Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Jan anno NU »

ok bedankt voor de info
Wellicht een goed alternatief als mijn osram nightbrakers aan vervanging toe zijn.
Moet wel te doen zijn.
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Hanz »

En nu is ook duidelijk wat 'een snoertje wegwerken' inhoudt.
Dank voor dit filmpje.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door J vd Pal »

Mooi filmpje, ik had hem nog niet gezien maar het maakt wel veel duidelijk!
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door J vd Pal »

Inmiddels veel vaker in het donker gereden. Ik ben nog steeds zeer tevreden, veel licht, borden en andere reflecterende objecten lichten eerder op en ook heel belangrijk geen knipperende tegenliggers.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door bvddobb »

Ik was ook niet meer heel tevreden over de lichtopbrengst van onze lampen, en wij hebben ook zitten spelen met het idee van de Nightbreakers of de Philipslampen. Wat ons totnutoe heeft tegengehouden is dat ze beide nog niet zijn toegelaten in NL.

Inmiddels heb ik mij aan mijn staar laten opereren... Om met Jasper te spreken: " Ik ben nog steeds zeer tevreden, veel licht, borden en andere reflecterende objecten lichten duidelijker op, en ook heel belangrijk: geen knipperende tegenliggers."
:yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Multivan Generation »

Foto van het lichtbeeld op een muur zou het helemaal afmaken. :jump

:tiwwp
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 665
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Jan anno NU »

bvddobb schreef: 04 apr 2024, 12:59 Ik was ook niet meer heel tevreden over de lichtopbrengst van onze lampen, en wij hebben ook zitten spelen met het idee van de Nightbreakers of de Philipslampen. Wat ons totnutoe heeft tegengehouden is dat ze beide nog niet zijn toegelaten in NL.

Inmiddels heb ik mij aan mijn staar laten opereren... Om met Jasper te spreken: " Ik ben nog steeds zeer tevreden, veel licht, borden en andere reflecterende objecten lichten duidelijker op, en ook heel belangrijk: geen knipperende tegenliggers."
:yes
Vergeet je zonnebril niet , mooie upgrade .
:toppie
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door krekwakwol »

bvddobb schreef: 04 apr 2024, 12:59 Ik was ook niet meer heel tevreden over de lichtopbrengst van onze lampen, en wij hebben ook zitten spelen met het idee van de Nightbreakers of de Philipslampen. Wat ons totnutoe heeft tegengehouden is dat ze beide nog niet zijn toegelaten in NL.

Inmiddels heb ik mij aan mijn staar laten opereren... Om met Jasper te spreken: " Ik ben nog steeds zeer tevreden, veel licht, borden en andere reflecterende objecten lichten duidelijker op, en ook heel belangrijk: geen knipperende tegenliggers."
:yes
@Bart, als je even verhuist maar dit topic, daar staat al het nodige over de nederlandse toelating voor de T5.
viewtopic.php?t=70992&start=90

Ik heb ze inmiddels ook aangeschaft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1483
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door bvddobb »

krekwakwol schreef: 04 apr 2024, 15:46 @Bart, als je even verhuist maar dit topic, daar staat al het nodige over de nederlandse toelating voor de T5.
viewtopic.php?t=70992&start=90

Ik heb ze inmiddels ook aangeschaft.
Weet ik, maar er is dus nog steeds géén NL toelating voor de Multivan armatuur die wij in onze bus hebben. Het blijft een verhaal van 'mixed messages'... Van de Philips-website (vandaag!):
Waarom is LED-upgradetechnologie nog steeds niet legaal op openbare wegen in de Europese Unie (EU)?

De Philips LED-upgradeserie is ontworpen voor koplampen die zijn gecertificeerd voor
halogeen/conventionele gloeilampen. De EU-lidstaten hebben nog niet de benodigde wetgeving aangenomen om LED-upgradelampen te legaliseren en daarom kunnen ze nog niet worden gebruikt op de openbare weg in de EU.

Wanneer wordt verwacht dat LED-upgrades volledig legaal zullen zijn?

Hoewel Philips de normen volgt en een veilige verlichting garandeert voor de bestuurder en andere weggebruikers, is de regelgeving voor LED-upgradelampen niet vastgesteld in Europa. We houden de situatie in de gaten.

Wat zijn de juridische risico's als ik met LED-upgradelampen op de openbare weg rijd?

De risico's variëren van land tot land en afhankelijk van de lokale wetgeving kunnen de sancties bijvoorbeeld de volgende zijn: Een geldboete en/of het moeten terugplaatsen van gecertificeerde lampen die geen LED zijn. Uw auto kan mogelijk niet door de verplichte APK-keuring komen.

Zal een auto met LED-upgradelampen door de verplichte keuring komen?

Sommige landen hebben een verplichte inspectie waarbij bepaald wordt of de auto geschikt is om op de weg te rijden. De Philips LED-upgradeserie is ontworpen om de oorspronkelijke conventionele technologie aan de auto zo goed mogelijk te vervangen zonder wijzigingen aan de auto aan te brengen. Ondanks de superieure prestaties van Philips LED-upgradelampen is het mogelijk dat uw voertuig met LED-upgradelampen niet meer door de keuring komt omdat de lampen nog niet gecertificeerd zijn voor gebruik op de openbare weg.

Maar er is hoop: sinds kort is op de Duitse compatibiliteitslijst OOK onze T5 California verschenen! ('NEU')
Laatst gewijzigd door bvddobb op 07 apr 2024, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door krekwakwol »

Of hebben jullie dubbele reflectoren.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Multivan Generation »

krekwakwol schreef: 04 apr 2024, 20:40 Of hebben jullie dubbele reflectoren.
Een Multivan/California van die bouwjaren heeft inderdaad dubbele reflectoren.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chalet
Berichten: 134
Lid geworden op: 27 okt 2014, 13:08

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door Chalet »

Heb de Philips Ultinon Pro6000 HL Boost LED lampen ook ingebouwd. Mooie witte verlichting die echt heel wat meer licht geeft. Geen brede baan zoals een moderne auto, maar wel twee stralen naast elkaar die twee verlichte plekken op de weg opleveren (wijsneus). Hoogteverstelling meer dan ooit relevant voor goed instellen. Spectaculair resultaat.
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door busbart »

Multivan Generation schreef: 04 apr 2024, 13:56 Foto van het lichtbeeld op een muur zou het helemaal afmaken. :jump

:tiwwp
Misschien beter een filmpje waarin het moment dat je overschakelt naar grootlicht bij in zit.

Ik heb in mijn T4 ook led lampen ingehad en ben daar niet blij mee.
waar ik me het meest aan ergerde is dat op de lamp zelf, de bovenste led brand, en als je dan naar grootlicht schakelt blijft de bovenste led branden, en word de onderste er gewoon bij aangedaan.
hoe je dat resultaat precies uitlegt weet ik niet, maar ik vond het behoorlijk irritant, dus ben ik naar Osram nightbraker gegaan. doordat ik veel in de bossen zit zie ik met halogeenlicht de herten óók eerder als met LED.
Groet, Bart
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door busbart »

Jan anno NU schreef: 24 mar 2024, 13:41 ok bedankt voor de info
Wellicht een goed alternatief als mijn osram nightbrakers aan vervanging toe zijn.
Moet wel te doen zijn.
Je zou toch denken dat zo'n homologatie voor heel Europa in een keer zou zijn? schijnbaar niet ik zie op de Philips site Nederland bijv. er niet bijstaan.
En als ik dan in Frankrijk kijk, zie ik er ook géén T4 bijstaan???
Groet, Bart
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3218
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Koplampen (nieuw) geven te weinig verlichting

Bericht door J vd Pal »

Op verzoek van Peter een foto van een verlichte muur. Beeld wordt wel wat verstoord door een lichtmast die er vlakbij staat.
Bijlagen
IMG_20240406_210857722.jpg
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie