Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

vragen over de T5
Plaats reactie
Limpi
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2024, 19:58

(sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door Limpi »

Beste WjW'rs,
Na al heel wat uurtjes lezen op dit forum en speuren op internet én inmiddels al ruim 10.000 km. gereden met onze gele Camper Luca :driveT4 sinds februari dit jaar hebben we al heel wat voorbereid aan de bus.
We kochten hem al Seikel verhoogd en met diff sper en dus 4Motion. Hij is T5 L2 uit 2013.

Buiten dat de schuifraampjes li en rechts in de schuifdeur steeds beetje openspringen bevalt alles ons goed.

Dit weekend wil ik een track voor gaan rijden, daar zit ook een doorwading in.
Afbeelding

Op zich stelt die mogelijk niet heel veel voor, maar ik heb een benzine DSG 7 versn automaat.
Inmiddels hebben we de asontluchtingslangen al verhoogd en met het snorkelalternatief https://www.terranger-products.de/Motor ... ckruestbar hopen we een iets betere waaddiepte te krijgen.

Echter, en daarom stal ik de geweldige titel van Konnie, ondanks sneeuwkettingen en rijplaten blijft de kans op vastzitten met 2.880 kg léég gewicht nogal groot in modder, drassig gras etc.
20240422_103529.jpg
En dus is mijn vraag: hoe krijg ik simpel twee goede sleepogen aan de voorkant??? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Het forum uit 2017 laat bij mij geen foto's zien...... en de links werken niet meer.
Dit heb ik wel gevonden:
https://www.terranger-products.de/media ... latten.pdf
https://www.terranger-products.de/media ... 5_T6p1.pdf maar da's ook € 500,- kopen en denk zeker dubbele om te laten plaatsen. (Ik heb geen werkplaats, noch garage...)
Aan achterzijde past het ook niet zo simpel, omdat mijn tweede tank tegen het chassisbalken aan zit.

Weet iemand een alternatief?
Alvast bedankt voor alle suggesties!!!

PS: zijn er gegadigden die mee terrein willen (leren) rijden op het motorcross terrein in Oss op 7 juli???

Groeten, Emiel & Leslie.
Bijlagen
Limpi potvis.jpg
doorwading lux kl.jpg
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1490
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: (sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door bvddobb »

Hallo Emiel en Leslie,

Wij hebben de versterkte sleepogen van Relleum laten monteren.
Ook hun verhoogde luchtaanzuiging. Die zuigt de lucht aan ter hoogte van de voorruit. Als het je (net als ons destijds) gaat om vergroten van de waaddiepte is dat een prima oplossing, daar heb je echt geen (veel duurdere) snorkel voor nodig. Die snorkel is echt meer voor als je het stof (woestijn?) in wil, zodat de lucht van boven de stofwolk wordt aangezogen.

De cursus in Oss hebben wij in 2013 gedaan, met de toen voor ons nieuwe 4Motion. Was echt erg leuk. Veel plezier!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 875
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: (sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door SyncRoon »

Bij je luchtaanzuiging rekening houden dat je filterbehuizing onderin een gaatje heeft om water eruit te laten. Bij doorwaden hoeft dat geen probleem te zijn maar hou er rekening mee dat wanneer je diep staat en stil valt je filterhuis wel volloopt.

Aanzuiging bij raam boven de veerpoot is ook de aanzuiging van je kachelunit. Ik hoor dat men dan wat meer motor(aanzuig)geluid in de cabine kan krijgen. Mijn Bravo-snorkel hoor je ook lekker pulsen..... Ik heb de snorkel genomen omdat je door de hoge inlaat minder troep aanzuigt. Via de frontbalk en ook aan het raam komty er veel stof/zaad mee als je door lang gras/vegetatie rijd. grill vol, koelers vol, filter vol......

Sleepoog vooraan heb ik nog niet. Ik wil de complete frontbalk vervangen door metalen liersteun. Dan heb je ook genoeg ijzer voor goede sleeppunten. Achter heb ik een trekhaak. https://www.4x4works.co.uk/product/n4-h ... 6-2016-on/

Als het nodig is sleep ik nu op het standaard oog. Nog niet nodig gehad in tegenstelling tot de dangel expert. Anders rijg ik een sleeplint/band door het subframe/draagarm. Belangrijker vind ik wie er sleept en hoe ze dat doen.
Groet, Ronald
Limpi
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2024, 19:58

Re: (sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door Limpi »

Hey Hoi Bart en Marga,

Dankjewel voor de supersnelle reactie! Leuk dat jullie 4WD cursus ook gedaan hebben!
De verhoogde luchtaanzuiging is denk ik dezelfde als van Terranger, echt zelfs zelfde foto's op de website. Hoop dat die wel past, omdat ik Benzine rij en ze specifiek voor Diesel zeggen.

Relleum kan de sleepogen de komende maand nog niet leveren, dus ook die maar bij de ander besteld. Gaan zien hoe die inbouw gaat!

Groeten, Emiel
Limpi
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 feb 2024, 19:58

Re: (sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door Limpi »

Hey Hoi Ronald,

Slim dat je over het gaatje verteld in het filterhuis. Ik was gewend bij m'n andere auto dat daar een rubbertje inzit die wel water etc eruit laat, maar niks erin.

Aanzuiging bij raam, dan lijkt het mij dat er bij forse regen in de roosters ook water aangezogen kan worden?? Maar daar zal wel iets voor zijn dat dat tegengaat? Of zijn die twee niet verbonden?
Ik ga (voorlopig) met deze nog niet de hoge duinen in de woestijnen in rijden, maar bij die roosters heb je wel altijd stof, eens. Misschien kan ik de inzuigopening ook alleen verhogen en niet vastmaken in de kachelaanzuiging, maar gewoon net onder de motorkap hangend?? Of zuigt dat ook troep aan?

Vrienden hebben de snorkel, maar zouden dit nieuw nu ook niet weer doen. (Zie foto)
zelfde kleur, maar wel van vrienden
zelfde kleur, maar wel van vrienden
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1490
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: (sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door bvddobb »

Limpi schreef: 22 apr 2024, 16:34 Hey Hoi Bart en Marga,
Dankjewel voor de supersnelle reactie! Leuk dat jullie 4WD cursus ook gedaan hebben!
Er is hier op weetjewel nog wel een oud draadje uit 2013 over onze deelname aan die cursus!

Later hebben we ook nog een uitgebreidere cursus gedaan bij Seikel in Duitsland. Daar is ook nog een draadje van.

En tsja, 'to snorkel or not to snorkel', daar zijn hele discussies over te vinden op de diverse fora. Wij wilden wel diepere doorwadingen kunnen doen, maar zaten niet zoveel in het stof. Voor ons voldoet de Relleum-oplossing prima. We hebben er veel plezier van gehad in de loop der jaren!

Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 875
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: (sleepoog) 4-motion is nog geen John Deere... denk ik ook.

Bericht door SyncRoon »

Ja zit een rubber vetielflapje in dat gaatje maar ik al gezien dat deze 'open' kan staan met grit/vuil ertussen.

Mijn bus is louter als reiswagen gebruikt voor 15 jaar in noord Afrika voornamelijk. Dat stof komt overal. Aanzuig met snorkel zou ik echt niet over twijfelen als ik zag hoe zwaar vervuild de filterbak nog was ondanks bij de dealer 'gereinigd'. Wil je die goed kunnen kuisen moet je hem uitbouwen. En ik rij veel in bermen door hoog gras en haal zo een emmer aan zaad uit de grill, koelers en onder de paravaan vandaan.

Let ook op je olievuldop dat daar geen rand stof aankoekt want dat heb je zo in de motor als je bijvult. Ik heb een latex handschoen over de vuldop en rubberen kraag tegen het lekken. (2.5 BPC)

Onder je raam wordt geen water aangezogen. Je paravaan dekt dat nog af. Denk dat dit enkel een probleem kan zijn als je neus omhoog parkeert in volle storm en water terug loopt. Het interieurfilterhuis heeft ook een afwatergaatje onderin. Als dat echt zou lekken dan is je cabine bijrijderzijde nat.
Groet, Ronald
Plaats reactie