wel een pre-productie exemplaar. De definitieve versies sluiten netter aan op de carrosserie.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3642
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door krekwakwol »

Bedankt Tim voor je goede uitleg, nog een vraag die velen hier vast beantwoord willen zien, komt deze uitvoering ook in aanmerking voor het kwarttarief, of is de ID Buzz (nog) vrijgesteld van wegenbelasting.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Hanz »

Op de website van Outbase staan fraaie sfeerplaatjes en wervende teksten maar helaas geen specificaties. Hoe groot zijn bijvoorbeeld de bedden? En zit er wel een bed in het hefdak? En hoe ziet de keuken eruit? Ik zie op de foto's één kookpit, klopt dat en hoe ziet dan de watervoorziening eruit? Een plaatje van de bergruimte achterin zou ook welkom zijn en overigens ook duidelijke foto's van de andere bergruimtes.
Kortom, de site maakt wel nieuwsgierig maar laat feitelijk maar heel weinig zien. Kom op Tim, dat kan beter! :knipoog

Aanvulling: Sorry, ik zie nu dat er inderdaad een bovenbed is met de maten 110x190. Maar van het benedenbed kan ik geen maat vinden.
Laatst gewijzigd door Hanz op 18 dec 2023, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 865
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door SyncRoon »

Leuk allemaal maar hoorde van Tonke dat de IDbuzz niet aan eisen m.b.t. maten voldoet voor de belastingdienst. (kwart/halftarief of wat er van over blijft) Binnen(hoogte)maat haalt de 1300mm niet. Toch kan RDW keuren als M1 SA wel handig zijn want daarmee mag je op camperplaatsen staan en heb je soms kortingen op veerboot/tunnel tarieven.

Blijkbaar heeft Outbase voor de caddy een eigen bank ontwikkeld en getest, zullen ze wellicht ok voor de IDbuzz laten keuren of al gekeurd hebben. Maar die papieren ga je niet te zien krijgen vermoed ik aangezien ze zelf ombouwen en waarschijnlijk in huis keuren op basis van een basismodel dat goedgekeurd is.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door bvddobb »

Dank, Tim, voor je toelichtingen! Ik vind het een mooi initiatief, en het eerste op de korte buzz dat haalbaar lijkt. Ook weer een beetje terug naar de T1-tijd: alleen basale kampeerfaciliteiten, weinig gedoe. Hou ik wel van. Houdt de boel ook lichter van gewicht, belangrijk voor een electrische auto. Maar wel boven slapen, dus niet altijd alles ombouwen zoals in de T1-/T2-Westfaliatijd.

Dat met de te lage originele binnenhoogte en de camperkeuring is nog wel een dingetje voor buzz-campers… Daar moet maar eens een industrielobby voor gestart (Pon? Luisteren jullie?).
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 865
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door SyncRoon »

Hallo Bob, ik had zelf de reactie van Tim al overlezen... :bonk

Ik denk dat lobby voor die hoogte niet gaat werken want dan gaan we nog meer kleinere wagens vercamperen voor het gemak. Los daarvan kan je bij een kleinere wagen wel het kenteken op kampeerwagen krijgen aan de eisen RDW maar niet aan de xtra eisen belastingdienst voor de gunstige(re) tarieven.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Hanz »

bvddobb schreef: 18 dec 2023, 17:13 Maar wel boven slapen, dus niet altijd alles ombouwen zoals in de T1-/T2-Westfaliatijd.
Dat bovenbed is 110x190 cm, voor twee volwassenen is dat nogal krap maar als je allebei niet te groot bent dan kan dat.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33776
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Multivan Generation »

Voor het laatste wat Ronald schreef, is de NV200 een goed voorbeeld waar we het hier destijds op het forum over gehad hebben.

Mooi dat er certificaten beschikbaar zijn voor dit hefdak.

Ik zou ook meer neigen naar een lange wielbasis, vanwege meer binnenruimte, dan kunnen de dure triathlon fietsen gewoon in het interieur mee rijden .

Ben ook benieuwd waar het afval water blijft..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Outbase campervans
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2023, 08:36

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Outbase campervans »

krekwakwol schreef: 18 dec 2023, 14:38 Bedankt Tim voor je goede uitleg, nog een vraag die velen hier vast beantwoord willen zien, komt deze uitvoering ook in aanmerking voor het kwarttarief, of is de ID Buzz (nog) vrijgesteld van wegenbelasting.
Hi,

Weer even een sessie beantwoorden hier :)

De ID.buzz komt niet in aanmerking voor het kwarttarief. Ook de lange versie die eraan komt volgend jaar zal net iets te klein zijn. Hier wordt ondertussen wel voor gelobbied, maar weinig hoop daarop. Persoonlijk blijf ik het vreemd vinden dat er eisen aan de maatvoering gesteld worden in plaats van op basis van een vorm van kwaliteit. Maar goed, dit is de huidige regelgeving.

Nu is de verwachting dat je alsnog een vorm van korting blijft behouden voor elektrische voertuigen en dat het kwarttarief een halftarief wordt (in aanloop naar afschaffen?) De MRB is trouwens natuurlijk maar een zeer klein aandeel in de TCO van een auto/camper. Zeker met 7 jaar onderhoud en APK wat standaard op de ID.Buzz zit komt de berekening toch al snel gunstig uit in het voordeel van de ID.Buzz.
Outbase campervans
Berichten: 11
Lid geworden op: 18 dec 2023, 08:36

Re: Outbase Buzz camper

Bericht door Outbase campervans »

Hanz schreef: 18 dec 2023, 14:53 Op de website van Outbase staan fraaie sfeerplaatjes en wervende teksten maar helaas geen specificaties. Hoe groot zijn bijvoorbeeld de bedden? En zit er wel een bed in het hefdak? En hoe ziet de keuken eruit? Ik zie op de foto's één kookpit, klopt dat en hoe ziet dan de watervoorziening eruit? Een plaatje van de bergruimte achterin zou ook welkom zijn en overigens ook duidelijke foto's van de andere bergruimtes.
Kortom, de site maakt wel nieuwsgierig maar laat feitelijk maar heel weinig zien. Kom op Tim, dat kan beter! :knipoog

Aanvulling: Sorry, ik zie nu dat er inderdaad een bovenbed is met de maten 110x190. Maar van het benedenbed kan ik geen maat vinden.

De matrasmaat van het bovenbed is 113cm x 190cm geworden, nauwelijks kleiner dan die in de California. Beneden is het bed over de gehele lengte (ruim 200cm) 120cm breed, met daarvan een groot deel bijna 140cm breed, door een verbreding. Weet trouwens dat nagenoeg alle camperbouwers bedmaten hanteren die behoorlijk ruim gemeten zijn.

Keuken is draaibaar, binnen en buiten gebruiken. Eén pitje altijd toegankelijk, de ander kun je erbij pakken (zit op de kopse kant). Er zit 12liter schoon water en 5,5 liter vuilwater + een reservetank van 12 liter achterin.

Onze ervaring is trouwens dat onze kopers de website juist wel lekker overzichtelijk vinden en dat ze bij teveel specifieke info eerder afhaken. Voelt altijd een beetje gek, want ik ben ook wel geneigd om alles te willen weten. Maar die klanten hebben we ook en ik kan ze altijd alle info geven die ze willen als ze bij ons langs komen. Er komt binnenkort (ergens in deze of volgende week) trouwens een link naar een digitale bochure waar nagenoeg alle info te lezen is.
Plaats reactie