Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor ombouwen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Motor ombouwen

Bericht door André »

:alarm Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een ander soort motor in de T4 ?

De 96-er T4 1.9 TD die ik heb is natuurlijk niet een van de snelste, soepele diesels die er zijn. Mijn idee is om als de motor/bak het een keer begeeft en 1.9 TDI motor in te bouwen maar uit ervaring weet ik dat het inbouwen van een ander soort motor niet over rozen gaat.
Nu heb ik met VW geen ervaring dus ik weet niet wat uitwisselbaar is kwa motor of bak maar misschien kan er wel een Golf motor in of zo. Maar dan komt de electronica om de hoek . . . wat moet je er allemaal bij hebben om de diesel goed aan de praat te krijgen ? enz enz.

André
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Motor ombouwen

Bericht door René »

Als je zorgt dat je over alle elektronica zaken beschikt moet het mijn inziens niet zo'n probleem zijn,

Motor, motor computer, kabelboom van de motor, sleutels, startblokkerings kasteje, gaspedaal (ivm elektronica)
Wat je wel nog moet uitzoeken is de dikte van aandrijfassen/flenzen of die op de wielen passen.
Lijkt me wel een mooie uitdaging

René
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: Motor ombouwen

Bericht door pluuke »

Hou hier ook ff rekening mee :

"Geachte heer xxxx,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Wanneer u een motor met een andere motorcode in een voertuig zet, dan moet u kunnen aangeven wat voor motor er in het voertuig is gezet en uit welk voertuig deze motor afkomstig is (donorauto).
Daarnaast moet u kunnen aangeven welke overige aspecten aan het voertuig veranderd zijn, bijvoorbeeld stuurinrichting, remmen, aandrijving, etc. Het is daarbij aan te raden, dat u een motor in het voertuig zet dat van ongeveer hetzelfde bouwjaar is als het voertuig. De kans dat er dan voor het voertuig een conformiteitsverklaring (dit wil zeggen dat het voertuig voldoet aan een reeds bestaande typegoedkeuring) overlegd kan worden is groot.

In ieder geval zal uw auto te allen tijde opnieuw gekeurd moeten worden bij een RDW-keuringsstation. Tevens wordt het voertuiggewicht opnieuw bepaald. Dit kan bij diverse RDW-keuringsstations. Om een afspraak te maken voor een keuring van de auto kunt u telefonisch contact opnemen met een medewerker van een keuringsstation van de RDW. Daar krijgt u ook informatie over de documenten ( zoals een eventuele conformiteitsverklaring, e.d.) die u mee moet nemen naar de keuring.
De medewerkers van het keuringsstation zijn te bereiken van maandag t/m vrijdag van 08.30 tot 12.15 uur en van 13.00 tot 16.45 uur. Het telefoonnummer is: 0900-0739 (10 eurocent per minuut).

Wanneer het voertuig in de gewijzigde vorm niet geconformeerd kan worden, moet u een verklaring van de fabrikant van de motor of de gemachtigd importeur kunnen overleggen waarop het maximum motorvermogen en het bijbehorende toerental staat vermeld. In dit geval zal er altijd een geluidstest door het RDW-testcentrum in Lelystad gedaan moeten worden. Bij een vermogenstoename van meer dan 40% zal eveneens een weggedragtest worden uitgevoerd. U zult deze testen ter plekke in het keuringsstation aan moeten vragen door het formulier "Opdracht vervolgbeoordeling" in te vullen.

De kosten zijn ongeveer:
- Wegen van het voertuig 17,00 euro
- Keuring wijzigingsmotor 37,50 euro
- Geluidstest 295,41 euro
- Weggedragtest 247,76 euro


Ik vertrouw erop u hiermee van dienst te zijn geweest.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

André schreef::alarm Heeft iemand ervaring met het inbouwen van een ander soort motor in de T4 ?

De 96-er T4 1.9 TD die ik heb is natuurlijk niet een van de snelste, soepele diesels die er zijn. Mijn idee is om als de motor/bak het een keer begeeft en 1.9 TDI motor in te bouwen maar uit ervaring weet ik dat het inbouwen van een ander soort motor niet over rozen gaat.
Nu heb ik met VW geen ervaring dus ik weet niet wat uitwisselbaar is kwa motor of bak maar misschien kan er wel een Golf motor in of zo. Maar dan komt de electronica om de hoek . . . wat moet je er allemaal bij hebben om de diesel goed aan de praat te krijgen ? enz enz.

André
Die goede oude trouwe 1.9TD met 68PK kun je makkelijk en betrouwbaar 85a90PK laten uitbraken .
Nog meer PK's is ook heel goed mogelijk , maar dat gaat ten koste van de portefeuille en de levensduur.

Veel simpeler dan een complete motorombouw...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

ben er destijd sook mee bezig geweest. tdi van een golf etc 1.9 zit je oa met motor steunen een geschikte bak te vinden want je oude bak heeftte veel toeren. de elctronica is te omzeilen door een mechanische tdi te maken door een mechanische brandstof pomp er op te zetten wat ze ook in de t3 busje wel doen. Wat ik zelf heb gedaan is inderdaad gewoon je 1.9tje wat kietelen interkoelrtje olie koelertje beetje open draaien lege kat etc of anders een 2.5 kopen wat vele malen voordeliger is dan ombouw naar een 1.9 tdi. Wat ik zelf ook ondervond
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

Pluuke,

Okee dat is de officiële manier en een correct antwoord/betoog maar ik heb nog nooit mee gemaakt dat er naar wordt gekeken of dat iemand het überhaupt doet.

Pascal,

Als je inderdaad de goede oude motor ombouwd dat je er een 90 PK uit kan halen is dat zeker makkelijker, scheelt je een hoop getob.
Ik heb reeds het een en ander gelezen wat je allemaal kan doen maar de meeste tips en truuks zijn gebaseerd op het iets nieuwere model met het rechthoekige luchtfilter. Ik heb nog net het model met het ronde filter.
Omdat het zo "lekker weer" is de laatste tijd heb ik nog niet onder de bus een kijkje genomen dus ik weet niet eens zeker of er een cat onder zit.
Maar buiten een intercooler en cat wegehalen kan ik niet even verzinnen wat je nog meer kan doen ? :nuts
Dat is wel het voordeel met een TDI je kan daar zo een ander programma in schieten.

André
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

André schreef:Pascal,

Als je inderdaad de goede oude motor ombouwd dat je er een 90 PK uit kan halen is dat zeker makkelijker, scheelt je een hoop getob.
Ik heb reeds het een en ander gelezen wat je allemaal kan doen maar de meeste tips en truuks zijn gebaseerd op het iets nieuwere model met het rechthoekige luchtfilter. Ik heb nog net het model met het ronde filter.
Omdat het zo "lekker weer" is de laatste tijd heb ik nog niet onder de bus een kijkje genomen dus ik weet niet eens zeker of er een cat onder zit.
Maar buiten een intercooler en cat wegehalen kan ik niet even verzinnen wat je nog meer kan doen ? :nuts
Dat is wel het voordeel met een TDI je kan daar zo een ander programma in schieten.

André
Of je nou het "oude" model luchtfilter hebt , of de platte nieuwe filter , dat maakt niet uit , de motor is identiek hoor.
Zowel voor de ronde als voor de platte filter zijn bvb K&N luchtfilters te verkrijgen.

Ik heb al meerdere TD's "gekieteld" , en allemaal zijn ze er heel tevreden over (over de huidige prestaties) :lach

-injectiepomp bijregelen
-turbodruk verhogen
-K&N filter
-kat leeghalen
Bovenstaande levert je al een (betrouwbare) +/-85 PK op , en dat VOEL je hoor.
Eens je daarboven gaat , zul je wel wat extra rookontwikkeling hebben ook , maar zolang je tot pakweg 85PK gaat blijft alles dik in orde.

Eens je boven de 80PK gaat ,is een extra oliekoeler wel aan te raden.

Dan kun je nog een intercooler plaatsen ook , dat helpt je ook terug aan wat extra PK's
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

:knipoog okee dan . . . . het begint wel steeds interessanter te klinken. Ik ben het er wel mee eens dat de huidige motor kietelen makkelijker is dan een TDI blok en bak aanpassen en er in hangen :gekte
Waar mij het vooral om gaat is meer trekkracht . . . . daar wordt 'ie zo lekker soepel van.
In mijn dagelijkse auto ben ik van 118 pk 275 Nm naar 140 pk 330 Nm gegaan, ook dit is een 1.9 diesel en nog steeds betrouwbaar en er wordt daglijks mee gereden en niet bepaald truttig . . . die 330 Nm wordt geheel gebruikt :alarm dit is wel een iets modernere diesel (5 jaar verschil) maar die is geheel bij gerregeld zodat in iedergeval het turbo gat er niet meer is. Inspuitdruk, turbodruk en inspuitduur zijn aangepast.

Het bijregelen van zo'n mechanische pomp zal wel ff iets anders zijn neem ik aan, kan je daar ook relatief eenvoudg de inspuitdruk en insouitduur aanpassen ?

Ik moet er wel nog even aan wennen dat voor een 1.9 TD 85 pk als een redelijke toename wordt gezien en dat ik dan al een oliekoeler nodig heb . . . . . . . :driveT4 maar ik werk daar aan !! het is een soort ontwenning maar dan anders .

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

die 330 Nm zal misschien in een auto zitten van rond de 1500 kg.

Jouw camper weegt misschien wel 2200 kg, dus de rijervaring is totaal anders.

Je kunt inderdaad het motorvermogen opkrikken,
maar is een camper niet primair om te genieten en te onthaasten?

Denk aan de toerentallen op de snelweg,
een langere 5de versnelling is te overwegen als bovenstaande maatregelen zijn uitgevoerd,
om toch wat rust achter het stuur te hebben..En het verbruik wat te reduceren...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10830
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Motor ombouwen

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef:..En het verbruik wat te reduceren...
Heu ... Nee hoor , niet bij die 1.9 ...
Door de langere 5e versnelling zal hij iets minder toeren/min gaan maken bij eenzelfde snelheid , maar hij moet er ook hard aan werken , dus het verbruik word er niet minder om . (Net zoals in jouw eigen geval Peter : het verbuik van jouw bus is toch ook niet gezakt met die hoge banden dat je nu hebt ? :knipoog Je hebt dan inderdaad lager toerental (en dat is leuk), maar je spreekt het vermogen meer aan om diezelfde snelheid te halen)

@ andré : om je een voorbeeld te geven van de vermogentoename na zo'n vitaminekuur bij een 1.9TD : Toen ik mijn 1.9TD kocht , haalde ik in standaard-toestand met een grote (lege) aanhangwagen (autoambulance) erachter amper 100km/u , en wanneer het een beetje bergop was reden de vrachtwagens me al voorbij , want toen haalde hij maar 70-80 meer.
Nadat ik de motor wat had aangepast , reed ik met mijn 1.9TD met diezelfde aanhanger (leeg) toch al makkelijk 120km/u en in geladen toestand (met een T3 erop , da's al snel 1600kg) kon ik ook netjes 100km/u aanhouden . Zonder aanhanger kon je dan heel vlot 130-140 rijden (en harder ook natuurlijk) . 150km/u is ook nog heel goed haalbaar , maar daarboven doet hij gewoon teveel toeren om het gezond te houden.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

Inderdaad 140 150 geen probleem. sneller zou mogelijk zijn maar dan jankt het blokkie zo. Wel eens gehoord vaneeen langere 5e maar weet nog nooit precies welke tandwiellen je moet gebruiken voor de 5e. ach gemiddeld rij ik es 120 125.
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

:yes :yes Ja hoor . . . . absoluut mee eens, de camper (1700 kg) is inderdaad om mee te onthaasten, om in te slapen, een bakkie onderweg te doen etc etc etc.
Maar ik vind het gewoon erg prettig als je wat koppel en vermogen over hebt om langs een vrachtwagen te kunnen op de snelweg of een vrachtwagen / traktor op binnenwegen in te halen.
Ik zal er niet zo snel een auto embulance achter hangen met een auto er op maar wel een aanhangertje met de motor omdat er binnen niet zo veel plaats voor is. En ik moet toch wel blijven voldoen aan de camper eis voor de douane :gekte

Mijn Alfa met 330 Nm weegt net 1200 kg en dat is inderdaad een heel ander verhaal !!!! echt een spele-dingetje

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

grootste ergernis bij een 1,9 TD zou bij mij de hoge toerentallen zijn,
bij normale snelweg snelheden, van zeg 120 km/u
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

och radiotje wat harder hahaha maar inderdaad de 5 iets langer zou mooi zijn heb nu een hogere band er om scheelt ook al stukkie.
rij alleen op me teller dik 100 en naviagtie 120.
RUBBEREXPRESS
jordydereus

Re: Motor ombouwen

Bericht door jordydereus »

hoe doe je dat precies , de turbo druk verhogen ... ?
ik heb ook een 1.9 TD.

ben ook bezig er wat meer uit te halen
:werkaanT4
Plaats reactie