Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Aandrijfas van Automaat

vragen over de T4
Plaats reactie
Opa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2009, 19:53

Aandrijfas van Automaat

Bericht door Opa »

Beste Weetjewel leden,

Ik ben voor het eerst hier op het forum. We hebben een T4 uit 1999 model 2000.
Het is 2.5TDI automaat.

We zijn er erg blij mee. Enkel hebben we nu een probleem waarschijnlijk met de aandrijfas of homokineet aan de rechtse kant.
We hadden een bout verloren waar de aandrijfas met een lager vast zit aan een aluminium poot die weer vast zit aan het motorblok. Dit weet ik niet zeker.
Bout zit er weer in alleen hoor ik af en toe een harde bonk net of de aandrijfas toch weer los zit. Maar dit is niet het geval.
De garage wil een tweede hands as monteren omdat ze niet zeker weten of het niet aan de bak licht. Deze moet ik zoeken op internet en dan doen hun het monteren. Dit om de kosten te drukken en omdat men het niet zeker weet of het aan de as of homokineten of bak licht.

Kan iemand mij vertellen of de aandrijfas van een automaat het zelfde is als met een gewone bak van 2.5TDI.
Mijn motor is een ACV.

Alvast bedankt.

Jullie hebben een toffe forum.

Greg
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door René »

Van harte welkom op het forum

Ik denk dat de garage de verlengde aandrijfas bedoeld ( nr 3 op de tekening, tevens zie je uiterst links ook de bevestiging voor op het motorblok.) Een van deze bouten is dus los gelopen. De kans is dus vrij reeel dat het lager hiervan op zijn donder heeft gehad en nu defect is.

Afbeelding
automaten assen : 7D0 407 271 B Links
A Rechts

handgeschakelde bak 701 407 271 N/BX Links
701 407 271 M/X Rechts

De artikel nrs van de assen is dan wel verschillend, maar wat de verschillen zijn, geen idee.....

Als je het geluid af en toe hoort, dan lijkt het mij iets anders.
Wat je anders kunt doen om uit te sluiten of het de BUITENSTE kineten zijn is het volgende:

Met een redelijke snelheid (staionair in 2e versnelling) bochten sturen. Dus stuuruitslag maximaal naar rechts blijven sturen en gas geven totdat je twee of drie komplete rondjhes hebt gedaan.
Dit doe je ook de andere kant op linksom dus 2 a 3 rondjes en dan stoppen, wannneer hoor je het geluid of blijft het stil?
Als je een kloppend geluid hoort met rechtsom draaien dan in het je linker kineet
Als je bij het linksom draaien een kloppend geluid hoort dan is het je rechter kineet.

Is het geluid er constant, ook met verhogen vd snelheid dat is het of een wiellager of een onregelmatig loopvlak van de banden.

René
Opa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2009, 19:53

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door Opa »

Bedankt Rene,

Ik zal het morgen eens gaan proberen en laat me bevindingen wel weten.

Het was idd de bout van het plaatje waar het lager in zit. Uiterste links van het het plaatje.

Weet iemand toevallig of er verschil is in de verlengde aandrijfas van automaat of handgeschakeld dan het bestelnummer. Het lijkt me wel anders had je toch het zelfde bestelnummer.

Lijkt me sterk dat je twee verschillende nummers hebt voor het zelfde onderdeel!!!

Heeft iemand soms ook harde bonken aan de rechtsekant (passagiers kant) gehad? Lijkt ook net of als het uit de automaatbak kan komen?

Iemand nog ervaring hiermee?

bedankt voor je snelle reactie Rene.

Greg
quercusgarden
Berichten: 217
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:37
Contacteer:

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door quercusgarden »

Ik sluit mij aan bij René.
Wat betreft een kapotte homokineet, geeft deze een tikkerend geluid als je een tegengestelde bocht draaid met het gas erop.
De binnenste homokineet is zelden stuk en voor de buitenste is er voor 70 euro een revisieset beschikbaar.
Het klinkt meer als een kapot lager van de koppelomvormer in de automaat.
Heb er helaas zelf ook mee te maken gehad en door Autrans de gehele bak laten reviseren.
Het geluid klinkt erg bonkerig.
Zou zelf eerst een second opinion laten doen voor er een 2de hands aandrijfas in te zetten o.i.d.

Succes
Opa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2009, 19:53

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door Opa »

Zojuist heb ik net een proefrit gemaakt met de aanwijzingen van jullie.

Als ik links om of rechts om ga, dan hoor ik helemaal niets bijzonders.
Zodra ik een bocht heb gemaakt en ik trek op dan komt het gebonk.

Als ik stil sta en dan recht optrek is er geen probleem. Dus alleen als ik een bocht heb gemaakt en daarna rechtdoor optrek.

Zelf denk ik dat de lager van de aandrijfas toch een klap heeft gehad toen de bout heeft los gezeten.

Zojuist heb ik een complete as kunnen vinden voor 150EURO. Deze komt ook van een automaat en ik hoop dat het dan over is.

Het verschil tussen schakel en automaat bak is volgens vele informatie de dikte van de as anders.
Maar een heleboel zeggen dat die schakelbakas ook op een automaatbak past.
Ik betwijfel het.

Als er iemand nog mij verder kan helpen hoor ik het graag.

Bedankt Rene,
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door René »

Ik zou alleen die tussenas uitwisselen, of er moet een los lagerblok verkrijgbaar zijn, maar dat lijkt me meer werk. De assen zelf zijn onderling uitwisselbaar. Enigste verschil is idd de dikte van de as. ( Heb zo links en rechts nagevraagd.) Verder weten ze het ook niet.
Als je nu al een andere (automaten as) hebt dan is dat natuurlijk helemaal mooi.
Kun je anders niets zien/voelen aan die verlengde as zijn lagering of die ruimte/zwaar punt heeft?
Waar komt Opa vandaan, anders eens kijken/voelen hoe en wat. ( aan de as :nuts )

Grtzzz

René
Opa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2009, 19:53

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door Opa »

Hey Rene,

Opa komt uit Zeeland, dus niet echt bij jou in de buurt denk ik.

Morgen mag ik mijn bolide weer ophalen :gekte . Vol verwachting klopt mijn hard.
Er waarschijnlijk weer aardig wat eurotjes :ie achterlaten.
Als het maar verholpen is denk ik dan maar. We kunnen onze T4 niet missen.

Morgen laat ik nog wel weten hoe dit afloopt.

Groetjes Greg
Opa
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 feb 2009, 19:53

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door Opa »

Beste weetjewellers,

De kartels aan de aandrijfas van de bak kant waren flink overmatig gesleten.

Zelf denk ik dat het overmatig gesleten is doordat die bouten van het lager los hebben gezeten.
En omdat het een automaat is komt er veel kracht op deze kartels te staan.

Alles is nu weer OK. :yes

Het koste mijn een as van 150 Euro tweedehands en 385 Euro voor de montage.
Ook hebben ze gelijk voor dit bedrag de bovenste fuseekogel vervangen.

Groetjes
Greg
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door Harry 341 »

pffw....das niet mis!385 voor het wisselen van een as en een kogel?
grtz.Harry
Gebruikersavatar
René
Berichten: 5272
Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.

Re: Aandrijfas van Automaat

Bericht door René »

Dat vind ik ook een best bedrag voor deze klus. Aan de andere kant, je kunt nu wel weer zorgeloos rijden.

In ieder geval veel veilige km's gewenst.

Rene
Plaats reactie