Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Beste allemaal. Wij hebben sinds een jaar een t5 camperbusje. Een jaar geleden door een camperbouwer van bestelbus naar camper omgebouwd al veel plezier van gehad. Nu zijn wij wel mooi weer kampeerders en heeft hij afgelopen maanden veel stilgestaan voor de deur op ons opritje. Af en toe hebben we erin gereden maar omdat we zagen dat de huishoudaccu (te zien aan de rode cijfertjes (zie foto) bij de usbladers bij het keukentje ) terugliep (van 12.2 naar 10 naar 9 etc etc) zetten we hem ook regelmatig aan de stroomkabel (net als op de camping). Hij staat dan weer meteen op bv 13. Nu is het de laatste weken zo dat als we hem bv 12 uur aan t stroom hebben gehad, hem eraf halen, de rode cijfertjes na bv 10 u al op zwart staan.Leeg dus zo lijkt het. Hoe kan dit? Er staat voor zover wij weten niks aan (geen koelkast, verlichting etc). Wie kan ons helpen in extreme jip en Janneke taal want we zijn echt A-technisch.  Veel dank!!

Ps ik heb de huishoudaccu (onder de bestuurdersstoel) ook even van bovenaf op de foto gezet voor de volledigheid
Bijlagen
20240304_162334.jpg
20240304_162236.jpg
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3641
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door krekwakwol »

Hallo, heb je de standkachel ook helemaal uit, want uit eerdere berichten van je, zou die er ook in komen.
Het lijkt er op dat er toch een gebruiker actief is.


En hoe is de huishoudaccu met de startaccu verbonden, zit er ook een scheidingrelais tussen?
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Hanz »

Weet je zeker dat die cijfers de accuspanning weergeven? Je schrijft namelijk dat ze meteen weer op 13 staan als je de accu met een snoer aan het net hangt. Onwaarschijnlijk dat de accu dan in een paar tellen weer is opgeladen. Misschien geven die cijfers de laadspanning weer.
En heb je getest of de accu echt leeg is. Doet de koelkast het niet meer? Branden de lampen zwakker? Beter is om met een multimeter direct op de accu te meten (of laten meten door een handige buurman als dat te technisch wordt).
En hoe oud is de accu? Is dat bekend?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Multivan Generation »

LindadeJong schreef: 04 mar 2024, 16:43 Ps ik heb de huishoudaccu (onder de bestuurdersstoel) ook even van bovenaf op de foto gezet voor de volledigheid
Die accu is helemaal niet geschikt als huishoudaccu.
Zie hier:
accu rocket.jpg
Wat jij "meet" als spanning, die 13V klopt wel als je hem net hebt aangesloten aan een externe stroomaansluiting.
De meet dan namelijk de spanning die de acculader op dat moment afgeeft.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door SyncRoon »

Die usb laders trekken ook stroom in rust. Ik heb nog niet gemeten hoeveel maar ik heb meerdere in de camper en moet deze nog via schakelaar(s) laten lopen of vervangen door een inbouwcontact met ingebouwde schakelaar.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 473
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Remco_T5 »

Ik zou er een mooie accuschakelaar in zetten. Gewoon in de min opnemen. Misschien zoiets maar er zijn diverse varianten.

https://www.winparts.nl/sensoren-elektr ... rwQAvD_BwE
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
DJSmiley
Berichten: 12
Lid geworden op: 09 mar 2021, 11:46

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door DJSmiley »

Het zal een combinatie zijn

- Kleine verbruikers die de accu diepontladen
Oplossing: Hoofdschakelaar monteren om alles uit te zetten en een batterijprotect om te voorkomen dat de accu schade oploopt

- Capaciteit van de accu is niet veel (70Ah).
Prima voor een paar verbruikertjes, maar dingen als een (diesel)kacheltje een nachtje aan staan vraagt toch best wel wat. Kan, maar het houd niet over.
Oplossing: Bewust zijn van je stroomverbruik, goed opletten. Advies om een batterijmonitor te installeren zodat je ook kan zien wat je accu doet.
(Al dan niet een grotere accu als dat nodig is)

- Accu is een startaccu. Die mag je nog veel minder ontladen zonder schade aan te brengen. Niet geschikt als huishoudaccu.
Oplossing: accu vervangen door een geschikte accu.


Als je zelf a-technisch bent dan kun je dat natuurlijk ook laten doen. Maar of die camperbouwer dan de juiste is... iemand die een goedkope startaccu als huishoudaccu installeert heb ik zo mn twijfels bij.
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

Dank voor de reacties (hoewel ik veel toch echt niet begrijp🙈).
De standkachel zit erin maar staat uit.
Startaccu verbonden met hhaccu...geen idee...zegt mij niks.
Ik weet niet of die rode cijfers aangeven dat de accu vol is...dat dacht ik maar mss is dat wel.niet zo. Wel blijft ie een poosje cijfers aangeven als de stroom eraf is (en dat loopt dus binnen ong 10 uur ongeveer terug van 12.2 naar niks meer). Ik zal zeker als er niks meer staat testen of de koelkast het ook écht niet meer doet.
De accu heeft de camperbouwer er ruim een jaar terug in gezet. Ik neem aan dat hij toen nieuw was (is professioneel bedrijf).
@Peter. Wat gek want hij werkt echt wel even als de camper niet aan stroom staat.  Dat de rode cijfers de spanning aangeven ...geen idee maar zoals ik hierboven al tikte blijven de cijfers na van het stroom af te zijn een poosje branden en loopt het langzaam terug.
@Remco je linkje aangeklikt en begrijp ik goed dat als je dit monteert je dan voorkomt (als je de knop omdraait) dat de accu leegloopt? Nogmaals sorry maar ik ben echt een oen als er het  maar een beetje technisch wordt. Zou degene die onze camper (niet de bouwer hoor want die zit hier 2,5u rijden vandaan) in onderhoud gaat nemen voor het camperdeel (dus niet het autodeel) dit kunnen monteren?

Dank voor jullie hulp ook al begrijp ik t niet allemaal even goed...
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Multivan Generation »

LindadeJong schreef: 04 mar 2024, 22:37
Startaccu verbonden met hhaccu...geen idee...zegt mij niks.

Dank voor jullie hulp ook al begrijp ik t niet allemaal even goed...
Ze hebben een verkeerd type accu gebruikt als huishoud accu.
De accu die nu onder je voorstoel zit, als huishoudaccu zogezegd, is daar niet geschikt voor.
Waarom niet? Omdat het een accu is die normaal gezien gebruikt wordt als startaccu.
In jouw auto wordt deze accu dus verkeerd gebruikt.

Normaal gezien is het elektrische systeem zo:
Rijdend wordt je startaccu (die aan de bestuurderskant in de motorruimte) opgeladen.
Heb je nu een 2de accu (huishoudaccu) dan wordt deze opgeladen als de startaccu een bepaalde spanning heeft bereikt, dan gaat er een relais (elektrisch schakelkastje) open en krijgt ook de huishoudaccu stroom en wordt opgeladen.

Andersom, als je jouw bus aan 230V aansluit met een stekker, dan laadt een acculader jouw huishoudaccu op.
Heb je nu een slim relais dan gaat deze boven een bepaalde spanning open en kan tegelijkertijd ook de startaccu opgeladen worden.

Hopelijk begrijp je het nu ietsje meer.

Kort door de bocht, de accu onder de voorstoel is ongeschikt om te gebruiken als huishoudaccu en gaat daardoor eerder defect.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

@DJsmiley. Sorry lees nu pas jouw reactie.
Je hebt het over een hoofdschakelaar monteren...is dat net zoiets als waar Remco het hierboven over heeft?
Bewust zijn over stroomverbruik: we staan zga altijd aan het stroom dus tijdens het kamperen zelf zal het weinig problemen opleveren.  Maar als hij een paar x per week leegloopt (als de rode cijfers dit zeggen tenminste) nadat we hem om de dag aan het stroom leggen is dat mss niet goed voor de accu...

En dat het niet een huishoudaccu is...zo bizar...zo is het ons wel verkocht. Ik schrik er echt van...

Alles wat we nu nog aan de camper laten doen gaan we niet bij de camperbouwer laten doen. Niet alleen ivm de afstand maar ook omdat ons jaar garantie om is en we dus net zo goed naar het bedrijf hier in de buurt kunnen die vroeger ook onze caravan onderhield
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

@Peter dank voor je uitleg. Begrijp ik dat de startaccu van de auto zelf uiteindelijk een hhaccu oplaadt als die startaccu vol is. En dat als je de camper aan het stroom doet deze tegelijk de hhaccu en de startaccu oplaadt?  Er zit bij het keukentje ook onderstaande verstopt. Wat doet dit dan?
Bijlagen
Screenshot_20240304-225728_Photos.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Hanz »

Een hoofdschakelaar monteren is bij een huishoudaccu echt niet nodig. Als de camper gestald staat dan zijn er in principe geen verbruikers op de HH-accu. Eens per maand een dag aan de kabel is dan genoeg om hem op peil te houden.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Hanz »

LindadeJong schreef: 04 mar 2024, 23:00 Begrijp ik dat de startaccu van de auto zelf uiteindelijk een hhaccu oplaadt als die startaccu vol is. En dat als je de camper aan het stroom doet deze tegelijk de hhaccu en de startaccu oplaadt?
Niet helemaal. De startaccu wordt tijdens het rijden opgeladen door de dynamo. Als de startaccu vol is gaat de dynamo de HH-accu opladen (zolang je rijdt tenminste). Als de camper aan de stroom staat dan wordt de HH-accu via de lader opgeladen (dat blauwe kastje) en soms, afhankelijk hoe het geschakeld is gaat deze lader daarna de startaccu laden. Maar dat is lang niet altijd zo, meestal niet zelfs. En dat is in principe ook niet nodig omdat de startaccu niet gebruikt wordt als je stil staat. Tenzij je de autoradio langdurig aan hebt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
LindadeJong
Berichten: 38
Lid geworden op: 05 aug 2022, 00:31

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door LindadeJong »

@Hanz. Leek mij ook idd dat als je niks verbruikt hij zga niet leegloopt. Maar een aantal reacties hierboven geven aan dat het een startaccu is die ze geplaatst hebben (echt erg zou dat zijn, zware teleurstelling in de camperbouwer waar we altijd een goed contact mee hadden en zelfs een keer naar ons toe is gekomen toen we op een camping(uur rijden voor hem) gas roken in de camper).
Afgelopen zomer stonden we wel een keer zonder stroom en t was best warm...daardoor dachten we dat de koelkast het na 24uur al niet meer deed... kwam dat door deze accu?

En stomme vraag wellicht: maar stel dat we de accu laten zitten en we staan altijd op campings met stroom. En die accu gaat dan stuk ... hebben we dan nog wel stroom in de camper?? Kortom: hoe penibel/acuut is het als we altijd aan stroom staan op campings?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Huishoudaccu zonder gebruik heel snel weer leeg

Bericht door Hanz »

De stroom voor het camperdeel komt altijd van de HH-accu. Ook als je aan de paal staat. De stroom van de paal gaat niet rechtstreeks naar de verbruikers maar via de lader en de accu. Dus als de accu het begeeft heb je geen stroom.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie