Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Massaschakelaar laten plaatsen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
CampRon
Berichten: 39
Lid geworden op: 18 mei 2020, 10:58

Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door CampRon »

Goedendag,

De stallinghouder waar mijn VW T4 California uit 2002 gestald staat, eist (althans, hun verzekering) dat er per 1-10-2024 een massaschakelaar aanwezig is (voor zowel de start- als huishoudaccu). De huishoudaccu haal ik er zelf thuis al uit om periodiek op te laden.
Echter is mijn vraag nu waar ik zo'n massaschakelaar kan laten installeren en hoeveel dit ongeveer kost? De massaschakelaar moet in de cabine geplaatst worden, zodat van daaruit de startaccu kan worden uitgeschakeld. Wat is in de T4 een handige of gangbare plek om deze te laten plaatsen?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door SyncRoon »

Je kan een manuele schakelaar wellicht in je stoelconsole inbouwen. Maar dan moet je wel dikke massakabel of je + kabel verleggen naar je console. Half onder dashbord kan ook wel maar daar heb ik slechte ervaringen mee. Gebeurde nogal eens dat we de schakelaar uit tikten met voeten en knie werk.

Misschien net zo handig een op afstand bedienbaar hoog vermogen relais in te bouwen. Dan hoef je maar paar kleine draadjes te trekken naar eenvoudige schakelaar op je dashbord.

https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanbied ... 12v-detail
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
hippie
Berichten: 100
Lid geworden op: 10 jun 2024, 16:51

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door hippie »

Moet die schakelaar in de cabine geplaatst worden ?
Anders zou ik zoiets op de min-pool plaatsen .
https://www.uw-accuwinkel.nl/nl/aanbied ... aar-detail
Heb er geen ervaring mee .
Ik heb nog een hoop te doen . gr Ronny .
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Hanz »

Ik heb hem in het linker vakje onder het dashboard. Makkelijk bereikbaar, dicht bij de accu en met de sleutel eruit ook nog een extra hindernis voor diefstal. En op die plek stoot je er niet tegenaan. Plaatsing kostte me 75 euro als ik me goed herinner incl.materiaal.
Bijlagen
IMG_20240722_121125.jpg
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mardax35
Berichten: 55
Lid geworden op: 30 jul 2023, 08:59

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Mardax35 »

Hallo.

Is dit hieronder iets voor je? Ik had deze als anti diefstal in mijn oude camper. Je moet er wel ruimte/ plek voor hebben natuurlijk maar scheelt mogelijk inbouwkosten?

€4,49 | Auto Accu Schakelaar Batterij Isolator Quick-Off Schakelaar Ontkoppelen Beschermer Batterij Terminal Link Schakelaar Auto Accessoires
https://a.aliexpress.com/_EyZjffD
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3993
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door krekwakwol »

Of je monteert deze 12V 500A, met een remote control.
Bijlagen
Screenshot_20240723-001516_AliExpress.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
Remco_T5
Berichten: 524
Lid geworden op: 04 apr 2021, 18:06
Locatie: Lansingerland - Zuid Holland

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Remco_T5 »

Arnold, een mooie schakelaar maar deze vraagt altijd een beetje stroom helaas. een vaste schakelaar in de min lijkt mij de beste oplossing.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) :T4politie
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10855
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

Ik stel mij dan de vraag waarom een verzekering zou eisen dat de batterijschakelaar in de cabine zou geplaatst worden ?
Dergelijke verlenging van de bekabeling brengt ook nadelen met zich mee .
Waarom die schakelaar niet gewoon naast de batterij plaatsen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1524
Lid geworden op: 15 okt 2013, 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door bvddobb »

Pascal-141 schreef: 24 jul 2024, 17:37 Ik stel mij dan de vraag waarom een verzekering zou eisen dat de batterijschakelaar in de cabine zou geplaatst worden ?
Misschien omdat dan, bij calamiteiten, de stallinghouder de auto’s snel kan verplaatsen zonder gezoek onder de motorkap?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 1106
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door SyncRoon »

Welke stallinghouder gaat bij brand de stalling in? Ik leer altijd als eerste jezelf veilig stellen en hulpdiensten oproepen. En dan nog gaat bluspoging voor het buitenrijden van andermans luxe.

Wat afstand bedienbare onderbrekers betreft, ik heb ooit eens één in de T3 gehad via de ANWB toentertijd maar deze heeft het maar 1 jaar uitgehouden voordat deze door de hoge pieken aan startstroom het begeven heeft. Je moet echt wel als kan beetje ampère hebben dat die aan kan. Vooral even kijken naar de vermelding piekbelasting.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10855
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef: 24 jul 2024, 17:59
Pascal-141 schreef: 24 jul 2024, 17:37 Ik stel mij dan de vraag waarom een verzekering zou eisen dat de batterijschakelaar in de cabine zou geplaatst worden ?
Misschien omdat dan, bij calamiteiten, de stallinghouder de auto’s snel kan verplaatsen zonder gezoek onder de motorkap?
Tja, naast de batterij in de motorkap kun je niet duidelijker vinden denk ik dan. In de cabine kan die schakelaar ook overal zitten hoor ., en kan het dus ook zoeken zijn... :lach
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Multivan Generation »

SyncRoon schreef: 24 jul 2024, 18:39 Welke stallinghouder gaat bij brand de stalling in? Ik leer altijd als eerste jezelf veilig stellen en hulpdiensten oproepen. En dan nog gaat bluspoging voor het buitenrijden van andermans luxe.
Ben het met je eens.
Mensen laten in een stalling hun auto toch niet open staan?
Motorkap open met massa schakelaar op startaccu lijkt mij ook logischer, maar verzekeringsmaatschappijen, zijn wel vaak van de regeltjes maar niet van het praktische.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Chris1974
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Chris1974 »

Je kunt natuurlijk altijd ergens netjes een schakelaar installeren... en hem niet aansluiten.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 5082
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Hanz »

Chris1974 schreef: 24 jul 2024, 21:09 Je kunt natuurlijk altijd ergens netjes een schakelaar installeren... en hem niet aansluiten.
Waarom zou je dat doen? De topic starter gaf aan dat het een eis van de verzekering is. Als bij brand blijkt dat jouw camper niet aan de eisen van de verzekering voldeed dan zal de verzekering niet staan te popelen om uit te betalen. Dus wie hou je dan voor de gek?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Chris1974
Berichten: 248
Lid geworden op: 12 okt 2018, 22:39

Re: Massaschakelaar laten plaatsen

Bericht door Chris1974 »

Hanz schreef: 24 jul 2024, 22:02 Waarom zou je dat doen? De topic starter gaf aan dat het een eis van de verzekering is. Als bij brand blijkt dat jouw camper niet aan de eisen van de verzekering voldeed dan zal de verzekering niet staan te popelen om uit te betalen. Dus wie hou je dan voor de gek?
Iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt. Maar dit soort onzinnige regeltjes vragen om onzinnige oplossingen wat mij betreft.
Plaats reactie