Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

hellup mijn laadstroomlampje/opgelost!!

vragen over de T4
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

hellup mijn laadstroomlampje/opgelost!!

Bericht door Adri626 »

blijft branden....... maar het lijkt of alles het ''gewoon'' doet met licht aan heen en terug beverwijk geweest...vanmorgen gewoon gestart en vanavond weer... heb nog niet bij de dynamo kunnen kijken (is nu een beetje donker) maar waar moet ik naar zoeken?
Laatst gewijzigd door Adri626 op 14 feb 2009, 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Multivan Generation »

Misschien maakt er een stekker aansluiting op je dynamo niet goed contact?
W-contact en D+ contact eens controleren..zou ik zeggen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Roger B. (11)61 »

w aansluiting is toch alleen bij T4's zonder motormanagement voor de toerenteller, Laadstroomcontrole lampje is de D+ toch?

als je lampje brandt wil dat zeggen dat ie geen spanning vanaf de dynamo krijgt (maar niet los is, want dan had ie ook geen massa om te branden....

Doorgaans zal dat DUS betekenen dat de dynamo niet (voldoende) bijlaadt, meen dat er ook een aantal mogleijke storingen zijn die wel het lampje doen branden maar waarbij toch de dynamo blijft laden, maar dat zijn heel specifieke foutjes, meestal is lamp aan, laadstroom te laag...
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Egbert&Manon »

Heb je een voltmeter Adri?

Accuspanning is normaal zo'n 12,4V en met draaiende motor zo'n 14,4V.
Gewoon meetpennen op de accupolen zetten.

Ik heb hetzelfde euvel met mijn bedrijfsbus al zo'n 3 weken.
Hierbij brandt/knippert het lampje ook.
Met vochtig weer is het iets erger dan met droog weer.
Laadspanning is goed en geen foutmelding in de computer.
Ik vermoed dat de elektrische EGR-klep de oorzaak is :bonk
Het laadstroomlampje gaat ook branden als het stroomverbruik hoger is dan de levering.

Kan dat ook bij een T4?
Stel dat het voorgloeien blijft doorgaan en dus een hoog stroomverbruik (samen met licht, aanjager etc.), zodat de accu net niet voldoende opgeladen wordt.

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Adri626 »

Heb even gemeten....... bij draaiende motor 11.5 volt, tijdens voorgloeien 10,4 volt na het voorgloeien gaat ie weer naar 11,5 volt.

Dus dan zal de dynamo niet meer volledig werken??

Wie heeft er ''toevallig'' een liggen voor 1.9D.... 1X motor??????? (regio Noord-Holland)
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door daimen »

ik heb nog een liggen hij is nog geen jaar oud dus nieuw kosten 100 euro :lach


ZELF OPHALEN IN NOORWEGEN :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun :bifun
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Adri626 »

:huilen :huilen :huilen :huilen :huilen
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door René »

Gewoon ff je koolborstel brug in de dynamo nakijken, grote kans dat je koolborstels versleten zijn.

René
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33917
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Multivan Generation »

@ René,
kun je die alleen bij Bosch vervangen, of kan dat ook bij bijvoorbeeld Valeo?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door René »

Iedere dynamo heeft een koolborstel brug, dit zijn losse delen en kun je gewoon vervangen.

René
Gebruikersavatar
Adri626
Berichten: 2291
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:56
Locatie: Zaanstreek

Re: hellup mijn laadstroomlampje

Bericht door Adri626 »

bedankt voor de tips.... heb toch besloten ''even'' een nieuwe te kopen. Heb de oude er af gehaald en zet de nieuwe ermorgenochtend onder.

Heb hem hier gekocht: http://www.unitunlimited.nl 149 euro

En de nieuwe zit er onder :werkaanT4 Alles werkt weer naar behoren :driveT4
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: hellup mijn laadstroomlampje/opgelost!!

Bericht door daimen »

nu heb ik een bijzonder probleem een week geleden heb ik mijn dynamo vervangen omdat deze kapot was nu heb ik naar twee dagen dat mijn toerenteller niets doet maar het laadstroom lampje brandt niet als ik de accu oplaad doet de toerenteller het wel weer maar naar verloop van tijd houd hij weer op accu spanning is 14,5 volt bij draaiede moter en toch is de accu naar verloop van tijd weer leeg omdat de lichten dan ook langzaam uit gaan ik hoop dat jullie mijn probleem snappen wie weet een oplossing
ps ik heb de accu ook al vervangen uit mijn andere bus :werkaanT4
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hellup mijn laadstroomlampje/opgelost!!

Bericht door René »

daimen schreef:nu heb ik een bijzonder probleem een week geleden heb ik mijn dynamo vervangen omdat deze kapot was nu heb ik naar twee dagen dat mijn toerenteller niets doet maar het laadstroom lampje brandt niet als ik de accu oplaad doet de toerenteller het wel weer maar naar verloop van tijd houd hij weer op accu spanning is 14,5 volt bij draaiede moter en toch is de accu naar verloop van tijd weer leeg omdat de lichten dan ook langzaam uit gaan ik hoop dat jullie mijn probleem snappen wie weet een oplossing
ps ik heb de accu ook al vervangen uit mijn andere bus :werkaanT4

Nu heb ik een bijzonder probleem. Een week geleden heb ik mijn dynamo vervangen omdat deze kapot was.
Nu heb ik naar twee dagen dat mijn toerenteller niets doet, maar het laadstroom lampje brandt niet. Als ik de accu oplaad doet de toerenteller het wel weer, maar naar verloop van tijd houd hij weer op accu spanning is 14,5 volt bij draaiende motor en toch is de accu naar verloop van tijd weer leeg, omdat de lichten dan ook langzaam uit gaan. Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen wie weet een oplossing?
ps ik heb de accu ook al vervangen uit mijn andere bus :werkaanT4

Nou, ik heb wat lees tekens geplaatst, maar snap er niet zoveel van :groteogen

Je toerenteller doet het niet, je laadstroom lampje doet het niet (laatste hoort toch zo te zijn??)
Als ik de accu oplaadt ( hoe doe je dit??)


Zo even wat vraagjes waar je wat verduidelijking op moet geven aub.

René
daimen
Berichten: 558
Lid geworden op: 06 nov 2007, 09:03
Locatie: noorwegen

Re: hellup mijn laadstroomlampje/opgelost!!

Bericht door daimen »

1. week geleden dynamo vervangen
2.accu lade weer goed op licht van accu was ook weer uit
3.van de week toerenteller doet niks meer,maar laadstroom lampje brandt niet
4.volt opgemeten 14,5 bij draaiende moter
5. lijkt op te laden maar er komt niets in de accu naar verloop van een 0,30 min accu leeg (bij lang doortrekken in de 2de versnelling gaat het laadstroom lampje flauw branden
6. konklusie accu laad niet bij toerenteller doets niets laad stroom lampje uit(alleen als ik de accu met de acculader op laad dan doet hij het weer even +- 2 uur)
7.ik hoop dat het nu iets duidelijker is zoniet hier is mijn telefoonnummer 0047-31306696 m.v.gr. ronald
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: hellup mijn laadstroomlampje/opgelost!!

Bericht door René »

Kijk, das beter, dankje wel.

Hoe is je koolborstel brug (spanningsregelaar) ? Is het een gebruikte of nieuwe dynamo?
Als je toerenteller het niet doet kan er iets mis zijn met je W aansluiting op je dynamo. Staat volgens mij los van wel/niet laden.
Laat je dynamo anders eens testen op een testbank, dan weet je wat de staat is van dat ding of of je eventueel verder moet zoeken.

Nog een vraagje, als je de accu ontkoppeld en na tien minuten weer aansluit, gaat dan je accu pool heel erg vonken op je accuklem/pool? (met uitgeschakeld contact) Kan ook zijn dat er ergens een enorme stroom vreter aan de gang is. Lijkt me niet voor de hand liggend, maar kan altijd natuurlijk

René
Plaats reactie