Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

vragen over de T4
Plaats reactie
Veeweeteevier
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door Veeweeteevier »

Dag allemaal, even voorstellen. Ik ben Jan en heb in november 2023 een prachtige VW T4 California Freestyle van 2003 in fresco groen van mijn vader overgenomen. Ik heb in de tussentijd al heel veel advies en tips van jullie gebruikt 😊, waarvoor veel dank.

Ik heb onlangs een Alpine F905D van iemand overgenomen.
Ik wil nu een tweeaderige draad met voeding en massa van mijn huishoudaccu naar de radio trekken. Vanzelfsprekend wil ik de kabel zo goed mogelijk wegwerken zodat hij niet zichrbaar is en zeker niet beschadigd raakt. Heeft iemand ervaring in een T4 Cali hoe ik dat het beste kan doen?
Hoop dat jullie me verder kunnen helpen,

Met vriendelijke groet, Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door Hanz »

Hoi Jan, welkom op het forum.
Draad kan vanaf accu omhoog door de hoge kast, dan achter de bekleding bij het plafond boven de keuken en verder achter de bekleding boven de bestuurdersdeur, dan via bekleding A-stijl naar beneden en achter dashboard langs naar de radio. Er zit ook een massapunt ergens in de buurt van het handschoenvak bij de bijrijdersstoel, als ik me goed herinner. Dus de massa hoeft niet helemaal naar de accu. Alles bij elkaar wel wat gepriegel maar wel te doen en dan is de draad echt helemaal uit het zicht.
Aanvulling: de massapunten vind je hier: https://www.t4-wiki.de/wiki/Massepunkt
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Veeweeteevier
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door Veeweeteevier »

Dag Hanz,
Hartelijk dank voor je tips! Moet ik de bekleding en de A-stijl op de een of andere manier losmaken om de draad erachter te kunnen bevestigen? Ik vraag dit omdat het natuurlijk een oude bus is en voor je het weet schade hebt of er iets afbreekt.

Alvast bedankt!

Groet,
Jan
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door Hanz »

Hier vind je meer informatie over de bekleding https://t4-wiki.de/wiki/Verkleidung
En ja, dat moet je voorzichtig doen. Het meeste zit met klemmetjes en kan je gewoon lostrekken maar het is inderdaad oud kunststof dat gauw breekt of scheurt. Dus met beleid werken en dan helpt het als je weet waar de klemmetjes zitten. Boven de keuken kan je de lamp weghalen dan heb je een flinke opening om achter de bekleding te werken.
Als je risico op schade wilt vermijden kan je de draad vanuit de hoge kast ook naar boven doortrekken en boven langs de bedplank verder werken. Dan hoef je alleen bij een A-stijl naar beneden te gaan. Minder mooi weggewerkt maar wel een stuk je makkelijker.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33775
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou de draad sowieso in ribbelbuis leggen..
Dat voorkomt doorschuren later.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 860
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door SyncRoon »

Multivan Generation schreef: 05 mar 2024, 06:38 Ik zou de draad sowieso in ribbelbuis leggen..
Dat voorkomt doorschuren later.
De praktijk leert dat je kabel in een ribbelbuis ook kan schuren bij verkeerde montage. Beetje overkill voor een radiodraadje. Neem dan een 2 aderige kabel met mantel. https://www.kabelpro.nl/ronde-kabel-2x0 ... a-100-mtr/
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4789
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Nieuwe draad tussen huishoudaccu en radio

Bericht door Hanz »

Je kan ook de voeding aftakken van het leeslampje voor in het hefdak. Dan is de route van de draad een stuk korter. Dan is misschien wel een extra zekering in de aftakking nodig, afhankelijk van wat de radio gebruikt.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie