De laatste tijd lees ik regelmatig op het forum allerlei ellende over waterpompen. ik rij zelf met een 128kw met nu 170000 op de teller en rond de 80000 viel mij op dat de motor vooral s'morgens een nogal fluitend geluid maakte bij lage toerentallen. De turbo, dacht ik. mooi zo'n turbofluitje, dat deed mn oude t4 ook! Het geluid ging na verloop van tijd wel steeds meer opvallen. Tot ik rond de 100000 bij het starten een melding kreeg voor lage koelwaterstand. Vreemd, want ik had nog nooit bij hoeven vullen en na inspectie van de onderzijde van de auto kon ik geen lekkage vinden, maar ik vond wel allemaal witte sludge aan de binnenkant van de olievuldop en er kwam tijdens het lopen van de motor ook witte damp uit de olievulopening. Direct naar de garage en daar alles gemeten en toen bleek het de waterpomp te zijn die compleet stuk gelopen was! Via de keerring liep de koelvloeistof rechtstreeks het carter in. Ik was er op tijd bij maar als ik op dit forum wel eens lees dat sommigen weken lang koelvloeistof aan het bijvullen zijn terwijl ze geen zichtbare lekkage hebben, leek het mij toch verstandig om dit stukje eens te schrijven. Na het vervangen van de waterpomp was het gefluit waarvan ik dacht dat het de turbo was geheel verdwenen!
Dus iedereen die de voorgaande symptomen herkent, ga zo spoedig mogelijk naar je garage

Succes en de groeten van Gerard