Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schakelaar onder koelbox/kraantje of pompje defect

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Schakelaar onder koelbox/kraantje of pompje defect

Bericht door HenkK »

Om te bepalen of het CPT-blokje defect is, kun je de volgende test doen. Een CPT-blokje komt alleen voor bij gebruik van een BD35 compressor en een 101N02xx regelaar die op de compressor gemonteerd zit. Dit in combinatie met een 6 of 8 knop paneeltje voor in de auto.

Trek het CPT-blokje even van de klemmen af en als jet aansluiting C en T even met elkaar verbind moet de compressor gaan lopen. Via het display in de service stand kun je dan ook de opgenomen stroom aflezen, omdat de koelkast koelde zal dit rond de 4 amp zijn. Als je de verbinding weghaalt moet de compressor stoppen. Blijft de compressor draaien dat is de regelunit 101N defect. Stopt de compressor is de 101N goed.

Op de bruine draad die op het CPT-blokje zit moet tussen de 7.2 en 12 VDC staan als je de Koelkast hebt aangezet via het display en de spanning is 0VDC als je de koelkast weer uit zet. Als dat zo is, kun je het beste het CPT-blokje vervangen.

De NTC temperatuurvoeler kun je controleren op de middelste 2 klemmen van de 6-polige stekker aan de kant van de koelkast, De gemeten Ohmse waarde moet bij 20 graden Celsius rond de 500 Ohm liggen.
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Toufexes
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2024, 14:52
Locatie: Haarlem

Re: Schakelaar onder koelbox/kraantje of pompje defect

Bericht door Toufexes »

Hoi allemaal,

Ik heb het paneel maar even verwijderd om het geheel te bekijken. Ik wordt er niet wijzer van, het cpt blokje zit er nog in met de bruine thermostaatkabel.

De koelbox gaat aan en uit via de schakelaar maar niet via het display.

Hebben jullie een overzicht van hoe de kabels oorspronkelijk horen te zitten?

edit 1: ik zie nu pas het schemaatje op het stickertje van de koelbox

Edit 2: als ik de kabels in de volgorde doe zoals op het schemaatje, dan gaat de koelbox ‘aan’ terwijl het display uit staat. Betekent dat in dit geval het CPT blokje dan defect is of zou de koelbox dan helemaal niet aan moeten gaan?



Gr Andreas
Huidige situatie koelbox
Huidige situatie koelbox
VW California Generation 2001
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4790
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Schakelaar onder koelbox/kraantje of pompje defect

Bericht door Hanz »

Toufexes schreef: 28 mar 2024, 16:24 Edit 2: als ik de kabels in de volgorde doe zoals op het schemaatje, dan gaat de koelbox ‘aan’ terwijl het display uit staat. Betekent dat in dit geval het CPT blokje dan defect is of zou de koelbox dan helemaal niet aan moeten gaan?
Heb je bij het correct aansluiten de niet originele schakelaar helemaal los gekoppeld?
Henk heeft twee berichten terug beschreven hoe je het CPT blokje kunt testen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Toufexes
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2024, 14:52
Locatie: Haarlem

Re: Schakelaar onder koelbox/kraantje of pompje defect

Bericht door Toufexes »

Hanz schreef: 29 mar 2024, 11:57
Heb je bij het correct aansluiten de niet originele schakelaar helemaal los gekoppeld?
Henk heeft twee berichten terug beschreven hoe je het CPT blokje kunt testen.
Hoi Hans,

Yes ik heb alles in originele toestand gebracht. Ik heb daarbij de beschrijving van Henk niet geprobeerd. Dit omdat de koelbox aan ging toen ik dat deed, terwijl het sneeuwvlokje nog uit was op het display. Ik dacht toen gelijk dat het dan wel het CPT blokje zou zijn. Of zou die dan per default uit moeten blijven?
VW California Generation 2001
Toufexes
Berichten: 10
Lid geworden op: 15 mar 2024, 14:52
Locatie: Haarlem

Re: Schakelaar onder koelbox/kraantje of pompje defect

Bericht door Toufexes »

is er trouwens een mogelijkheid te achterhalen welk CPT blokje bij de aansturing hoort? Ik zie op Poptopshop 2 verschillende cpt modules in de shop die beiden anders zijn dan diegene in onze California.

Ik heb inmiddels ook de check gedaan die henkk aangaf. De compressor werkt. Ik moet alleen nog even een multimeter scoren om de Ohmse waarde van de thermostaat te checken bij het aanzetten van het display.
VW California Generation 2001
Plaats reactie