Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Haperende TDI en afslaan

vragen over de T4
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Goedemiddag,

Sinds gisteren heb ik bij het rijden het gevoel dat mn 2.5 tdi (t4) inhoud. Daarna slaat hij af. Hij start wel gewoon weer en loopt volgens mij prima maar na een minuutje of zo slaat hij weer af als ik gas geef. Wat zou dit kunnen zijn volgens de ervaringsdeskundigen?

Misschien het bekende blokje of de brandstofpomp?

Koelvloeistof en olie zijn voldoende aanwezig.
Laatst gewijzigd door CaliCoach op 30 jul 2024, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door Multivan Generation »

Denk eens aan vervangen van relais 109
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Zal dat het dan inderdaad zijn? Ik heb m er net uitgehaald en op t oog zag het grijze relais 109 er prima uit maar ik begrijp dat je m open moet maken om te zien of de printplaat krom is als de relais warm wordt?
Laatst gewijzigd door CaliCoach op 30 jul 2024, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Ik kan vanmiddag bij de Rijsbergen een nieuwe ophalen dus ik ga duimen dat dit het dan is
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Voor het geval het niet relais 109 is, wat zouden deze symptomen wellicht nog meer kunnen betekenen zonder analyse. Anders denk ik dat ik maar de ANWB ga bellen als de vervangen relais in de namiddag niet helpt.
Volgens mij is t ook alleen als de motor warm is dat t gebeurd dus moet ik ook wachten tot ie is afgekoeld om het nog eens te proberen.

Als de motor is afgekoeld, en de relais ook dan zou ik in theorie de motor moeten starten en gas kunnen geven. Totdat de boel warm is inclusief relais 109 in theorie.
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Helaas, net relais 109 vervangen en t gebeurd nog steeds. Nog tips of iets dergelijks van iemand?
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Misschien t contactblokje?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door Multivan Generation »

Wanneer is voor het laatst de brandstofpomp timing gecontroleerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10855
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door Pascal-141 »

Brandstoffilter recent al eens vervangen ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Hi Pascal-141 & Multivan-Generation,

Dit is inderdaad waar het misschien op lijkt,de brandstoffilter of de timing van de brandstofpomp. Dat is tijdens t laatste onderhoud gedaan en volgende maand zou ik inderdaad weer nieuw onderhoud hebben geplanned dus ik ga duimen dat dit het kan zijn.
Gisteren is mn bus opgehaald door de berger om naar de garage te brengen en in lage toeren beetje gas gevend kon hij m op zn vrachtwagen rijden dus het lijkt bijna wel inderdaad een brandstoffilter oid issue. Het contactblokje heb ik veel over gelezen maar nooit naar gekeken.

Maar nu ik het zo bekijk zou ik zelf de brandstoffilter kunnen vervangen ook al staat mn bus daar te wachten zeg maar. Als dat t niet is dan kunnen ze m altijd nog checken voor de andere punten mocht het wat anders zijn. Nog tips voor welke ik moet kiezen? Meestal een Mahle of Bosch neem ik aan?

Als ik meer weet dan zal ik het delen, is ook weer handig voor de "knowledge base" hier op weetjewel :-) Ik hoop dat ze me snel kunnen helpen aangezien je als "gestrande auto" onderaan de rij wordt geplaatst dus dan is het hopen dat er een gepland onderhoud uitvalt zodat ze me kunnen helpen. Of het is natuurlijk relatief snel op te lossen mbt jullie ideeen en dan heb ik mazzel om volgende week woensdag op vakantie te kunnen.
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Het brandstoffilter is het volgens de VW garage niet omdat deze mei vorig jaar is vervangen. Ze gaan nu naar de inspuiting/timing kijken..
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 891
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door powerpiep »

Misschien trekt de pomp ergens te veel lucht?
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34131
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door Multivan Generation »

CaliCoach schreef: 31 jul 2024, 11:06 Het brandstoffilter is het volgens de VW garage niet omdat deze mei vorig jaar is vervangen. Ze gaan nu naar de inspuiting/timing kijken..
Mmwwooaahh, hele warme omstandigheden in combinatie met biodiesel, waar bacteriën het best prettig in vinden. Ik zou het brandstoffilter zeker nog niet uitsluiten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Bedankt! Maar ik neem heel voorzichtig aan dat de officiele VW garage hier toch nog een keer naar kijkt. Ik ben benieuwd naar de reden zodra ik bericht van ze krijg
CaliCoach
Berichten: 52
Lid geworden op: 20 mei 2014, 13:09

Re: Haperende TDI en afslaan

Bericht door CaliCoach »

Net gebeld door de garage. Brandstoffilter gecheckt, uitgelezen, proefgereden, en ze kunnen niks vinden en merken ook niets tijdens het proefrijden. Morgen haal ik mn bus weer op en ga dan even een stukje rijden (hun advies was om een paar keer een ritje te maken).

Mocht het nu toch weer gebeuren dan gaan ze wederom kijken. Maar misschien dat ik dus dan zelf eerst even mn brandstoffilter aan een onderzoekje onderwerp
Plaats reactie