Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knipperlichten

vragen over de T4
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Knipperlichten

Bericht door ladanivabelgium »

Goeiemorgen, m’n knipperlichten doen het plots niet meer. De 4 pinkers nog wel. Waar beginnen zoeken?
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichten

Bericht door Hanz »

Schakelaar aan het stuur.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Knipperlichten

Bericht door ladanivabelgium »

En dan links en rechts het gelijk niet meer doen?
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 765
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Knipperlichten

Bericht door limburger »

ladanivabelgium schreef: 22 feb 2024, 13:51 En dan links en rechts het gelijk niet meer doen?
dat kan ja.

een mogelijk te volgen stappenplan: https://t4-wiki.de/wiki/GFL_Beleuchtung/B-0-BL

:driveT4 :T44EVER
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Knipperlichten

Bericht door ladanivabelgium »

Dan ben ik gelijk ook m’n deeply beloved cruise controle kwijt?
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Knipperlichten

Bericht door Multivan Generation »

ladanivabelgium schreef: 22 feb 2024, 19:22 Dan ben ik gelijk ook m’n deeply beloved cruise controle kwijt?
Is dit een vraag of een constatering?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Knipperlichten

Bericht door Multivan Generation »

Als je de alarmlichten schakelaar gebruikt, dan doen de vier knipperlichten het allemaal? Ja/nee?

Zo nee, alarmlichten schakelaar vervangen.
Zo ja, alarmlichten schakelaar werkt naar behoren.
Werkt de alarmlichten schakelaar naar behoren en doen toch de knipperlichten het bij gebruik van de knipperlichten hendel niet, werkt het parkeerlicht dan wel? En grootlicht?
Eerste verdachte is nu immer de knipperlichten schakelaar aan het stuur. Vuil kan die zijn, schoonmaken kan. Vervangen is beter. Kan ook prima gezien de leeftijd van de gemiddelde T4.

Cruisecontrol hendel zit niet links maar rechts van het stuur en is een aparte hendel dus die functionaliteit raak je niet kwijt. Gezien je vraagstelling zou ik je adviseren, om als jouw auto voorzien is van een airbag, om de reparatie uit te besteden aan iemand die verstand van auto's heeft. Anders denk ik dat je nadien nog wel eens een airbag fout kunt hebben ook.

Heeft jouw auto geen airbag, dan gewoon zelf proberen.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichten

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 22 feb 2024, 20:13 Cruisecontrol hendel zit niet links maar rechts van het stuur en is een aparte hendel dus die functionaliteit raak je niet kwijt.
Niet helemaal correct. De cruise control zit links van het stuur op de hendel van de richtingaanwijzer. Maar als de hendel alleen maar vuil is dan raak je door schoonmaken niets kwijt. En als hij kapot is dan is het wel lastig een nieuwe hendel met CC te vinden maar niet onmogelijk. Alleen wel prijzig.

Ik zou eerst het zoekschema volgen van T4-wiki dat limburger gegeven heeft.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Knipperlichten

Bericht door ladanivabelgium »

Multivan Generation schreef: 22 feb 2024, 20:13 Als je de alarmlichten schakelaar gebruikt, dan doen de vier knipperlichten het allemaal? Ja/nee?

Zo nee, alarmlichten schakelaar vervangen.
Zo ja, alarmlichten schakelaar werkt naar behoren.
Werkt de alarmlichten schakelaar naar behoren en doen toch de knipperlichten het bij gebruik van de knipperlichten hendel niet, werkt het parkeerlicht dan wel? En grootlicht?
Eerste verdachte is nu immer de knipperlichten schakelaar aan het stuur. Vuil kan die zijn, schoonmaken kan. Vervangen is beter. Kan ook prima gezien de leeftijd van de gemiddelde T4.

Cruisecontrol hendel zit niet links maar rechts van het stuur en is een aparte hendel dus die functionaliteit raak je niet kwijt. Gezien je vraagstelling zou ik je adviseren, om als jouw auto voorzien is van een airbag, om de reparatie uit te besteden aan iemand die verstand van auto's heeft. Anders denk ik dat je nadien nog wel eens een airbag fout kunt hebben ook.

Heeft jouw auto geen airbag, dan gewoon zelf proberen.

Groeten Peter
4 pinkers doen het wel. De standlichten ook. De cruise controle zit toch links?
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33798
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Knipperlichten

Bericht door Multivan Generation »

Excuses, was een reactie toen in even moest wachten tijdens een storing bij een klant. Was even niet scherp hierop.

Cruisecontrol zit links.
Bij auto van de zaak nu rechts op het stuur :bonk

Cruisecontrol kun je ook werkend maken met afzonderlijke knopjes, niet in hendel maar bijvoorbeeld op het dashboard. Zie daarvoor de schema's.
Niet werkende knipperlichten is APK of Belgische keuring afkeur, dus er zal iets moeten gebeuren..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichten

Bericht door Hanz »

ladanivabelgium schreef: 23 feb 2024, 07:00 4 pinkers doen het wel. De standlichten ook. De cruise controle zit toch links?
Ik neem aan dat je met standlicht het parkeerlicht bedoelt. En doet je grootlicht het ook nog? Dan is de schakelaarhendel aan het stuur niet, of in ieder geval niet helemaal kapot. Heb je de zekering (16) al gecheckt?
Voor gerichte tips is het wel handig als je vermeldt wat wel en niet werkt en wat je al gecontroleerd hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Ilja1974
Berichten: 144
Lid geworden op: 21 aug 2018, 15:31

Re: Knipperlichten

Bericht door Ilja1974 »

Mocht het in de hendel zitten en alle knopjes op de hendel zelf( cc etc) werken nog wel.
Dan kun je overwegen om een andere schakelaar te bestellen zonder de cc en dan de hendel over te plaatsen.
Kijk dan wel goed naar de sleepcontacten op de hendel want deze kunnen ook versleten zijn maar deze kan je van de andere hendel overzetten.
Haal de hendels wel binnenshuis uit elkaar want er gaan geheid wat dingen weg springen( as waar de hendel om draait)
Bij mij deed de richtingaanwijzer het een paar jaar terug ook niet meer van het een op andere moment.(2002, 2,5 TDI)
Wel alarmlicht maar geen richtingaanwijzers, later deed alles het ineens weer….
Bij mij zat het uiteindelijk in de alarmlicht schakelaar waar ook het knipperrelais in zit.
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Knipperlichten

Bericht door ladanivabelgium »

De 4 pinkers doen het nog en de parkeerlichten doen het nog. Ik denk dus niet dat het de schakelaar is. Ik ga straks de zekering nakijken
'99 T4 2.5 TDI
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4803
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Knipperlichten

Bericht door Hanz »

ladanivabelgium schreef: 02 mar 2024, 07:59 De 4 pinkers doen het nog en de parkeerlichten doen het nog. Ik denk dus niet dat het de schakelaar is. Ik ga straks de zekering nakijken
Zekering nakijken is het eenvoudigst en dus het eerste wat je doet. Vandaar mijn vraag of je dat al gedaan had.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
ladanivabelgium
Berichten: 118
Lid geworden op: 25 okt 2017, 12:30

Re: Knipperlichten

Bericht door ladanivabelgium »

Stomme zekering lag eruit
'99 T4 2.5 TDI
Plaats reactie