Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
ID Buzz vergeleken met KIA PV5
- Multivan Generation
- Contacteer:
ID Buzz vergeleken met KIA PV5
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: ID Buzz vergeleken met KIA PV5
Poeh, dat is nogal een prijsverschil in de UK: 32000 tegen 60000 pond.
In Nederland is kost de instapper van de PV5 38000 en de Buzz 48000 euro.
In Nederland is kost de instapper van de PV5 38000 en de Buzz 48000 euro.
Kia geeft 7 jaar garantie begreep ik.
VW maar 4 jaar.
VW is mooier,KIA beter voor je portemonee.
;)
VW maar 4 jaar.
;)
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
De garantietermijn is inmiddels voor KIA al opgerekt naar 10 jaar geloof ik.Henk250 schreef: 15 jan 2026, 20:21 Kia geeft 7 jaar garantie begreep ik.
VW maar 4 jaar.
;)
En ik heb het filmpje niet gekeken maar ik gok zo maar dat de KIA technisch niet onder doet voor de BUzz.
Sterker nog uit recent onderzoek naar accu-degradatie van EV's blijken de accu's van KIA in de top te zitten (als in minste degradatie)
Volkswagen T4 California, 1997, 2.5 tdi 102 pk.
Volkswagen T6 Wally-van, 2025.
Vanochtend bij de KIA dealer geweest bij mij in de straat.
Hadden 2 busjes staan,de cargo en personen uitvoeringen.
Mocht ze bekijken,en instappen bij 1 uitvoering.
Rijden moet op afspraak,doen we andere keer,misschien.
Ik moet zeggen dat wat ik zag en voelde best stevig en degelijk was.
Cargo was een 2 zitter met achterdeuren.
Tussenschot van ijzer,alles goed bereikbaar,sjor ogen,wcd 230 volt,oogde goed.
Afwerking was prima,voor een bedrijf bus.
De zit is goed,stevige stoelen,overzichtelijk en duidelijk.
Grijs kenteken.
De personenbus was verkocht,mocht er wel in kijken,niet instappen.
Kreeg er een goede indruk van,veel bus voor je geld,2 schuifdeuren,veel beenruimte,netjes afgewerkt,flinke ruimte achter
de laatste bank.
Klep ipv deuren achter,een afdek zeil netjes op een rol,uittrekbaar voor over de bagage.
Gestoffeerd met tapijt,ook wcd,hier ook goede indruk van het geheel.
Geel kenteken.
Er tussen in zit niks,dus geen DC met grijs kenteken.
Verkoper gaf aan dat dat waarschijnlijk nog komt,maar kon dat niet beloven.
10 jaar garantie of 150k km's,dat klinkt toch anders dan van VW.
Gezien de prijzen van VW zou de garantie ook wel langer mogen zijn.
Ik rij al 25jaar of langer VW,maar de garantie van 10 jaar zou me toch overhalen om
een KIA te kopen.
Maar ieder zijn mening uiteraard.

Hadden 2 busjes staan,de cargo en personen uitvoeringen.
Mocht ze bekijken,en instappen bij 1 uitvoering.
Rijden moet op afspraak,doen we andere keer,misschien.
Ik moet zeggen dat wat ik zag en voelde best stevig en degelijk was.
Cargo was een 2 zitter met achterdeuren.
Tussenschot van ijzer,alles goed bereikbaar,sjor ogen,wcd 230 volt,oogde goed.
Afwerking was prima,voor een bedrijf bus.
De zit is goed,stevige stoelen,overzichtelijk en duidelijk.
Grijs kenteken.
De personenbus was verkocht,mocht er wel in kijken,niet instappen.
Kreeg er een goede indruk van,veel bus voor je geld,2 schuifdeuren,veel beenruimte,netjes afgewerkt,flinke ruimte achter
de laatste bank.
Klep ipv deuren achter,een afdek zeil netjes op een rol,uittrekbaar voor over de bagage.
Gestoffeerd met tapijt,ook wcd,hier ook goede indruk van het geheel.
Geel kenteken.
Er tussen in zit niks,dus geen DC met grijs kenteken.
Verkoper gaf aan dat dat waarschijnlijk nog komt,maar kon dat niet beloven.
10 jaar garantie of 150k km's,dat klinkt toch anders dan van VW.
Gezien de prijzen van VW zou de garantie ook wel langer mogen zijn.
Ik rij al 25jaar of langer VW,maar de garantie van 10 jaar zou me toch overhalen om
een KIA te kopen.
Maar ieder zijn mening uiteraard.
Je begint met een pc....en eindigt met Mac.
- autocaravana
Ik las bij Outbase dat ze geen campers gaan maken op basis van de Kia PV5:
"Gaan jullie aan de slag met de Kia PV5 of de nieuwe Volkswagen Transporter?
We krijgen regelmatig vragen over de Kia PV5. Hoewel die ons positief verraste tijdens het testen, vinden wij het geen geschikt platform voor een echte Outbase campervan.
Duurzaamheid staat bij ons voorop en daar hoort lokaal produceren en inkopen bij. Dat is precies wat de ID.Buzz zo sterk maakt: gebouwd net over de grens in Duitsland, met meerdere Nederlandse leveranciers.
Er is inderdaad een prijsverschil, maar dat zie je terug in een minder goede range, lagere laadsnelheid, minder comfort door rijgeluiden en de impact op de lokale economie."
"Gaan jullie aan de slag met de Kia PV5 of de nieuwe Volkswagen Transporter?
We krijgen regelmatig vragen over de Kia PV5. Hoewel die ons positief verraste tijdens het testen, vinden wij het geen geschikt platform voor een echte Outbase campervan.
Duurzaamheid staat bij ons voorop en daar hoort lokaal produceren en inkopen bij. Dat is precies wat de ID.Buzz zo sterk maakt: gebouwd net over de grens in Duitsland, met meerdere Nederlandse leveranciers.
Er is inderdaad een prijsverschil, maar dat zie je terug in een minder goede range, lagere laadsnelheid, minder comfort door rijgeluiden en de impact op de lokale economie."
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Ik zou wel eens een praktijkbeoordeling willen zien tussen de twee of dat werkelijk zo is....autocaravana schreef: 19 jan 2026, 20:57
maar dat zie je terug in een minder goede range, lagere laadsnelheid."
VW roept op EV-gebied wel vaker wat, wat in de praktijk toch een beetje tegen valt
Volgens mij is de BUZz sowieso al te klein om hem op camperkenteken te krijgen in NL (en dus waarschijnlijk de PV5 ook)
Voordat er verkeerde info komt: elektrische VW modellen, dus geen hybrides die in NL geleverd zijn hebben 2 Jaar garantie en op de Hoogvolt componenten 8J of 160.000km.Henk250 schreef: 15 jan 2026, 20:21 Kia geeft 7 jaar garantie begreep ik.
VW maar 4 jaar.
;)
De Brandstof en hybride modellen 2J km vrij en 3e en 4e jaar garantie tot 100.000km
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Golf Rallye
Golf 1
Ik vraag het me af of het echte concurrenten van elkaar zijn, en ik denk het niet eigenlijk.
Mensen die "gewoon" voor een elektrische bus in de markt zijn kunnen ook kiezen voor een Peugeot/Citroën/Opel, Ford Transit of een VW Transporter.
De ID Buzz mikt op een ander publiek: de hippiebus /surfbus / Volkswagen camperbusjes liefhebbers. En dan kijkt men meer naar emotie dan naar het prijskaartje.
Mensen die "gewoon" voor een elektrische bus in de markt zijn kunnen ook kiezen voor een Peugeot/Citroën/Opel, Ford Transit of een VW Transporter.
De ID Buzz mikt op een ander publiek: de hippiebus /surfbus / Volkswagen camperbusjes liefhebbers. En dan kijkt men meer naar emotie dan naar het prijskaartje.
- autocaravana
Die "gewone" elektrische bestelbussen hebben toch allemaal een minder grote actieradius dan de ID.Buzz die in de lange uitvoering bijna 500 km WLTP haalt.
Ik weet niet of dit op feiten is gebaseerd maar de ID Buzz'en die ik zie rijden zijn eigenlijk altijd van een bedrijf of overheidsdienst. Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn die uit nostalgische gevoelens als particulier met zo'n elektrisch 'hippie' busje gaan rijden.MarkV schreef: 20 jan 2026, 20:43 Ik vraag het me af of het echte concurrenten van elkaar zijn, en ik denk het niet eigenlijk.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Mijn uitspraak zegt natuurlijk niets over de aantallen. Maar particuliere bezitters zijn er wel degelijk, ik ben wel eens een Facebookpagina van eigenaren tegengekomen dus ze zijn er wel. Zal wel een vrij beperkte groep zijn die er de centjes voor (over) heeft.
Maar ook de bedrijven die een ID Buzz rijden zullen dit vooral doen vanwege het opvallende design. Mijn warmtepompinstallateur kwam ook met een Buzz voorrijden, en hij vond het vooral een geinig en opvallend ding. Wel krap, want bij de daadwerkelijke installatie van de pomp kwam hij met een normale (diesel)bus aanzetten
Maar ook de bedrijven die een ID Buzz rijden zullen dit vooral doen vanwege het opvallende design. Mijn warmtepompinstallateur kwam ook met een Buzz voorrijden, en hij vond het vooral een geinig en opvallend ding. Wel krap, want bij de daadwerkelijke installatie van de pomp kwam hij met een normale (diesel)bus aanzetten
Maar dan vergelijk je de standaard uitvoeringen met een long rang ID Buzz?autocaravana schreef: 20 jan 2026, 22:19 Die "gewone" elektrische bestelbussen hebben toch allemaal een minder grote actieradius dan de ID.Buzz die in de lange uitvoering bijna 500 km WLTP haalt.
De hier genoemde KIA PV5 heeft in long range uitvoering een range van 582 km.
Dus dat zou nog meer zijn dan de Buzz.
- autocaravana
Die 582 km range krijg je zeker niet bij de PV5. Misschien bedoel je de EV6, maar dat is een personenwagen.
Met 400 km houdt het wel op.
- Multivan Generation
- Contacteer:
En als je dat vergelijkt met een korte wielbasis ID Buzz?autocaravana schreef: 22 jan 2026, 17:03 Die 582 km range krijg je zeker niet bij de PV5. Misschien bedoel je de EV6, maar dat is een personenwagen.
Want dat zou een faire vergelijking zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...