Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Parkeersensoren achter doen niks

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Hallo,
De parkeersensoren van onze California T5 uit 2010 (faceliftmodel) doen het niet. We hebben de camper laten uitlezen en hij geeft een storing aan op de zoemer van de parkeersensoren (kortsluiting op de massa). Er worden geen fouten gegeven op de sensoren zelf. Dus het lijkt erop dat de zoemer het niet doet. Als ik op de radio het geluid van de PDC instel, dan zie je ook een kruis door de speaker komen als ik het geluid van de PDC op maximaal zet. Wie kan ons op weg helpen om dit op te lossen?
We hebben gezocht waar de zoemer zit. Deze zou in de D stijl achter de aardlekschakelaar moeten zitten (volgens een tekening die ik van Scharphof campers gemaild heb gekregen. Maar daar kunnen we hem niet vinden. Hij zit ook niet achter de B, C en D stijl aan de passagierszijde (wat Scharphof eerst aangaf). Dus, wie weet waar die zoemer zou moeten zitten? Mogelijk ligt het aan iets anders. Als iemand een tip kan geven ...
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Angelo-anneveld »

Wing64 schreef: 19 jul 2024, 11:06 Hallo,
De parkeersensoren van onze California T5 uit 2010 (faceliftmodel) doen het niet. We hebben de camper laten uitlezen en hij geeft een storing aan op de zoemer van de parkeersensoren (kortsluiting op de massa). Er worden geen fouten gegeven op de sensoren zelf. Dus het lijkt erop dat de zoemer het niet doet. Als ik op de radio het geluid van de PDC instel, dan zie je ook een kruis door de speaker komen als ik het geluid van de PDC op maximaal zet. Wie kan ons op weg helpen om dit op te lossen?
We hebben gezocht waar de zoemer zit. Deze zou in de D stijl achter de aardlekschakelaar moeten zitten (volgens een tekening die ik van Scharphof campers gemaild heb gekregen. Maar daar kunnen we hem niet vinden. Hij zit ook niet achter de B, C en D stijl aan de passagierszijde (wat Scharphof eerst aangaf). Dus, wie weet waar die zoemer zou moeten zitten? Mogelijk ligt het aan iets anders. Als iemand een tip kan geven ...


De zoemer zit vaak in je D style.

Onderaan ter hoogte van je achterlicht. Je zou de kap van de aardlekschakelaar moeten demonteren om er bij te komen..
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Hallo Angelo,

Daar hebben we gekeken. We hebben daar geen zoemer kunnen vinden ... Dit was ook wat Scharphof mij vertelde (en zij hebben ook een tekening naar mij gestuurd waar het zou moeten zitten).
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door SyncRoon »

Zou je storing hebben omdat de zoemer ontbreekt? Kan je lege stekker aansluitingen op een kabelboom vinden?
Groet, Ronald
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Angelo-anneveld »

SyncRoon schreef: 19 jul 2024, 14:52 Zou je storing hebben omdat de zoemer ontbreekt? Kan je lege stekker aansluitingen op een kabelboom vinden?
Zonder zoemer werken je parkeersensoren niet inderdaad.

Je zoemer kan ook voorin zitten onder je dashboard
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Multivan Generation »

Als je enkel pdc sensoren aan de achterzijde hebt, dan kan de speaker ook onder de stuurkolom zitten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Multivan Generation schreef: 19 jul 2024, 17:54 Als je enkel pdc sensoren aan de achterzijde hebt, dan kan de speaker ook onder de stuurkolom zitten.
Ok. Ik ga daar nog even zoeken. Ik heb idd alleen pdc sensoren aan de achterzijde.
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

SyncRoon schreef: 19 jul 2024, 14:52 Zou je storing hebben omdat de zoemer ontbreekt? Kan je lege stekker aansluitingen op een kabelboom vinden?
De module zou helemaal achter het dashboard zitten volgens mijn garagehouder. Dus, ik weet niet hoe de kabelboom loopt ...
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Angelo-anneveld »

Wing64 schreef: 19 jul 2024, 19:41
SyncRoon schreef: 19 jul 2024, 14:52 Zou je storing hebben omdat de zoemer ontbreekt? Kan je lege stekker aansluitingen op een kabelboom vinden?
De module zou helemaal achter het dashboard zitten volgens mijn garagehouder. Dus, ik weet niet hoe de kabelboom loopt ...

De module zit inderdaad boven op je frame van het dashboard. Boven je BCM

De zoemer zit vaak achter je lichschakelaar thv je linker knie
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Angelo-anneveld schreef: 19 jul 2024, 19:48
De module zit inderdaad boven op je frame van het dashboard. Boven je BCM

De zoemer zit vaak achter je lichschakelaar thv je linker knie
Helaas, daar is de zoemer ook niet te vinden ...
Angelo-anneveld
Berichten: 886
Lid geworden op: 01 jan 2018, 23:22

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Angelo-anneveld »

Wing64 schreef: 20 jul 2024, 11:47
Angelo-anneveld schreef: 19 jul 2024, 19:48
De module zit inderdaad boven op je frame van het dashboard. Boven je BCM

De zoemer zit vaak achter je lichschakelaar thv je linker knie
Helaas, daar is de zoemer ook niet te vinden ...
Dan moet je een keer langs komen.. ik vind hem wel :)
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Angelo-anneveld schreef: 20 jul 2024, 12:01 Dan moet je een keer langs komen.. ik vind hem wel :)
Bedankt voor je aanbod. Ik je je een PM gestuurd.
Noordharing
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 jan 2018, 23:57

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Noordharing »

Ik heb ook de hele bus afgezocht. Uiteindelijk heb ik de zoemer gevonden vlak boven het parkeerhulp stuurapparaat (zie bijgevoegde figuur).
Bijlagen
ssp_453-der-t5-2010.pdf
(3.35 MiB) 24 keer gedownload
Parkeerzoemer.JPG
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Bij jou zit de zoemer dus ergens onder het dashboard? Kan jij aangeven waar het precies zit? Ik heb onder het dashboard al gekeken maar heb het zo 123 niet kunnen vinden. Als ik naar dat overzicht kijk, dan lijkt die aan de linkerkant geplaatst te zijn? Op een soort frame?
Gebruikersavatar
Wing64
Berichten: 26
Lid geworden op: 09 jul 2024, 21:14
Locatie: Elburg

Re: Parkeersensoren achter doen niks

Bericht door Wing64 »

Zojuist heb ik de zoemer gevonden. Hij zit inderdaad achter het dashboard. Vrij hoog linksboven. Hij zit alleen op een zo goed als onmogelijk bereikbare plek. Heeft iemand ervaring ermee hoe ik erbij kan komen?
Hij zit feitelijk een beetje net onder het instrumentarium, links. Daar kun je eigenlijk niet bijkomen. Hij zit denk ik op een soort kastje geschroefd. Wellicht kan/moet ik dat kastje loshalen. Maar hoe? Als iemand dat weet, dan verneem ik dat graag. Ik heb inmiddels alvast een zoemer besteld. Want, mocht ik dat stekkertje los kunnen krijgen, dan kan ik ook de andere zoemer op pluggen om te proberen of dat het is. De kosten van de zoemer zijn laag genoeg om dit alvast in huis te hebben.

Overigens hoor ik een lichte tik uit die hoek komen als ik de versnelling in de achteruit zet. Kan het zijn dat dit een poging is om de zoemer te activeren?
Bijlagen
zoemer positie.jpg
zoemer positie.jpg (16.19 KiB) 702 keer bekeken
Plaats reactie