Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Waarop elektrische schuifdaken aansluiten?

vragen over de T4
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Waarop elektrische schuifdaken aansluiten?

Bericht door Harm »

Ik heb een paar weken geleden twee elektrische schuifdaken in m'n verlengde T4 aangebracht en toen voorlopig op een aparte losse akku aangesloten. Nu wil ik de daken graag op m'n gewone akku aansluiten en vraag me af hoe ik dit het beste kan doen. Ik neem aan dat de constante stroomdraad van de binnenverlichting te dun is om de schuifdaken op aan te sluiten.
Daarom een paar vragen:
Heeft m'n zekeringkast daar nog een speciale aansluitmogelijkheid voor schuifdaken gereserveerd (constante voeding)?
Welk ampérage zekering moet ik nemen?
Waarlangs kan ik het gemakkelijkst de voedingsdraad trekken vanaf het plafond tot de zekeringskast?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Zekering 14 is voor spiegels, schuif kanteldak ,en evt. schakelschema van de automaat.Is een 15A zekering,net zo zwaar als die voor de binnenverlichting.
grtz.Harry
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Harry 341 schreef:Zekering 14 is voor spiegels, schuif kanteldak ,en evt. schakelschema van de automaat.Is een 15A zekering,net zo zwaar als die voor de binnenverlichting.
grtz.Harry
Waarmee niet gezegd wordt dat de bedrading van je binnenverlichting berekend is op de stroom die een schuifdak trekken kan.!

heb je een volledig bekleed interieur of alleen voorste deel bekleed?

Alleen voorste deel:

wip het dopje van de schroef die het kleine stukje bekleding achteraan tegen de hemel vasthoudt en verwijder de daaronder verstopte kruisschroef.
je kunt nu het kapje wegnemen

Aan de voorkant in de A-stijlbekleding (die langs het dak doorloopt tot aan het net verwijderde kapje)zit nog zo'n schroef.

Klap (indien aanwezig) de handgreep naar beneden, je ziet dan twee afdekkapjes boven de scharnierpunten, wip deze open, daarachter zitten schroeven die de handgreep vasthouden, verwijder deze en verwijder dan de handgreep.

Neem de a-stijlbekleding bij de hemel iets naar binnen en schuif hem ietwat naar de achterkant van de auto draaiend naar boven zodat ie bij het dashboard loskomt uit een haakconstructie.

Je kunt de bedrading nu over de hemel doorsteken naar de hoek bij de a-stijl en langs de a-stijl naar benee richting zekeringskast.

Terugplaatsen in omgekeerde volgorde waarbij de haak onderaan de a-stijl het moeilijkst is om weer op de juiste plek in gehaakt te krijgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie