Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

vragen over de T4
jannouwens
Berichten: 2
Lid geworden op: 18 mei 2023, 16:59

Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door jannouwens »

De koplampen T4 1992 zijn vernieuwd. Met Philips H4 white vision (1650 lm) nog te weinig zicht.
Weet iemand betere/sterkere ook al zou dit niet origineel zijn.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door krekwakwol »

Lees dit topic maar even door voor meer licht.
viewtopic.php?p=500032&hilit=Koplampen#p500032

Welkom hier, hier kun jij je en je bus even voorstellen, niet verplicht, maar wordt wel gewaardeerd
viewforum.php?f=11
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door SyncRoon »

Wat meet je aan spanning op de lampen? https://t4-wiki.de/wiki/Abblendlicht kijk bij 'tuning' verklaart probleem.
Groet, Ronald
freek
Berichten: 685
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door freek »

Probleem is volgens mij dat de stroom via de schakelaar loopt en die bouwt op den duur teveel weerstand op. Je zou eens kunnen meten hoeveel volt er op de koplampen staat bij motor aan. Oplossing is het er zelf tussenplaatsen van een relais. Of kijk eens op h4-booster.de
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door krekwakwol »

Trek eens aan 1 kant de stekker van je lamp en let op de andere lamp wat de lichtopbrengst gaat doen, dan kun je zien of er veel verschil in zit.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
De_klusbus_T4
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 feb 2024, 16:01

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door De_klusbus_T4 »

Ik haak even in op dit topic aangezien ik zelf ook last heb van zwakke verlichting en al een tijdje nadenk over hoe ik dit ga oplossen. Ik lees heel veel op dit forum, Goeie lampjes (Osram nightbreaker), nieuwe koplampen met helder glas en heldere reflectoren en misschien nog wel het allerbelangrijkste: zorgen dat je een goede spanning bij je lampjes krijgt. Dit laatste heb ik even nagemeten, ik heb 12,3V op de accu waarvan maar 9,98V de lampjes bereikt... :bifun
Veel mensen lossen dit probleem op middels een "booster" ook bekend als "wiring loom" waarvia je middels wat kabels en een setje relais heel makkelijk directe spanning vanaf de accu naar de lampen schakelt. Een effectieve oplossing alleen vind ik het wat minder netjes ogen onder de motorkap.
Daarom ben ik van plan de bestaande kabelboom van de verlichting te vervangen door een gloednieuwe set (7D2971071BJ), een set nieuwe originele koplampen heb ik nog liggen en daar zal ik dan ook een setje Osram nightbreakers in pluggen.
Kan iemand mij vertellen of er dan nog ergens een relais of een zekering zit die ik kan vervangen om het maximale uit de verlichting te halen zonder gebruik te maken van een booster? Alle tips zijn welkom, en zodra de hele boel vervangen is zal ik jullie een update geven en even nameten hoeveel verschil het daadwerkelijk heeft uitgemaakt.

Groetjes de klusbus
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 763
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door limburger »

vervangen van kabels is naar mijn mening alleen zinvol als: de oude kabelboom beschadigd is... of de nieuwe kabelboom dikkere aders heeft... bij overgangen heb je het grootste verlies. verlichting aan en begin maar te meten voor en na de schakelaars en stekkerverbindingen. vergeet ook niet de massa te controleren.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Multivan Generation »

jannouwens schreef: 01 mar 2024, 15:01 De koplampen T4 1992 zijn vernieuwd. Met Philips H4 white vision (1650 lm) nog te weinig zicht.
Weet iemand betere/sterkere ook al zou dit niet origineel zijn.
Het oude ontwerp van de koplampen en zeker die voor de korte neus die jij hoogstwaarschijnlijk hebt, gaat je niet echt heel veel meer licht opleveren ben ik bang.
Wellicht kun je er een aftermarket HID xenon setje in maken. Het zal als het lichtbeeld goed is, misschien helpen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Philips Ultinon pro6000 HL Boost led h4 geplaatst

Bericht door J vd Pal »

Vandaag mijn nieuwe, in bijna heel Europa toegestane, Philips Ultinon Pro6000 HL Boost LED lampen ingebouwd https://www.philips.be/c-p/LUM11342U60B ... light-bulb.

WAT EEN VERSCHIL!! Met een H4 booster en de beste H4 halogeen lampen was de lichtopbrengst al een heel stuk beter dan standaard maar deze zijn echt een wereld van verschil. Langere lichtbundel, bredere lichtbundel aan de bermkant en door het witte licht reflecteren verkeersborden beter en zijn dus eerder zichtbaar.

Volgens de fabrikant gaan ze 5 keer langer mee dan de premium H4 lampen. Daarmee is het prijsverschil minder groot dan het lijkt.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door krekwakwol »

Jasper, mag ik vragen wat jouw overweging is geweest om de Philips ledlampen te nemen i.p.v. de Osram Nightbreaker H4 led ?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door J vd Pal »

Twee dingen, de Philips lampen hebben goedkeuring voor de wijsneus koplampen en de nieuwe Boost versie belooft meer licht dan Osram.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3640
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door krekwakwol »

Oké, duidelijk, dank je.
Nog een vraagje, zit er ook een koelventilator achter op de lampen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door J vd Pal »

Ja er zit een kleine ventilator in het koellichaam achterop. Hij past onder de afsluitkap dus de koplampunit blijft een gesloten geheel.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 663
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Philips Ultinon pro6000 HL Boost led h4 geplaatst

Bericht door Jan anno NU »

J vd Pal schreef: 23 mar 2024, 22:23 Vandaag mijn nieuwe, in bijna heel Europa toegestane, Philips Ultinon Pro6000 HL Boost LED lampen ingebouwd https://www.philips.be/c-p/LUM11342U60B ... light-bulb.

WAT EEN VERSCHIL!! Met een H4 booster en de beste H4 halogeen lampen was de lichtopbrengst al een heel stuk beter dan standaard maar deze zijn echt een wereld van verschil. Langere lichtbundel, bredere lichtbundel aan de bermkant en door het witte licht reflecteren verkeersborden beter en zijn dus eerder zichtbaar.

Volgens de fabrikant gaan ze 5 keer langer mee dan de premium H4 lampen. Daarmee is het prijsverschil minder groot dan het lijkt.
Mooie ontwikkeling !

Maar dat " inbouwen " is dat gewoon een kwestie van lampje wisselen of komt er toch meer bij?
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door J vd Pal »

Inbouwen, monteren, wisselen, hoe je het noemen wilt. In vergelijking met een standaard H4 lamp zitten er wel een paar extra stapjes bij. Je monteert eerst een adapter/houder en daarna pas de daadwerkelijke lamp en je moet het snoertje wat eraan zit wegwerken.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie