Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Hulp gevraagd EGR afdoppen.

vragen over de T4
Plaats reactie
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Porcini4 »

Sinds een week heeft mijn T4 2,5 TDI v5 102pk behoorlijk verminderd vermogen.
Heb een afspraak staan bij de garage begin januari maar voor die tijd wil ik om alvast eea uit te sluiten en preventief alvast de roetkat pijp vervangen door een rechte buis en daarnaast wil ik de EGR afdoppen, de uitlaat gaat wel lukken alleen de EGR afdoppen ben ik niet zo zeker van.
Is er iemand die mij daar mee kan helpen, liefst niet al te ver van Eindhoven en uiteraard hoef dat niet voor niks..
T4Twin0182
Berichten: 173
Lid geworden op: 30 sep 2021, 20:38

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door T4Twin0182 »

Lmm etc al gecheckt? Pomptiming? Vacuumslangen? Brandstoffilter? Etc.
Je mag me ook een pb sturen
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Porcini4 »

Die dingen zijn nog niet gecheckt zover ik weet behalve dan dat vorige week de wegenwacht de vacuumslangen heeft nagelopen. Die wil ik iig ook gaan vervangen want die hebben hun beste tijd gehad maar lijken nu niet de oorzaak van het probleem. Auto start goed, draait mooi stationair en stottert ook niet. Hij komt gewoon vermogen te kort, en dat merk ik vanaf stilstand nauwelijks maar richting de 2000 toeren en hoger merk ik dat heel duidelijk. Kom maar met moeite naar de 100 km/uur en met heel veel moeite nog ietsje harder dan dat.
Terwijl hij normal heel vlot doortrekt naar 150km/uur.
Bij het uitlezen gaf hij aan code p1556: laaddrukregeling: adaptatiewaarde overschreden.
En de wegenwacht had het idee dat bij goed gas geven de turboslang niet op de druk kwam staan die je zou verwachten.
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Ilja1974 »

Het zou ook wel eens de mapsensor van de turbo zijn.
Toen deze bij stuk ging, had onze bus vergelijkbare symptomen.
Het afdoppen van de erg kan doormiddel van een plaatje wat je tussen de egr en de buis naar de uitlaat plaatst.
Het vacuüm slangetje afdichten kan ook en softwarematig is de egr ook weg te schrijven..
Dat zijn een beetje je opties.
De zoekfunctie is in dit geval je grote vriend.

Groet,
Ilja
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door StijnT4 »

Check ook of de wastegate steun niet is afgebroken, door de intercooler er af te halen kan je die goed bekijken. Hoort met 2 boutjes vast te zitten. Maar soms scheurt die steun en dan schiet de motor in noodloop. Ik kreeg toen ook die foutmelding
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Multivan Generation »

Je kunt een heleboel gaan aannemen,
maar rijdend een logje maken gaat je veel meer vertellen.

Voor de rest is het giswerk en daar wordt je vaak niet veel wijzer van..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Porcini4 »

Inmiddels heb ik de kat vervangende buis gemonteerd. Wat een ongelofelijk moeilijk klusje is dat gebleken zeg!
De drie bouten waren gewoon versmolten met de flensgaten. We gingen op bepaald moment twijfelen of er geen draad in de gaten zat, ten minste in een van de twee want beide gaat natuurlijk niet. Maar dat is uiteindelijk gelukt en helaas heeft dat het probleem niet verholpen.
Heb het idee dat ik nu de turbo een stuk beter kan horen fluiten, dus dat lijkt me wel goed..
EGR vervangingsset is onderweg en na nog eens goed op eldiape gekeken te hebben denk ik wel dat ik dit zelf zonder al te veel problemen klaar moet krijgen, zeker in vergelijking met die uitlaat gisteravond gaat dat wel lukken.
Rijdend loggen klinkt goed, is er iemand die niet al te ver vanaf Eindhoven dat voor mij zou kunnen doen?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Multivan Generation »

Je bent welkom.
Meer informatie via PB.
En mooi dat je dat EGR plaatje zelf gaat doen, dat was ook het doel van de artikelen die ik geschreven heb. 😉
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Porcini4
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jan 2022, 15:47

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Porcini4 »

Gister EGR er tussenuit gehaald en vervangende buis gemonteerd, dat was prima te doen, vooral door de duidelijke aanwijzingen op Eldiape. Aantal vacuumslangen vervangen, enkelen kon ik nauwelijks of niet bij, maar hierna bestond het probleem nog steeds. Dus vandaag naar zeeland gereden waar Peter met zijn laptop al rijdend een log gemaakt heeft, LMM waardes en turbo druk waren niet goed. Daarna nog wat meer vacuumslangen vervangen waaronder de belangrijkste (wist ik veel), bleek dat eea in no-time los te halen was waarna het vervangen van de bewuste slangen ineens heel makkelijk was. Verder zat de wastegate nog maar met 1 van de 2 bouten vast, dus los.
Na wat gefrot in zeer lastige hoeken alles terug gemonteerd en weer een rondje rijden en loggen. Bij de eerste keer gas geven was al duidelijk dat het probleem opgelost was.
Heerlijk ritje terug naar huis, na weken bezorgd te zijn geweest over de auto (want was het überhaupt verantwoord om ermee te rijden?) is dat opgelost en weer een grote zorg minder.
Nu nog een hele lijst andere zaken af te werken, maar hij trekt weer goed door in ieder geval!
Nogmaals dank Peter!!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Multivan Generation »

Mooi en duidelijk hè die data?
Niet gissen en zomaar dingen op de bonnefooi vervangen, maar meten en aantonen.
Daarna oplossen en klaar..
Graag gedaan hoor.

Mooie gave bus heb je nog, hou hem zo :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door pwhooftman »

Nu ben ik heel benieuwd wélk vacuumslangetje het belangrijkste slangetje was, en of de LMM vervangen is.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door Multivan Generation »

Vaccuumslang van N75 naar waste gate. En LMM is niet vervangen.
Die is niet 100% maar nog wel goed genoeg.

En heb een lijstje met zaken besproken welke mij opgevallen zijn aan zijn bus en welke ik meteen of op termijn zou aanpakken.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Hulp gevraagd EGR afdoppen.

Bericht door StijnT4 »

pwhooftman schreef: 29 dec 2023, 20:42 Nu ben ik heel benieuwd wélk vacuumslangetje het belangrijkste slangetje was, en of de LMM vervangen is.
Het is volgends mij niet opgelost door die slangen te vervangen. De waste gate zat nog met 1 bout vast waardoor de magneet klep geen druk meer kan leveren op de wastegate. Daardoor krijg je dat de motor in noodloop schiet.

Hij heeft nog geluk gehad dat de steun niet is afgebroken. Dan moet je gaan lassen, of een nieuwe wastegate zien te vinden
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie