Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Rijden in de bergen met veel rook
-
Roetenwisser
Rijden in de bergen met veel rook
Hallo,
Ik ben net terug van wintersport in Italië met mijn t4 exclusive uit '95 (77 pk). Erg leuk en erg koud.
Bij het rijden op de kleine weggetjes in de bergen begon de motor een beetje te haperen en te sputteren. Bij vol gas liep de motor juist mooi rond. Ook zag ik dat ik erg veel (grijze) rook uit de uitlaat kwam. Uiteindelijk bedacht ik om de 'choke' uit te trekken en daarmee werd de rook uitstoot geminimaliseerd.
Nu heb ik gelezen op dit forum dat het niet goed is om met de 'choke' te rijden bij een warme motor. Maar dat lijkt me beter dan als stoomtrein rond te rijden. Is dit slecht? Moet ik naar het inspuitmoment van de motor laten kijken? Of is dit een soort hand(mat)ige motormanagement?
Ik ga sowieso de brandstof filter vervangen want dat is ook een potentiële veroorzaker van het sputteren.
Ik ben net terug van wintersport in Italië met mijn t4 exclusive uit '95 (77 pk). Erg leuk en erg koud.
Bij het rijden op de kleine weggetjes in de bergen begon de motor een beetje te haperen en te sputteren. Bij vol gas liep de motor juist mooi rond. Ook zag ik dat ik erg veel (grijze) rook uit de uitlaat kwam. Uiteindelijk bedacht ik om de 'choke' uit te trekken en daarmee werd de rook uitstoot geminimaliseerd.
Nu heb ik gelezen op dit forum dat het niet goed is om met de 'choke' te rijden bij een warme motor. Maar dat lijkt me beter dan als stoomtrein rond te rijden. Is dit slecht? Moet ik naar het inspuitmoment van de motor laten kijken? Of is dit een soort hand(mat)ige motormanagement?
Ik ga sowieso de brandstof filter vervangen want dat is ook een potentiële veroorzaker van het sputteren.
T4 westfalia exclusive '95 77pk
- Pascal-141
Re: Rijden in de bergen met veel rook
De startvervroeger (choke) gebruik je alleen bij een koude start .
Als het roken wijzigde tijdens het rijden wanneer je de startvervroeger gebruikte , dan is de timing waarschijnlijk niet meer correct , vandaar het overmatig roken.
Hoe lang zit de distributieriem en pompriem er al op ?
Best de timing laten controleren en correct zetten , of , indien de riemen er al lang op zitten de hele handel meteen vervangen
Als het roken wijzigde tijdens het rijden wanneer je de startvervroeger gebruikte , dan is de timing waarschijnlijk niet meer correct , vandaar het overmatig roken.
Hoe lang zit de distributieriem en pompriem er al op ?
Best de timing laten controleren en correct zetten , of , indien de riemen er al lang op zitten de hele handel meteen vervangen
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jeep Cherokee XJ 4.0 HO
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Jeep Cherokee XJ 4.0 HO
- Multivan Generation
- Contacteer:
Zijn de verstuivers al eens gereviseerd?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Jan anno NU
Dus een gevalletje van achterstallig onderhoud.
Neem dan gelijk de tips van Pascal ter harte.
Distributie zal ook wel over de datum zijn ?
-
Roetenwisser
Dank voor jullie antwoorden!
De distributieriem is van vorig jaar. Ik heb de bus pas sinds augustus dus de rest weet ik niet.
Wel ga ik eind volgende maand opnieuw naar de Alpen. Ik ga een garage zoeken die mij hiermee kan helpen.
De distributieriem is van vorig jaar. Ik heb de bus pas sinds augustus dus de rest weet ik niet.
Wel ga ik eind volgende maand opnieuw naar de Alpen. Ik ga een garage zoeken die mij hiermee kan helpen.
-
Roetenwisser
Overigens zou ik met mijn lekenbrein denken dat als er een timing probleem is ik daar altijd last van zou ondervinden. Maar normaal rijdt ie mooi. Ik dacht zelf dat zo'n bus van 30 jaar oud het moderne motormanagement mist, maar als anderen geen last hebben van rook op hoogte is dat dus niet normaal.
Ook was ik vergeten te vermelden dat het onder de -10 graden was. Ik weet niet of dat invloed heeft.
Ook was ik vergeten te vermelden dat het onder de -10 graden was. Ik weet niet of dat invloed heeft.
Hoeveel km heeft die wagen al gelopen? Wat is je bekend van de (onderhouds)historie?
Groet, Ronald
- krekwakwol
Maar hoe hoog zat je in de bergen, als je hoog zit, heb je ook minder zuurstof in de lucht, dus geen optimale verbranding, ik heb het met onze T4 hoog in de Dolomoeten ook wel gehad, dikke rookwolk achter de bus , die er normaal nooit was. En dan kan zo'n lage temperatuur ook nog bijdragen.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Rookwolken worden veroorzaakt door te weinig zuurstof en daar helpt de hoogte inderdaad niet bij.
Bij een lagere temperatuur zit er juist meer zuurstof in de lucht, daarom hebben zit een intercooler op veel motoren zoals op de 102/151 TDI motoren.
Bij een lagere temperatuur zit er juist meer zuurstof in de lucht, daarom hebben zit een intercooler op veel motoren zoals op de 102/151 TDI motoren.
Groeten
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
Jasper
2002 California Event ACV Reflex Silver
- krekwakwol
J vd Pal schreef: 11 jan 2026, 21:25
Maar onder de -10 graden, hoe was je motortemperatuur.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Ja zo kunnen we nog wel ff door... kampeerwagen van 30+ jaar oud met een 2.4D en dan gaan generaliseren om rook uit de uitlaat...
Hoeveel km, wat is de historie? Die distri vernieuwd voor de verkoop of na aankoop? Wat heb je al uitgesloten (o.a. olie- of waterverbruik?)
Bij mijn 1.9D T4 stak ik karton voor de radiateur bij temperaturen onder vriespunt. Anders werd de motor niet warm genoeg. De meter wel maar je merkte het aan de kachel.
Hoeveel km, wat is de historie? Die distri vernieuwd voor de verkoop of na aankoop? Wat heb je al uitgesloten (o.a. olie- of waterverbruik?)
Bij mijn 1.9D T4 stak ik karton voor de radiateur bij temperaturen onder vriespunt. Anders werd de motor niet warm genoeg. De meter wel maar je merkte het aan de kachel.
Groet, Ronald
-
Roetenwisser
Haha inderdaad Synchroon :D
Ik heb de wagen gekocht in augustus afgelopen jaar. De bus had 196k op de teller (niet te verifiëren want geïmporteerd). Distri is vervangen voor de koop (niet veel daarvoor).
Ik heb er inmiddels ruim 10k mee gereden. Radiator is vervangen op vakantie, verbruikt alsnog wel wat koelvloeistof. Olieverbruik is erg laag. De bus lijkt goed onderhouden voor deze leek.
Hoe hoog weet ik niet precies. Zal tussen de 1500-2000 meter zijn.
In Noorwegen hebben we ook redelijk hoog gereden (1800 meter) en niks gemerkt.
Ben ook wel benieuwd naar hoe het vervroegen van het inspuit moment (de 'choke') ervoor zorgt dat de motor beter loopt.
Overigens noem ik alle starthulpmiddelen een choke. Ik heb op mijn motorfiets ook een 'choke' die er eigenlijk alleen voor zorgt dat de motor stationair sneller draait.
Blij dat ik niet de enige ben.krekwakwol schreef: 11 jan 2026, 20:27 Maar hoe hoog zat je in de bergen, als je hoog zit, heb je ook minder zuurstof in de lucht, dus geen optimale verbranding, ik heb het met onze T4 hoog in de Dolomoeten ook wel gehad, dikke rookwolk achter de bus , die er normaal nooit was. En dan kan zo'n lage temperatuur ook nog bijdragen.
Ik heb de wagen gekocht in augustus afgelopen jaar. De bus had 196k op de teller (niet te verifiëren want geïmporteerd). Distri is vervangen voor de koop (niet veel daarvoor).
Ik heb er inmiddels ruim 10k mee gereden. Radiator is vervangen op vakantie, verbruikt alsnog wel wat koelvloeistof. Olieverbruik is erg laag. De bus lijkt goed onderhouden voor deze leek.
Hoe hoog weet ik niet precies. Zal tussen de 1500-2000 meter zijn.
In Noorwegen hebben we ook redelijk hoog gereden (1800 meter) en niks gemerkt.
Ben ook wel benieuwd naar hoe het vervroegen van het inspuit moment (de 'choke') ervoor zorgt dat de motor beter loopt.
Overigens noem ik alle starthulpmiddelen een choke. Ik heb op mijn motorfiets ook een 'choke' die er eigenlijk alleen voor zorgt dat de motor stationair sneller draait.
-
Roetenwisser
Wat een mooie oplossing!SyncRoon schreef: 11 jan 2026, 23:31 Bij mijn 1.9D T4 stak ik karton voor de radiateur bij temperaturen onder vriespunt. Anders werd de motor niet warm genoeg. De meter wel maar je merkte het aan de kachel.
De 'choke' past het inspuitmoment op de pomp aan. Daardoor kan je motor beter of slechter gaan draaien. Normaal helpt het de koudstart. Je hebt dus niet zelf de distri laten vervangen. Heb je daar bewijs/factuur van dat dit is gedaan? Dat zou ik zeker controleren en dan gelijk ook de afstelling van de pomp.
Daarnaast wat is je olieverbruik? 1 liter op 1000km noemen ze acceptabel.....Is dat ook zo? Mijn 1900D T4 verbruikte na 300K nog geen 100cc op 1000km. De 1600TD T3doka gebruikte dan weer 1 liter op 100km ongeveer :) Ook verlies van water is na te zien. Is het een lek ergens in aansluiting/leiding/warmtewisselaar of koppakking?
Bij de T3 had ik een HDPE plaat op maat gemaakt achter de gril voor bij vorst. Met de landcruiser in Scandinavie als nood de vloermat
Bij de T5 en andere wagens geen probleem. Ook bij de unimog 404 en 421 was vorst nooit een probleem. Wel bij de T3 en T4.
Daarnaast wat is je olieverbruik? 1 liter op 1000km noemen ze acceptabel.....Is dat ook zo? Mijn 1900D T4 verbruikte na 300K nog geen 100cc op 1000km. De 1600TD T3doka gebruikte dan weer 1 liter op 100km ongeveer :) Ook verlies van water is na te zien. Is het een lek ergens in aansluiting/leiding/warmtewisselaar of koppakking?
Bij de T3 had ik een HDPE plaat op maat gemaakt achter de gril voor bij vorst. Met de landcruiser in Scandinavie als nood de vloermat
Groet, Ronald
-
Roetenwisser
Goed idee om de afstelling van distri en pomp te laten checken. Dat ga ik laten doen.SyncRoon schreef: 12 jan 2026, 13:05 Je hebt dus niet zelf de distri laten vervangen. Heb je daar bewijs/factuur van dat dit is gedaan? Dat zou ik zeker controleren en dan gelijk ook de afstelling van de pomp.
Olieverbruik is ongeveer 1/10.000 (l/km) schat ik