Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Tsport
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 sep 2016, 18:37

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Tsport »

Deze accu is niet geschikt zoals al is aangegeven, ook omdat dit type niet gesloten is en knalgas afgeeft bij het laden.
Een mengsel van waterstof en zuurstof kan zich ophopen in de leefruimte waar je ook kookt.
t2 1584cc 35 kW->t4 1896cc 50 kW-> Vito 2143cc OM651(reduziert)100 kW
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Oeps dan hebben we wel een probleem als de accu idd geen echte hhaccu is (jullie weten dit zeker??)... Wat is het makkelijkste en betaalbaarste advies wat er zouden kunnen doen nu (niet zelf maar moeten laten doen helaas)????
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

@tsport. Dit klinkt dan zelfs als gevaarlijk of niet? Jeetje...hoe heeft dit bedrijf dit er dan in kunnen zetten...Ben er ontdaan van 😔
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door krekwakwol »

De garantie mag er dan wel af zijn, maar je hebt ook zoiets als aanvaardbare levensduur, een geschikte accu die niet mishandeld wordt, mag zeker meer dan een jaar mee gaan, onze AGM accu gaat nu zonder problemen het 4e jaar in en er zijn hier voorbeelden van vele jaren meer.
Bovendien zou er beter een accu bewaker tussen moeten zitten die beneden een bepaalde spanning de stroom afsluit zodat de accuspanning niet te laag word omdat gebruikers de accu leeg trekken.

Bovendien heeft hij een gevaarlijke situatie gecreëerd met die startaccu onder de stoel, dus wel iets om hem even mee te confronteren.

Als de camperbouwer op de camping langsgeweest is, omdat je al gas geroken hebt, zou dat ook al knalgas geweest kunnen zijn.
Wat heeft de camperbouwer er toen mee gedaan?

Welke regio woon je, misschien dat er even iemand met je mee kan kijken, die er meer verstand van heeft.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Zou top zijn. Hij gaat in april wel naar het bedrijf wat m voor het camperdeel in onderhoud gaat nemen maar fijn als iemand in de buurt er een blik op wil werpen... wij wonen in Vijfhuizen (bij Haarlem)...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Nog even wb dat gas: hij ging wat rommelen achter de koelkast en onder het kookplaatje. Hij dat iets niet goed genoeg was aangedraaid. Maar ik kan het me niet goed meer herinneren....
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Dat met dat gas was trouwens de camping waar we 4 dagen zonder stroom stonden (en dus tussen door moesten gaan rijden om de accu weer op te laden...)
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door SyncRoon »

Tsport schreef: 04 mar 2024, 23:40 Deze accu is niet geschikt zoals al is aangegeven, ook omdat dit type niet gesloten is en knalgas afgeeft bij het laden.
Een mengsel van waterstof en zuurstof kan zich ophopen in de leefruimte waar je ook kookt.
Daar is door VW rekening mee gehouden en is er voor een 2e accu onder de stoel er een afvoer slangetje voor dat knalgas naar buiten toe. De vraag is of een inbouwer dat ook achteraf monteert. Los daarvan, zo'n kleine accu is niet geschikt als huishoudaccu. Het kan altijd beter van een (semi)-tractie accu tot litium accu.... Onder de stoel kan je tot 100Ah kwijt. (als er nu verder niks anders bijgebouwd zit.)

Met alles wat je ondertussen hebt gemeld over problemen vraag ik mij af of je de camperbouwer wel zo mag benoemen. Meer een prutser waar je wellicht wat harder achteraan moet om je recht te halen.
Groet, Ronald
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door DJSmiley »

Hanz schreef: 04 mar 2024, 23:01 Een hoofdschakelaar monteren is bij een huishoudaccu echt niet nodig. Als de camper gestald staat dan zijn er in principe geen verbruikers op de HH-accu. Eens per maand een dag aan de kabel is dan genoeg om hem op peil te houden.
Klopt. Maar in de praktijk is het anders. USB stopcontactjes, dimmertjes enz. Die staan vaak niet uit maar blijven aangesloten. En die kunnen een accu (meer dan) leegtrekken. Daarom geef ik altijd het advies om een hoofdschakelaar te installeren.

Als er niets (echt niets) actief is komt dat natuurlijk op hetzelfde neer en dan is een hoofschakelaar niet nodig, maar dat is dus vaak anders.


In steeds meer stallingen is dat ook verplicht tegenwoordig.
LindadeJong schreef: 04 mar 2024, 23:00 @Peter dank voor je uitleg. Begrijp ik dat de startaccu van de auto zelf uiteindelijk een hhaccu oplaadt als die startaccu vol is. En dat als je de camper aan het stroom doet deze tegelijk de hhaccu en de startaccu oplaadt?  Er zit bij het keukentje ook onderstaande verstopt. Wat doet dit dan?
Dat is je acculader, die laad de accu als je aan de paal staat. Ik vermoed ook de startaccu, gezien deze lader een 3-tal uitgangen heeft.

Weet je of er ergens ook een scheidingsrelais zit (een vierkant zwart 'blokje') zoals bv https://www.bluepowershop.nl/victron-cy ... eider.html ?

Die wordt vaak geinstalleerd (en zou naar mijn mening altijd geinstalleerd moeten worden - of een modernere variant bij een lithiumaccu / slimme dynamo), iig zodat je de accu ook oplaad tijdens het rijden.

Ik zou iig een hoofdschakelaar (uitschakelen in de stalling / bij geen gebruik), batterijprotect (beveiliging) en smartshunt (of vergelijkbaar, zodat je de accu kunt monitoren) als basis 'verplichtte' dingen beschouwen bij een loodaccu.

Als je een stukje rijden niet erg vind wil ik er best een keertje naar kijken en in overleg aanpassen, meeste dingen heb ik wel op voorraad. (Nunspeet)
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Dank je wel. En wat een super aanbod. Wat ik me alleen afvraag is of deze losse aanpassingen voldoende zijn zodat hij daarna t zelfde werkt als een juiste accu en veilig is . Ik lees in de reacties dat er een echte huishoudaccu (welke??) in moet en dat het dan goed moet zijn. Wat is wijsheid? Mijn man gaat sowieso eind van de dag met de camperbouwer bellen. Heel benieuwd wat hij er op te zeggen heeft...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Multivan Generation »

Zo eentje zoals dit past liggend in je stoel console

https://www.amperewinkel.nl/product/bea ... h8QAvD_BwE
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Dank je wel voor de link. Dus als degene die er nu ligt (waar ik de foto van stuurde) eruit gaat past deze daarvoor in de plaats? Hij lijkt vrij hoog...of ligt zoiets op zn zijkant?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door krekwakwol »

Dit is de zelfde accu die wij ook op de kant onder de stoel van onze T5 hebben liggen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Oké dan moet dat lukken want ik neem aan dat die ruimte bij alle VW's T5 t zelfde is. Nu nog een bedrijf in de buurt vinden die de oude (foute) er uit kan halen en de nieuwe kan plaatsen (dat is toch wat er moet gebeuren nu??) De camperbouwer zit ecgt wel heel erg ver en is nog moeilijk te vertrouwen, zo jammer. We hopen wel dat hij de kosten voor zn rekening wil nemen na deze grove fout...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Nog even het volgende: ik heb net een bedrijf bij ons in de buurt gevonden en gebeld die accu's plaatst. Heel vriendelijk en behulpzaam. Hij kan m vervangen maar moet alleen even kijken of de accu onder de stoel (de foute accu dus) niet de énige accu is. Dus ook de startaccu voor het starten van de auto. Wat denk en jullie? Lijkt me gek omdat het een bus uit 2011 is die voor het ombouwen natuurlijk al kon starten..en dus neem ik aan al een startaccu had. Ook adverteert de camperbouwer op hun site bij de campers met " Electronica, 2e accu, oplader en campingaansluiting 220 volt" . Dus je zou zeggen dat de accu onder de stoel niet ook de bus start en dus de énige accu is....
Goh...wat weet ik een hoop meer dan gister om deze tijd...heel blij met jullie
Plaats reactie