Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Help Remtrommel achter demonteren.

vragen over de T4
Plaats reactie
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Help Remtrommel achter demonteren.

Bericht door Egbert&Manon »

Ik wil beide remtrommels achter demonteren, maar ze zitten muurvast.
Moet de moer (maat 24) eerst los of kan ik met veel geweld die bout 24 losbeuken?
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

eehhh,die moer/bout lekker laten zitten.alleen de sterschroef losdraaien!!
(kan ook een tork zijn)Dan aan de achterzijde rubbertje weghalen en door het gat de stelwartel van de handrem terug stellen.Dusss....schroefje eruit,en dan eerste een paar flinke klappen op de trommel,denk dat ie dan wel loskomt.
grtz.harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Ik meen dat er in de remtrommel een twee- of drietal gaten zitten met schroefdraad. M10 of M8
Daar doe je passende bouten in. En je draait deze een voor een, een beetje aan. De remtrommel wordt dan naar buiten gedrukt. Wel even eerst de inbusbout of sterbout eruit draaien. Bus niet op handrem zetten. Aan de achterzijde hoef je niet te zijn.

Succes ermee,

Herman744
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Bedankt mannen voor de snelle reactie :jumpklap

Egbert
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Manon hoorde onderweg een hoop herrie in 1 van de remtrommels.
Ik ontdekte dat het linksachter was, wiel draaide zwaar met veel lawaai.
Dankzij jullie tips heb ik inbus eruitgedraaid en met hamer los kunnen tikken.
Lostrekken ging niet, want hij bleef haken.
Ook niet met 3 M8 bouten er in gedraaid.
Uiteindelijk met trekken en scheuren trommel eraf kunnen krijgen.
Maar ik had daarbij ook de remschoenen losgetrokken en een aantal onderdeeltjes op de grond liggen!
Trommel bleek zodanig ingesleten, dat er een rand ontstaat waar de remschoenen achter blijven hangen, als je die wilt demonteren.
Ik kon het weer grotendeels in elkaar zetten, maar wist 2pennetjes/veertjes/borgringetjes niet geheel te plaatsen.
Dus ANWB-mannetje op de stoep. :alarm
Die kon dit in enkele minuten weer fixen, maar leek geen voorstander te zijn van de DHZ-er.
Affijn, ik heb daarna de boel weer gemonteerd en proefritje gemaakt.
Oei, remde behoorlijk slecht.
Dus ontluchten maar. Manon op de rem getrapt en ik de ventielen even losgedraaid.
Weer proefritje gemaakt.
Yes remt weer goed (lijkt zelfs nog beter te remmen). :jump
De oorzaak van het lawaai is dat 1 zo'n pennetje/veertje/borgringetje is losgeschoten.
Het andere setje is met demonteren losgeraakt.
Ik weet in ieder geval nu hoe ik een remtrommel kan (de)monteren.

Groetjes Egbert
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Ik had je al verteld dat je de remschoenen terug moet stellen.En dat doe je aan de achterkant door een gaatje,met een schroevendraaier!
(ook al zeggen anderen dat je niet aan de achterkant hoeft te zijn!)
Want in de trommel komt na verloop van tijd een randje te zitten,achter dit randje blijven de remschoenen dan hangen als je de trommel eraf wil halen.
En dan trek je de boel dus stuk.
Na montage de boel afstellen door de handrem een paar keer op en neer te halen.
Als je de cilinder niet los hebt gehad moet ontluchten niet nodig zijn!
grtz.harry
Laatst gewijzigd door Harry 341 op 02 okt 2007, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Coen220
Berichten: 362
Lid geworden op: 15 jan 2007, 10:29
Locatie: Delft

remtrommel

Bericht door Coen220 »

als de rand erg roestig is kan je hem zachtjes aftikken met een hamer,meestal gebruik ik ook dan even een hafronde vijl om de rand verder weg te vijlen.
Als je dit goed doet dan hoef je de volgende keer de remmen niet terug te stellen.
Sucses Coen
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Bericht door Herman744 »

Sorry Harry,

Ik heb toch echt de trommel er altijd afgedraaid met 3 boutjes. Nooit is er iets blijven haken. Bij mij zijn ook geen slijtagesporen te vinden in de trommel. Er zit geen rand in. Bus heeft 291000 gelopen en is van 1992. Trommels zijn er onlangs nog af geweest om nieuwe remcylindertjes te plaatsen.

De andere
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Ik kon de trommel er niet af krijgen omdat 1 remschoen losgeschoten was.
De rand was zondanig dat Mr ANWB zei dat een slijptol nodig was om deze te verwijderen (vijlen zou te veel tijd kosten).
De constructie met het stelschroefje (=gekartelde moer) was mij niet bekend, dus je komt er pas achter als je het eenmaal gedemonteerd hebt.
Sorry Harry maar ik kon dit niet op de tast vinden met een schroevendraaier.
Er was 1 zuigertje eruit geschoten , vandaar lucht in systeem.
Bus is trouwens van 1991 (California) en ik heb sterk het vermoeden dat dit nog het originele setje remmen is.
Heeft de eerste 15 jaar slechts 1600000km gereden en staat nu op 205000km.
Maar door de vorige eigenaar wel van een heerlijke TDI (gechipt 130pk) en cruisecontrol voorzien.

Bedank voor de reacties,
Groetjes Egbert
Plaats reactie