Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Dashboard verlichting werkt niet meer.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Jokr
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2022, 22:37
Locatie: Zuidlaren

Dashboard verlichting werkt niet meer.

Bericht door Jokr »

Beste leden, ik ben de T4 California 1994 weer zijn jaarlijkse opfrisbeurt a.h. geven. Vorige jaar al gezien dat dashboard verlichting niet meer werkte en heb zekering gecontroleerd, maar die was goed. De dimschakelaar al vervangen maar ook dat was geen oplossing. Nog meer ideeën of ervaringen met uitgevallen dashboard verlichting?

T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashboard verlichting werkt niet meer.

Bericht door Hanz »

Lampjes misschien kapot?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jokr
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2022, 22:37
Locatie: Zuidlaren

Re: Dashboard verlichting werkt niet meer.

Bericht door Jokr »

Kan, maar hoe ga ik die vervangen? Moet is dan de gehele teller unit demonteren? En hoeveel lampjes heb ik dan nodig? Welke type?
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashboard verlichting werkt niet meer.

Bericht door Hanz »

De telerunit moet inderdaad losgemaakt maar hoeft er niet helemaal uit.
Eerst de zwarte kap rond het instrumentenpaneel verwijderen, twee schroeven aan de bovenkant losdraaien en dan aan de zijkanten voorzichtig naar je toe trekken. Met een beetje gepriegel en geduld kan je de kap tussen dashboard en stuur door wegnemen. Zo nodig de onderkant van de kap een beetje induwen.
Dan het instrumentenpaneel losschroeven en zo ver mogelijk naar voren kantelen (pas op dat de schroeven niet achter het dashboard vallen). In de bovenrand zitten drie lampjes met een soort bajonetfitting in de tellerunit gedraaid.
Ik denk dat je dit instrumentenpaneel hebt:
s-l1600.jpg
Dan zie je op de volgende foto waar de lampjes zitten, die drie lichtgroene rondjes op de metalen strips aan de bovenkant (even op de foto klikken voor een vergroot beeld):
s-l1600 (1).jpg
Als het instrumentenpaneel naar voren gekanteld is kan je met een beetje moeite de lampjes losdraaien (kwartslag) en uit de fitting halen. Dan nieuwe lampjes plaatsen en daarbij opletten dat de metalen contacten van de lampjes na een kwartslag de metalen strips raken. Nieuwe lampjes stevig aandrukken voordat je ze vast draait. En pas op dat je niks laat vallen want dan verdwijnt het achter het dashboard en kan je er niet meer bij.
Het is niet echt moeilijk maar je kan de lampjes nauwelijks zien dus je moet vooral op gevoel werken.
Het gaat om dit soort lampjes maar die bestaan in verschillende kleuren. Voor het juiste wattage dezelfde kleur terug plaatsen als de oude lampjes. Je kan deze lampjes in elke automaterialenzaak kopen. Hier nog wat meer foto's ter informatie: https://www.autodoc.nl/osram/235615#glo ... erlichting
thumb.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Jokr
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2022, 22:37
Locatie: Zuidlaren

Re: Dashboard verlichting werkt niet meer.

Bericht door Jokr »

Super bedankt :yes, ga hiermee ad slag.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4793
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Dashboard verlichting werkt niet meer.

Bericht door Hanz »

Ik bedacht dat je in een bouwjaar 1994 misschien een nog oudere tellerunit hebt. Dan ziet de achterkant eruit als op deze foto. Het demonteren zal niet veel anders zijn maar deze unit heeft een kabel voor de snelheidsmeter, misschien kan je hem daardoor minder ver naar voren trekken. Het principe van de lampjes is hetzelfde; bajonet kwartslag draaien, allen heeft deze geen metalen strips voor de voeding.
54a41e6d-ca40-468c-9771-af2773537f26.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Plaats reactie