Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ID Buzz 230V contactdoos en BoordAccu vragen

Vragen over de I.D. Buzz
Plaats reactie
ffonz
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 mar 2024, 11:02

ID Buzz 230V contactdoos en BoordAccu vragen

Bericht door ffonz »

Hallo,

Ik ben me aan het orienteren op een personen ID Buzz om om te bouwen tot camper.

Ik zoek nog een fatsoenlijke oplossing voor een boordaccu om te kunnen inductiekoken. Ik ben er onlangs achter gekomen dat sommige Buzzen een 230V contactdoos hebben onder de bijrijderstoel. Zie dit filmpje:
Dat zou een oplossing kunnen zijn om een 150-200 Ah boordaccu langzaam op te kunnen laden?

In de brochures en prijslijsten kan ik er nauwelijks iets over vinden. Behalve bij de Cargo als optie voor rond de €400. Maar bij de personenuitvoering niets. De dealer heeft het even nagevraagd en weet dat het mogelijk was bij de eerste modellen uit 2022 (max 500W?), maar weet niet waarom het nu niet meer kan. Hier vind ik een aftermarket oplossing: https://www.kufatec.com/de/volkswagen/v ... z-eb-48885 van 300W. Hij lijkt trouwens op die uit het filmpje. Die is voor de ID Buzz EB (wat is EB?) en duurder dan het origineel van VW. Wie weet meer over de ID Buzz stopcontacten?

Tonke levert bij hun Buzz een accupack die je maar op de camping of thuis moet opladen. Heb je 77 kWh onder je kont en kan je er nog niets mee. :huilen Het liefst zou ik willen laden op de tractieaccu van de Buzz. Zijn er oplossingen voor een beetje slimme boordaccu die je kunt laden op die 230V contactdoos van hierboven of op een 12V aansluiting? Met slim laden bedoel ik dat hij automatisch de boordaccu gaat bijladen als de SoC onder een bepaalde waarde (40 of 50%?) komt oid. Outbase heeft wel iets, maar ik weet niet precies wat. En voorlopig leveren ze alleen hele campers obv de Cargo. Dus daar hoef ik niet aan te kloppen. Ik heb verder begrepen dat de 12V aansluiting achterin continue spanning op staat (ongeacht of de Buzz aan staat of niet). Is hier iets mee te doen? Misschien is die 12V DC slimmer dan 400V DC omzetten naar 230V AC omzetten en weer naar 14,4V(?) DC? Heb ik die 230V contactdoos helemaal niet nodig?
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 623
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: ID Buzz 230V contactdoos en BoordAccu vragen

Bericht door Lutra »

Heeft de ID-Buzz ook niet een 12V accu voor de stroomvoorziening van dashboard etc? Daar zou dan de 12 V aansluiting ook wel eens zijn spanning vandaan kunnen halen. In dat geval dus niet bruikbaar als laadpunt voor een hh accu.
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie