Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

struurhuis speling

vragen over de T4
Plaats reactie
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

struurhuis speling

Bericht door Harry 341 »

Als je speling hebt op de stuurinrichting,dus de binnenste kogels,moet dan het hele stuurhuis vervangen worden?Ik ben wel door de APK maar er was wel de opmerking (niet op het rapport!) dat er wat speling op het stuurhuis zit....en dat zit mij dan weer niet lekker.

grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Christoffel
Berichten: 422
Lid geworden op: 07 mei 2007, 20:47
Locatie: Barneveld

Bericht door Christoffel »

Stuurstang met binnenste kogel los te verkrijgen.


Chris
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij bij bijna elke auto is spoorstang met binnenste kogel een artikel, buitenste kogel een artikel en dat voor beide zijden.

(zou mooi zijn, dat je voor iets dat relatief gemakkelijk speling kan krijgen een heel stuurhuis moet gaan vervangen....) :muur
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

Ja oke dat begrijp ik,maar kan er ook speling in het stuurhuis zélf zitten?
grtz.Harry
Old busses never die...they just fade away.....something red..something blue...something gold and something new.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ja, dat kan, in het stuurhuis zit een tandheugel (een staaf met tandjes erop (uitgerold tandwiel)) daarin loopt een tandwieletje dat jij met de stuurstand verdraaid, hierdoor beweegt de tandheugel van links naar rechts en terug.

de speling tussen tandheugel en tandwiel kan door slijtage groter worden (komt iet echt vaak voor geloofik) en is bij sommige stuurhuizen ook nog af te stellen (geen idee hoe het bij de T4 zit).

Meestal is de speling voelbaar in de kogel tussen spoorstang en naaf of het gewricht tussen spoorstang en stuurhuis. beiden zijn apart van elkaar te vervangen (wel uitlijnen na deze reparatie!!)

Persoonlijk denk ik dat je bij de meeste auto's eerder speling in je stuurstang (kniegewrichten) hebt dan in het huis en dat beide niet vaak voorkomt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Plaats reactie