Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Defecte standkachel

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Sander1971
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2023, 21:47

Defecte standkachel

Bericht door Sander1971 »

Vorige week standkachel getest hij sloeg aan en na een paar seconden weer uit.Daarna weer opnieuw aangezet en hij zwijgt in alle talen. Het groen en rode ledje op bedieningspaneel boven de keuken branden wel. Als ik hem op ventilatie zet draait de ventilator wel. In het najaar draaide hij nog volledig. Is er een simpele manier om te testen of het de kachel is of een relais of het regelkastje? Heeft iemand evt een schema? Op de gele draad staat een + als ik de kachel aan zet.
Het gaat om een camper uit '94

Hoor graag.
Bijlagen
20240218_180156.jpg
20240218_174248.jpg
Appeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2024, 17:42

Re: Defecte standkachel

Bericht door Appeltje »

Ik heb geen oplossing, maar dezelfde vraag. Ook een VW T4 California, maar uit 1990. De voorlaatste keer dat ik met de bus weg was, draaide de kachel prima en hadden we het heerlijk warm. Maar de laatste keer blies hij wel lucht, maar werd niet warm en hij sloeg uit zichzelf af, terwijl de lampjes van de schakelaar inderdaad wel branden. Ik zoek eigenlijk iemand die zoiets zou kunnen repareren, want ben zelf helemaal niet technisch.
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Defecte standkachel

Bericht door J vd Pal »

Voor beide dezelfde oplossing, contact opnemen met Oskar725 hier op het forum.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Appeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2024, 17:42

Re: Defecte standkachel

Bericht door Appeltje »

Ja, heb ik inmiddels gedaan.
Dank.
Uitwijker
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 jun 2023, 09:03

Re: Defecte standkachel

Bericht door Uitwijker »

Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossingen. Kunnen jullie daar iets over schrijven?
Sander1971
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2023, 21:47

Re: Defecte standkachel

Bericht door Sander1971 »

Uitwijker schreef: 23 feb 2024, 19:21 Ben wel benieuwd naar de uiteindelijke oplossingen. Kunnen jullie daar iets over schrijven?
Ik ga er binnenkort weer mee bezig. Als ik meer weet hoor je het van mij.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Defecte standkachel

Bericht door Oskar 725 »

Appeltje schreef: 20 feb 2024, 09:49 Ja, heb ik inmiddels gedaan.
Dank.
Appeltje je hebt ook antwoord. :toppie
Laatst gewijzigd door Oskar 725 op 24 feb 2024, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Oskar.
Gebruikersavatar
Oskar 725
Berichten: 2214
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:59
Locatie: Asperen

Re: Defecte standkachel

Bericht door Oskar 725 »

Sander ik heb je bericht beantwoord. :toppie
Groet, Oskar.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Defecte standkachel

Bericht door Goldkiwi »

Is je probleem inmiddels verholpen?
Zo niet dan is het natuurlijk een optie om een nieuwe standkachel erin te zetten. Ik heb er eentje gekocht via Amazon, van het merk Vevor voor nog geen 120 euro inclusief alle montagemateriaal en een extra dieseltankje voor als je op benzine rijdt.

Repareren is in mijn mening beter dan vervangen, maar mocht het echt niet lukken dan kan ik deze Vevor kachel wel aanbevelen.

Succes!
Sander1971
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 okt 2023, 21:47

Re: Defecte standkachel

Bericht door Sander1971 »

Ik heb wegens omstandigheden nog niet verder kunnen zoeken. Maar binnenkort duik ik er weer in. En wat je zegt @goldkiwi repareren is mooier dan vervangen. Origineel houden.😁

Als ik meer weet communiceer ik dit uiteraard hier .
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Defecte standkachel

Bericht door Multivan Generation »

Soms is vervangen beter.
Zeker qua bedrijfszekerheid, veiligheid, uitstoot, verbruik en onderdelenvoorziening.

Verkrijgbaarheid van onderdelen voor oude standkachels wordt echt wel een dingetje.

In Duitsland was het volgens mij zo dat een zuheizer/standkachel na 10 jaar vervangen diende te worden. Ben dat eens ergens tegengekomen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
nixvin
Berichten: 37
Lid geworden op: 28 jun 2022, 09:44

Re: Defecte standkachel

Bericht door nixvin »

Mijn standkachel deed het ook niet meer. Alleen als ik reed. Blijkt de accu niet genoeg amperes meer te hebben. Accu vervangen probleem opgelost. Kan dus ook een mogelijkheid zijn.
Goldkiwi
Berichten: 120
Lid geworden op: 22 mei 2022, 03:38

Re: Defecte standkachel

Bericht door Goldkiwi »

Ja dat klopt! Dat had ik bij mijn vorige t4 ook. De hh accu kon de piekstroom die de kachel vraagt bij het opstarten niet aan. Dus die accu was écht aan vervanging toe want zoveel stroom vraagt een standkachel niet.

Ik wil geen slechte ideeën geven maar is het een idee om hem te testen door hem even aan te sluiten aan de startaccu, of is dit slecht voor de startaccu? Lijkt mij wel kunnen maar ik ben niet de slimste op het gebied van elektra.
Gebruikersavatar
Deskman
Berichten: 309
Lid geworden op: 15 apr 2016, 17:15
Locatie: 023
Contacteer:

Re: Defecte standkachel

Bericht door Deskman »

Goldkiwi schreef: 27 mar 2024, 15:46 Ja dat klopt! Dat had ik bij mijn vorige t4 ook. De hh accu kon de piekstroom die de kachel vraagt bij het opstarten niet aan. Dus die accu was écht aan vervanging toe want zoveel stroom vraagt een standkachel niet.

Ik wil geen slechte ideeën geven maar is het een idee om hem te testen door hem even aan te sluiten aan de startaccu, of is dit slecht voor de startaccu? Lijkt mij wel kunnen maar ik ben niet de slimste op het gebied van elektra.
Daarvoor zou je hem ook even aan de 220-kabel kunnen hangen. Is makkelijker dan op zoek te gaan naar de startaccu.
"A common mistake people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools."
Douglas Adams
Plaats reactie