Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Draaistoelen - montage door een bedrijf

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
iRon
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 sep 2023, 19:22

Draaistoelen - montage door een bedrijf

Bericht door iRon »

Goedemorgen,

onze T5 beschikt momenteel over een chauffeursstoel en een 2persoons bijrijdersbank. Deze willen we laten vervangen door draaistoelen, en bij voorkeur opnieuw bekleedde stoelen. De huidige zijn denk ik nog uit 2003, en hebben wat te lijden gehad.

Zoeken op draaistoelen via Google levert me vooral hits op draaiplateaus. Via Marktplaats wel wat kunnen vinden, maar die bedrijven bieden meestal alleen de inbouw van de stoelen in, maar niet incl draaiplateau. En ik wil niet zelf gaan sleutelen. Bij voorkeur een bedrijf dat ze RDW goedgekeurd inbouwt. En anders laat ik de camper wel opnieuw keuren bij het RDW.

Heeft 1 van jullie tips, qua bedrijven en leveranciers waar de huidige stoel en bank vervangen kan worden door 2 losse draaistoelen, inclusief montage?
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3670
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Draaistoelen - montage door een bedrijf

Bericht door krekwakwol »

Dan zou je eens bij een camperinbouw bedrijf kunnen informeren wat de mogelijkheden zijn, ook wat betreft de goedkeuring.
Zelf monteren wordt meestal afgekeurd door de RDW.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Draaistoelen - montage door een bedrijf

Bericht door SyncRoon »

Keuren van draaiplateau's door RDW heeft totaal geen zin. Die bekijken enkel of het draaiplateau de juiste keuringen heeft voor het type voertuig/bouwjaar. Zelf inbouwen is ook geen probleem. Zorg enkel voor de juiste papieren erbij. RDW maakt geen kenmerk op je papieren dat er goedgekeurde draaiplateau's ingezet zijn. Wat je wel gaat zien is dat je opnieuw gewogen wordt en dat ze alle permanente inrichtingseisen kunnen controleren ook al kom je enkel voor de draaiplateaus. Dat kan je dus beter laten en gewoon via inbouwer goedgekeurde plateaus inbouwen en de papieren bij je voeruigdocumenten stoppen.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3670
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Draaistoelen - montage door een bedrijf

Bericht door krekwakwol »

Dat helemaal opnieuw keuren valt wel mee, mijn ervaring is dat ze alleen kijken naar hetgeen waar je voor komt.
Zelfs niet als er nadien een hefdak op gekomen is.
Maar volgens mij keuren ze bij een eigen project geen draaiplateaus goed.

Ik heb ze er ook nadien in geplaatst, wel met TUV certificaat erbij.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 876
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Draaistoelen - montage door een bedrijf

Bericht door SyncRoon »

krekwakwol schreef: 06 apr 2024, 17:27 Dat helemaal opnieuw keuren valt wel mee, mijn ervaring is dat ze alleen kijken naar hetgeen waar je voor komt.
Zelfs niet als er nadien een hefdak op gekomen is.
Maar volgens mij keuren ze bij een eigen project geen draaiplateaus goed.

Ik heb ze er ook nadien in geplaatst, wel met TUV certificaat erbij.
Als je het voor elkaar hebt, wat ik bij jou wel denk te zijn, gaat het geen probleem zijn. Ik heb (terecht) andere ervaring en volgens de keurmeester(s) viel het bij mij nog wel allemaal mee......maar toch herkeuren :) De draaiplateaus waren zeker geen probleem bij zelfinbouw als je maar de juiste certificaten hebt. Deze kan je best vooraf even laten beoordelen of ze voldoen. Voor herkeur op de draaiplateaus in mijn werkbus heb ik voor herkeuring de certificaten gemaild en deze werden goed bevonden. (wel opletten dat je in je draaiplateau ook het juiste typenummer hebt staan!)
Groet, Ronald
Plaats reactie