Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

100 watt in gewone koplampen

vragen over de T4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

100 watt in gewone koplampen

Bericht door stijnh »

ik wou het dus ook maar eens proberen die high power lampen.
Omdat Peter al slechte ervaringen had met die van philips heb ik er van osram gekocht (nightbreaker)
ze gaven veel licht, het was witter, het refelecteerde meer en je had wel een beter zicht dus maar na 5 maand is er dus een lampje naar de haaien

het is niet de bedoeling om alle 5 maanden nieuwe lampjes te kopen dus maar wat anders

xenon wordt hier afgeraden in de gewone koplampen (lange neus) dus zullen het waarschijnlijk 100 watt lichten worden
Ik had maar direct naar je moeten luisteren he Peter :bonk

nu wou ik juist nog een horen of er hier mensen zijn die last hadden van gesmolten reflectoren?

De meesten hebben geen last van de bekabeling maar ik denk toch dat het beter is om die aan te passen, dus ga ik met relais werken

ik zat te denken om een pc ventilator 40x40x10 mm in de dop op de koplamp en te bouwen om wat luchtcirculatie in de koplamp te krijgen om plaatselijke oververhitting te vermijden (preventief). geen gat maar interne ventileren ander krijg je vocht binnen en dat is denk ik niet de bedoeling


graag jullie bedenkingen

btw: weet er iemand waar ik aan connectoren kan geraken die passen op een h4 lamp en de omgekeerde ook indien mogelijk?
of heeft iemand dat liggen?
het is de bedoeling dat de schakeling er gewoon tussen kan gezet worden zonde de bedrading te wijzigen.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik heb laatst een setje van twee stekkers die op de koplamp komen (stukje kabelboom met stekker) en een stekker uit een koplamp (zo te zien zat die in de koplamp geklikt) met de bedrading die IN de koplamp zit eraan van Oscar gekregen, hij heeft die op een sloop uit een T4 gehaald voor me (omdat er hier in de buurt geen T4 wijsneuzen stonden op de sloop)

Maar op een sloop van beide lampen een stekker met stukje kabelboom en een stekkerunit uit een koplamp zien te regelen, dan kun je nieuwe bedrading leggen die je met die stekker uit een komplamp op de (linker of rechter) originele stekker aansluit en met de nieuwe stekkers op je koplampen....... de nieuwe kabelboom middels relais en zekeringhouders vanaf de accu naar je lampen leggen en je hebt dikkere draden die minder verlies hebben --> je lampen branden al feller (en gaan minder lang mee!!)

Afbeelding
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Multivan Generation »

stijnh schreef:ik wou het dus ook maar eens proberen die high power lampen.
Omdat Peter al slechte ervaringen had met die van philips heb ik er van osram gekocht (nightbreaker)
ze gaven veel licht, het was witter, het refelecteerde meer en je had wel een beter zicht dus maar na 5 maand is er dus een lampje naar de haaien

het is niet de bedoeling om alle 5 maanden nieuwe lampjes te kopen dus maar wat anders

xenon wordt hier afgeraden in de gewone koplampen (lange neus) dus zullen het waarschijnlijk 100 watt lichten worden
Ik had maar direct naar je moeten luisteren he Peter :bonk

nu wou ik juist nog een horen of er hier mensen zijn die last hadden van gesmolten reflectoren?

De meesten hebben geen last van de bekabeling maar ik denk toch dat het beter is om die aan te passen, dus ga ik met relais werken

ik zat te denken om een pc ventilator 40x40x10 mm in de dop op de koplamp en te bouwen om wat luchtcirculatie in de koplamp te krijgen om plaatselijke oververhitting te vermijden (preventief). geen gat maar interne ventileren ander krijg je vocht binnen en dat is denk ik niet de bedoeling


graag jullie bedenkingen

btw: weet er iemand waar ik aan connectoren kan geraken die passen op een h4 lamp en de omgekeerde ook indien mogelijk?
of heeft iemand dat liggen?
het is de bedoeling dat de schakeling er gewoon tussen kan gezet worden zonde de bedrading te wijzigen.
Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar :bonk
Xenon is wel degelijk een aanrader, alleen niet voor de Belgen in verband de keurings eisen voor lichte vracht.
Maar ook bij gewone koplampen (lees: niet heldere koplampen) is het een aanrader.

Ik heb ongeveer 2,5 jaar met 100 Watt in de rondte gereden zonder problemen.
Zoek op eBay Duitsland naar Narva 100 Watt, als je het gevonden hebt, weet je meteen waarom :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door j.d.hukema »

Waar kun je die in nederland krijgen is dan de vraag? Ik heb nog de orginele verlichting maar vindt xenon te duur.Toch wil ik wel meer licht opbrengst. En die van 99euro weet ik niet of die wel goed zijn.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Multivan Generation »

heb al een antwoord daarop gegeven Dick..
even teruglezen..

In Nederland heb ik ze nog niet gezien,
want niet toegestaan (in België overigens ook niet :knipoog )

Ik zou die 100 Watt lampen niet via een relais bedienen,
want dan krijgen de lampen in plaats van de gebruikelijke (ongeveer) 10,8 Volt,
dan ineens 12 volt of misschien nog wel meer,
en dan gaan ze (nog) meer warmte produceren.

In koplampen voor de korte neus overigens NIET aan te raden,
die 100 watt lampen, ivm warmte ontwikkeling.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door j.d.hukema »

Het gaat om de laatste opmerking .Niet plaatsen ivm met warmte.Maar er zijn verschillende soorten lampen in de handel [gewoon] waarvan men zegt 30% meer licht. Is dat wel zo



Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

Multivan Generation schreef:Xenon is wel degelijk een aanrader, ook bij gewone koplampen (lees: niet heldere koplampen) is het een aanrader.
tuurlijk...voor jezelf wel aan te raden, alleen meer strooilicht, maar van strooilicht heb je zelf bijna nooit last, tegenliggers wel! :bonk

90/100 watt H4 is ook in nederland (op bestelling) te krijgen bij de betere automaterialen zaak, ik kocht ze vroeger bij van Kappel in Maastricht, merk was Neglin, typenummer weet ik niet meer (van Kappel was een Bosch-service, maar die is inmiddels niet meer in Maastricht, maar bij soortgelijke leveranciers zou het toch verkrijgbaar moeten zijn)

Ik had ze via 2,5² kabels via een relais vanaf de accu gevoed en in de Discovery gaf dat geen problemen reed altijd met licht aan en die lampen hebben zonder problemen toch meer dan jaar erin gezeten voordat de lampunits en lampjes kapot waren (en de rest van de carosserie na een koprolletje langs de snelweg :muur )

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Roger B. (11)61 op 24 jan 2009, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

j.d.hukema schreef:Het gaat om de laatste opmerking .Niet plaatsen ivm met warmte.Maar er zijn verschillende soorten lampen in de handel [gewoon] waarvan men zegt 30% meer licht. Is dat wel zo?
Dick :driveT4
Volgens mij zijn die lampen gewoon stiekum voor een iets lagere spanning gemaakt (omdat 99% van de auto's toch behoorlijke spanningsval over de bekabeling hebben en maar ongeveer 11 volt op de lamp hebben als de lamp brandt).

Dus een lamp die niet voor 12 (of zelfs 13) volt gemaakt is maar voor 11 of 11,5 volt zal zeker feller branden en meer licht geven in een auto dan de gewone lamp (die voor 12 á 13 volt gemaakt is)

daarom lees je ook vaak dat die extreme power lampen vaker stuk gaan. Zo had BMW vroeger beter licht dan andere merken, maar verbruikten ze ook meer lampjes, reden, minder spanningsval waardoor de lampen op hogere spanning brandden dan bij andere auto's.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Multivan Generation »

j.d.hukema schreef:Het gaat om de laatste opmerking .Niet plaatsen ivm met warmte.Maar er zijn verschillende soorten lampen in de handel [gewoon] waarvan men zegt 30% meer licht. Is dat wel zo



Dick :driveT4
Die lampen waar jij op doelt, zijn wel 60/55 watt lampen he..

Dus geen 2 verschillende dingen door elkaar halen :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
j.d.hukema
Berichten: 849
Lid geworden op: 14 mar 2007, 15:19
Locatie: groningen

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door j.d.hukema »

Dat klopt precies.Maar dan blijtf er alleen maar xenon over.Maar de vraag is verschilt de kwaliteit van de 99euro nu veel met de 2ooeuro setjes.

Dick :driveT4
Groetjes Dick 1076 Afbeelding
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door André »

. . . . als ze een korte levensduur hebben is dat een kwestie van fabicage aan de onderkant van de tolerantie, misschien branden ze dan wel feller maar wel korter :ie
Ik heb ook wel eens van die "cool-blue" lampen geprobeert waar men van zegt dat ze 20 of 30% meer licht geven maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er niet zeker van ben of het ook zo is

Ik ben zelf ook wel eens aan het experimenteren geweest met 100 watt lampen maar die worden inderdaad super heet.
Heb ze nog wel liggen maar heb ze eigenlijk nooit meer gebruikt.

Ik kom geregeld in Noorwegen en daar is 100 watt niets bijzonders en hebben ze zelfs 150 watt. Ik moet ergens een boek hebben met alle uitvoeringen die ze daar hebben want ze hebbe ook volgens mij een 75/80 lamp en dat is eigenlijk een mooi tussenmaatje ! :yes

Mocht iemand interesse hebben in dat soort lampen laat maar even weten, over twee weken komt er wat familie op bezoek en kunnen ze wat mee nemen.
Gewoon tegen kostprijs, ik hoef er niets aan te verdienen !

André
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door Roger B. (11)61 »

als een bepaalde auto zulke lampen aan kan in Noorwegen zonder dat de refelctor versmelt...... waarom zou dat hier dan niet kunnen? ZO veel verschilt de max zomertemperatuur in NL niet van die in Noorwegen (in Noorwegen kan het wel flink kouder zijn in de winter dan hier)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door André »

. . . Yep, ik zie het probleem ook niet helemaal. Daar zijn ze verplicht met licht aan te rijden 24h per dag en in de zomer is het aanzienlijk heter dan hier, nou ja niet altijd natuurlijk :winter

André
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door stijnh »

@ Peter: ik had ook wel door dat xenon goed werkt in gewone koplampen maar het was ivm het strooilicht dat ze worden afgeraden
ik weet ook niet hoe erg het is

wij rijden geen lichte vracht dus die regels gelden voor ons niet maar xenon is denkt ik sowieso toch niet toegelaten net zoals de 100 watt lampen

de voltage aan de lamp zal inderdaad hoger zijn als je met relais schakel, en dat had ik ook al als nadeel gezien ivm de warmteproductie maar wel als voordeel ivm de lichtproductie

met gewone lampen krijg je 12 volt heb ik gemeten
dus met die 100 watt lampen zal dat meer rond de 11 volt liggen, 10.8 volt zoals je zij dus

met relais is het zeker dat de contacten en de bedrading goed blijft (waarmee ik niet wil zeggen dat het anders niet gaat)
en zonder is de kans kleiner dat de reflectoren eraan gaan( maar dat is mss in beide gevallen geen probleem)

afwegen dus, ik wil niets kapot

er was toch al iemand dacht ik die met 100 watt lampen verschroeide contacten had?!?
misschien wel eerder uitzondering?!


en die ventilator? slecht idee? of gewoon niet nodig?
Laatst gewijzigd door stijnh op 24 jan 2009, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: 100 watt in gewone koplampen

Bericht door stijnh »

j.d.hukema schreef:Het gaat om de laatste opmerking .Niet plaatsen ivm met warmte.Maar er zijn verschillende soorten lampen in de handel [gewoon] waarvan men zegt 30% meer licht. Is dat wel zo



Dick :driveT4
ze geven meer licht en dat komt onder andere omdat de dikte van de gloeidraad kleiner is.
maar de kans op doorbranden is dus ook groter
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie