Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

dashcam front camera zinvol of onzin

vragen over de T5
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33796
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

dashcam front camera zinvol of onzin

Bericht door Multivan Generation »

In ons project topic La Bocanegra ontstond er een discussie en zienswijzen waarvan ik denk
dat die beter in een apart topic tot zijn recht komen.
Multivan Generation schreef: 07 apr 2024, 21:39 Gisterenmiddag samen met Oskar met draadjes aan de slag geweest. Weer ouderwets gelachen :bifun

Radio er uit en 2 camera's aangesloten.
Radio weer even terug in de schacht geduwd want die moet er binnenkort nog een keer uit.
Hanz zag het nut niet in van een camera aan de voorzijde.
Syncroon vroeg of er een opname mogelijkheid was.
SyncRoon schreef: 08 apr 2024, 15:48
Multivan Generation schreef: 08 apr 2024, 13:50
maar dat gaan we niet doen/ hebben we geen behoefte aan.
Ik heb in beide bussen dashcam voor/achter enkel al voor wat weggebruikers uitspoken als je langs de weg aan het werk bent. Laat staan de onnozelaars die een ongeval veroorzaken waar je zelf dan niets aan kan doen. Ik heb mijn dashcam beelden al gebruikt na een kleine kettingbotsing waarbij de partij voor mij alle schade op mij wilde verhalen omdat ze geen casco/allrisk hadden. Ze waren zelf al op voorligger gereden (en hard ook) en ik tikte ze net nog aan nadat ze al stil stonden. Uit foto's bleek al wel dat de schade aan de neus niet in verhouding stond met de kleine buts op hun achterbumper en het losse kapje op mijn bumper. Uit de dashcam bleek ook dat de wagen al op zijn voorganger gebotst was en stilstond (en bleef staan) op moment dat ik hem net raakte.
Deskman kon zich wel indenken dat voor strak parkeren het wel handig kon zijn.

Goed, waar zal ik beginnen?

Onze bus heeft geen voor of achteruit rij sensoren, dit in tegenstelling tot ons andere project , the next level.
Omdat een lange wielbasis T5/T6 toch best een flinke lengte heeft, wil je ook veel zicht hebben.
Diana is wat kleiner, dus kijkt net boven het dashboard uit en ook naar de achterzijde klaagde ze soms dat ze de PDC sensoren toch wel miste.

We hebben ook een auto van de zaak, waarbij de achteruitrij camera toch wel als erg prettig ervaren wordt. :toppie
De radio die we hebben uitgezocht, Kenwood DMX9720XDS heeft de mogelijkheid om 5 camera's weer te geven: 2 side camera's, 1 front camera, 1 rear camera en 1 dashcam.

De achteruit rij camera hebben we meteen in de kleur laten spuiten en is met het 3de remlicht verweven.
zie ook: https://weetjewel.nl/phpbb3/viewtopic.p ... 2A#p488329

Voor de voorzijde hebben we gekozen voor deze: https://www.amazon.nl/Navinio-Voertuigs ... B073WPM84B

Dat was ook meteen een reden om het logo aan de voorzijde meteen zwart te spuiten, dan valt zo'n camera een stuk minder op.

Als je nu achteruit rijdt dan heb je een mooi beeld achter de auto, wat inparkeren een stuk gemakkelijker maakt.
Voor de voorzijde, nu we daar geen PDC sensoren in hebben, geeft dit gewoon een veel beter inzicht wat er kort voor de auto gebeurd/aan de hand is. Dus je hoeft minder te gokken van zou het nog gaan of niet.

Dashcam zou ook nog kunnen, maar zouden we , tijdens een vakantie iets op willen nemen, dan zet ik wel een gopro met een zuignap op het dak.
Voor de rest houden wij van een zo opgeruimd mogelijk dashboard, zonder overbodige snoeren etc..
Vandaar geen dashcam.
Ook ik bekijk wel eens de bizarre filmpjes van dashcam gebruikers en verwonder mezelf.
Zelf hebben we dus geen behoeft aan zo'n dashcam in onze auto.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4801
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: dashcam front camera zinvol of onzin

Bericht door Hanz »

Multivan Generation schreef: 09 apr 2024, 16:57 Hanz zag het nut niet in van een camera aan de voorzijde.
Het ging er niet om dat ik het nut er niet van inzag, ik snapte gewoon oprecht niet wat de toegevoegde waarde is van zo'n front camera. Met jouw toelichting kan ik mij daar nu wel iets bij voorstellen. Zelf ben ik lang genoeg om goed zicht te hebben op de neus van de bus en ik heb dus geen behoefte aan een front camera.
Daarentegen heb ik dan wel weer een dashcam omdat ik daar wel een meerwaarde in zie. Maar ook dat bepaalt iedereen zelf. Mijn dashcam hangt achter de binnenspiegel en als bestuurder zie ik hem niet eens en de draad is keurig langs de A-stijl weggewerkt en geeft dus geen rommel op het dashboard.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 627
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: dashcam front camera zinvol of onzin

Bericht door Lutra »

Zoals bij veel opties, wat je niet hebt (gehad) mis je pas als je het niet meer hebt. Mijn dagelijkse auto is voorzien van een 360 graden birdview camerabeeld. Echt nodig? Nee, handig? Dat zeker.
En dat geldt ook voor ACC, stoelverwarming, automatisch groot licht, elektrische kofferklep etc. Je kan best zonder maar handig of comfortabel is het zeker.
Dashcam hoeft voor mij dan weer niet, maar heb ik ook nog nooit gehad…..😀
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
Plaats reactie