Ik heb in september mijn T4 California ingeruild voor een T5 California uit 2010,voorzien van een officieel "Heizgerät" (sticker bij het voorportier). Die bevalt heel goed. Sinds het begin van de koude periode ervaar ik het probleem dat de startaccu leegtrekt (tot 2,7V !). Dit gebeurt, voor zover ik dat nu kan nagaan, na even naar de auto gaan, open te doen met afstandsbediening, en daarna weer naar huis. Op het moment van open doen gaat er iets "aan". Ik denk dat dat de standkachel is. Dit kan ik niet beïnvloeden. Het instructieboekje helpt mij niet veel verder. Ik heb nu wel al 3x een volledig ontladen start accu gehad (en dus Wegenwacht met starthulp :( ). Ik ben in onderhandeling met de verkopende partij (Bovag bedrijf) en die lijken nog mee te willen denken. Er is na de eerst keer een nieuwe startaccu geplaatst en de auto is nagekeken op lekstromen en niets aangetoond. Na een week niet rijden weer leeg. Op advies van de Wegenwacht min pool los gehaald, accu blijft nu op 13 V. Vanochtend een accupoolklem met stroom onderbreker geplaatst. Ik heb veel vragen en hoop dat iemand mee kan denken.
1) klopt het dat dit "Heizgerät" zonder mijn invloed aanslaat?, Ik heb vernomen dat dit onder de 7 graden is,
2) is dat inderdaad niet te beïnvloeden?
3) wanneer slaat dit systeem weer uit als je niet wegrijdt maar de auto in parkeer stand laat staan (wat zijn de voorwaarden/moet er een sensor zijn en zou die sensor defect zijn? Is het voltage van de startaccu geen signaal of gaat dit door tot dat de accu leeg is :( ?
4)Is dit via de OBD stekker in te regelen of misschien wel gewoon totaal uit te zetten? Die stekker heb ik wel maar nog maar zeer beperkte kennis en ervaring.
4) Ik heb nu een hoofdschakelaar op de accu gemonteerd. Als ik nu middels de hoofdschakelaar de gestarte standkachel van de spanning afhaal, is dat op de een of andere manier slecht voor het systeem? kan ik iets stuk maken?
5) bestaat er een beschikbare handleiding voor dit systeem?
gr Roland
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Heizgerät; problemen, hoe werkt dat?
Re: Heizgerät; problemen, hoe werkt dat?
Hi Roland,
Ik zou om te beginnen even aan Webmaster Henk vragen om dit topic over te hevelen naar het subforum T5 camper. Dan zit je meteen bij je doelgroep
Ik zou om te beginnen even aan Webmaster Henk vragen om dit topic over te hevelen naar het subforum T5 camper. Dan zit je meteen bij je doelgroep

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Charles Vos
T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Re: Heizgerät; problemen, hoe werkt dat?
Als dat inderdaad de standkachel is, preciezer gezegd de 'Zuheizer' die de koelvloeistof voorverwarmt, dan moet je die horen lopen en komt er waarschijnlijk ook rook uit de uitlaat van de kachel. En waarschijnlijk ruik je hem ook. Bij de T5 zit die voor zover ik weet onder de bodem ter hoogte van de chauffeursstoel.Berrie schreef: 30 dec 2024, 12:31 Op het moment van open doen gaat er iets "aan". Ik denk dat dat de standkachel is.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 26 sep 2020, 16:36
Re: Heizgerät; problemen, hoe werkt dat?
Dag Roland,
Kijk even in deze groep bij de titel:
“Thermo Top C luchtventilator blijft draaien”
Is een bekend probleem, als je een beetje internet afspeurt kom je het wel vaker tegen (ook op Duitse forums).
Groet,
Steven
Kijk even in deze groep bij de titel:
“Thermo Top C luchtventilator blijft draaien”
Is een bekend probleem, als je een beetje internet afspeurt kom je het wel vaker tegen (ook op Duitse forums).
Groet,
Steven
Re: Heizgerät; problemen, hoe werkt dat?
Dank voor de reacties,
ik moet weer even wennen dat ik geen notificatie krijg bij een geplaatste reactie.
Is dit een T5 camper probleem of een T5 topic? ik ging er vanuit dat dit niet alleen een camper issue is.
Geen twijfel meer of het de Zuheiser is maar wel ontdekt dat, als ik de accupool onderbreker weer aansluit, de Zuheiser direct aanslaat.
Daarvóór al de ervaring dat hij aanslaat bij openen van de deur met de afstandsbediening, dus via de centrale deurvergrendeling. Als ik de deur mechanisch open, wat de enige manier is wanneer de onderbreker nog onderbroken is, "weet" de bus volgens mij nog niet dat ik er ben en is de trigger dus het aansluiten van de stroom. Ik vermoed zo dat deze Zuheiser relais geschakeld zou moeten zijn. Dat lijkt mij nu dus niet het geval. Ik ben nog volop lerende :).
Overigens staat er nu een afspraak met een club die VAG gespecialiseerd zou moeten zijn en lijkt dit issue nog onder de garantie te vallen.
ik ga mij eens verdiepen in wat ik vindt “Thermo Top C luchtventilator blijft draaien”.
gr Roland
ik moet weer even wennen dat ik geen notificatie krijg bij een geplaatste reactie.
Is dit een T5 camper probleem of een T5 topic? ik ging er vanuit dat dit niet alleen een camper issue is.
Geen twijfel meer of het de Zuheiser is maar wel ontdekt dat, als ik de accupool onderbreker weer aansluit, de Zuheiser direct aanslaat.
Daarvóór al de ervaring dat hij aanslaat bij openen van de deur met de afstandsbediening, dus via de centrale deurvergrendeling. Als ik de deur mechanisch open, wat de enige manier is wanneer de onderbreker nog onderbroken is, "weet" de bus volgens mij nog niet dat ik er ben en is de trigger dus het aansluiten van de stroom. Ik vermoed zo dat deze Zuheiser relais geschakeld zou moeten zijn. Dat lijkt mij nu dus niet het geval. Ik ben nog volop lerende :).
Overigens staat er nu een afspraak met een club die VAG gespecialiseerd zou moeten zijn en lijkt dit issue nog onder de garantie te vallen.
ik ga mij eens verdiepen in wat ik vindt “Thermo Top C luchtventilator blijft draaien”.
gr Roland
Re: Heizgerät; problemen, hoe werkt dat?
Hoi Berrie,
Dit is inderdaad een bekend probleem. Als je je bus niet vaak gebruik zoals ik kan je beter de zekering verwijderen is mijn mening. De Zuheiser is trouwens niet iets speciaal voor een camper. Als je op "zuheiser" zoek krijg je heel veel info.
Voor de items die e interessant vindt kan je een melding aanzetten zodat je een bericht ontvang. Je moet het vinkje bij "abonneer op onderwerp" dan uitzetten volgens mij.
Dit is inderdaad een bekend probleem. Als je je bus niet vaak gebruik zoals ik kan je beter de zekering verwijderen is mijn mening. De Zuheiser is trouwens niet iets speciaal voor een camper. Als je op "zuheiser" zoek krijg je heel veel info.
Voor de items die e interessant vindt kan je een melding aanzetten zodat je een bericht ontvang. Je moet het vinkje bij "abonneer op onderwerp" dan uitzetten volgens mij.
Groeten Remco (T5 GP 2013, CCHA) 
