Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

PV installatie aangelegd

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

PV installatie aangelegd

Bericht door Martens-Tvier »

Gewoon omdat het kan: vandaag een kleine PV installatie in de bus aangelegd. Met los zonnepaneel wat we op de beste zon-plek kunnen neerzetten. Kabel gaat vooralsnog door een kier van een raam.

- Victron bluesolar paneel van 60 W. Door mij voorzien van 8 meter 2-aderig neopreen kabel. Afgewerkt met XT60 female connector.
- Victron 10 A laadregelaar. Aan de binnenzijde van het bovenste kastje linksachterin vastgezet.
- 2 meter kabel van laadregelaar naar een XT60 male connector, voor naar het zonnepaneel.
- 2 meter kabel van laadregelaar naar huishoudaccu, via een steekzekering.

De ruimte achter de kastjes linksachterin is voldoende om een stevige kabel naar de hh-accu te leggen. Vergeet niet om een zekering in de 12 V aan te brengen. Ik heb voor 15 A gekozen. De laadregelaar kan 10 A leveren.

Daarnaast is het handig een goede (AMP) krimptang en ader-eindhulstang te gebruiken. Daarmee kun je je bekabeling netjes afwerken.

Een paar uurtjes sleutelen en het werkt!
IMG_7189.jpeg
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Hansindia
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 jun 2024, 00:07
Locatie: Madrid Spanje

Re: PV installatie aangelegd

Bericht door Hansindia »

Nog even hier en daar netjes een tapeje of krimpkous je..
T4 Syncro is my game
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 361
Lid geworden op: 24 feb 2014, 09:47
Locatie: Twente

Re: PV installatie aangelegd

Bericht door Martens-Tvier »

Krimpkous is niet nodig, alle door mij aangelegde bedrading is geïsoleerd (ook de schuifkontakten) en waar nodig voorzien van adereindhulsjes. De houder voor de “vliegende zekering” is wel vastgezet maar deze is ontworpen om “vliegend” in de bedrading te worden opgenomen.

Momenteel trekken we door een zonnig Scandinavië en nog geen één keer walstroom gebruikt 👍
T4 California Event 2.5 TDi 2003
Plaats reactie