Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor ombouwen

vragen over de T4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

wastegate later openen door stangetje wat korter te stellen maken maar PASSSS !!!!!! OP!!!!!! weten wat je doet meten met een meter wat je druk word of je krijgt gesmolten zuigertjes (oververhit) en grote schade. kat leeg pomp wat verder open is al een optie. interkoeler staat bij tips en trucs.
eventueel aanbevolen een olie koeler monteren om de boel wat koeler te houden. Doe niks als jet het niet zeker weet wat je doet vooral met turbodruk etc
RUBBEREXPRESS
jordydereus

Re: Motor ombouwen

Bericht door jordydereus »

oke , turbodruk laat ik nog even zitten

eerst kat legen.
heb al een green filter.
bedankt voor de tip.
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

Brandstof pomp wat verder open. tussen demper vervangen door buis. Eventueel andere verstuivers. dan wel ook gaan denken aan olie koeler.
interkoeler plaatsen eventueel van tdi2.5 of zelf wat maken. en turbodruk hoger kan wel hoor maar weet watje doet en hou rekening dat het dan wat warmer gaat worden dus beter ook wat extra koelen En anders eens op zaterdag richting mij komen kijken en doen we samen ff wat aanpassings
RUBBEREXPRESS
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Motor ombouwen

Bericht door Mark783 »

Wat een interresante topic,

Al jaren rij ik met veel plezier in mijn 1.9td.

Echter de laatste maanden zit ik steeds meer op de snelweg en kom niet lekker mee.
Dus heb ik om mij heen gekeken naar andere busje (T4 2.5, T5 etc), maaruh ja hoe zeg je dat ik ben er niet echt enthausiast van geworden.

Daarom heb ik besloten toch maar door te gaan met mijn trouwe T4, maar ben inderdaad ook opzoek naar meer vermogen. Temeer omdat ik gister een andere hobby heb gekocht.

Jawel een zeilboot, om precies tezijn een randmeer op trailer.

De noodzaak voor wat extra PK's is nu nog groter geworden. Echter geheel onhandig ben ik niet, maar om deze klus zonder ervaring te doen is me wat te veel.

Bart, kunnen we niet onder jouw leiding een pimp mijn 1.9td dag houden?

Mark :werkaanT4
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

Dat zouden we kunnen regelen hoor no problemoooo. Maar graag wel beetje beter weer Maar ergens in april of zo? is wat mij betreft te doen.
RUBBEREXPRESS
Mark783
Berichten: 122
Lid geworden op: 19 jul 2007, 00:22
Locatie: Wognum NH

Re: Motor ombouwen

Bericht door Mark783 »

Hoi Bart,

Klinkt gewelding ik ben van de partij!

Moeten we tegen die tijd nog maar eens een vaste afspraak voor maken.

Mark
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

. . . . kijk . . . :yes zo komen er nog eens leuke dingen naar boven !

Als we een "pimp my 1.9 TD- dag" organiseren ben ik zeker van de partij, zoniet dan kom ik ook langs hoor, zo ben ik dan ook wel weer !
Maar je hebt gelijk voor wat het weer betreft . . . . . het moet eerst eens beter worden met wat aangenamere temperaturen.
Helaas moet ik zelf alles buiten doen voor de deur :winter en dat is nu niet zo heel erg leuk. Ik heb sinds vorige week na een rit een giga olie lekkage aan de motor, ik ben er nog niet achter wat het is en waar het vandaan komt. Als ik thuis kom is het of donker of het regent of onweis koud

André
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

. . . . . O ja, ik heb inmiddels een intercooler uit een golf. Ga ik ook van de zomer inbouwen als het wat armer buiten is. :yes
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

succes met aanpassen en plaatsen..
Zal nog puzzelen worden :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

. . . . .. :driveT4 inmiddels al weer een stuk verder met de T4 en gezien de vorderingen valt het allemaal wel mee.
De bus begint al wat beter te trekken maar het toerental is inderdaad wel aan de hoge kant maar daar wen ik volgens mij wel aan.
De "pimp mijn T4 dag" Bartt lijkt me nog steeds een prima idee zeker nu de temperaturen wat aangenamer worden.
Inmiddels heb ik de bus voorzien van nieuwe olie en filters, EGR dicht gemaakt en dieselreiniger in de tank gemikt en voila :gekte hij begint aanzienlijk beter te rijden !!
Mijn eerste indruk dat de turbo kapot was is onterecht, het ding doet zijn werk prima en het olieverbruik is na de olie wissel aanzienlijk tot haast nul gedaald.
Omdat de vorige olie zo slecht was heb ik besloten om nog een olie en filter wissel te doen en dan echt goede olie er in te doen. Hoorde van een ex vw monteur dat de T4's best gevoelig zijn kwa olie keuze.
Het roken is nu alleen nog maar bij het starten en daarna niet meer.
Olie lekkage's zijn geheel verholpen en het blok is zowaar helemaal droog aan de onderkant :klappen
Inmiddels ook een paar leuke velgen op de kop getikt, nog iets verlagen, wat aan de audio doen (niet te veel), intercoolertje er inbouwen, brandstofpomp opschroeven samen met de turbo druk, K&N filter monteren en het bussie is helemaal :toppie . . . . . . o ja . . . en dan nog even nieuw schuimrubber voor de stoel zittingen en leuningen.
Dus om een lang verhaal kort te maken . . . .. blokje is toppie maar had een beetje last van achterstallig onderhoud.

:werkaanT4 André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

was jij nu die persoon die een busje kocht en er niets aan wilde doen? :knipoog :lach
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

Hij is bij mij op koffie geweest. Toch niet aan gestoken>?????? :bifun :bifun :bifun
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Motor ombouwen

Bericht door André »

:bifun :bifun :bifun eeehhhhhhhh ja dus dat was ik.
Je neemt je voor om niet meteen in het diepe te storten en alle dingen te laten voor wat ze zijn . . . maar ja . . bloed kruipt nou eenmaal waar het niet gaan kan :adhd :bonk :bonk
Ik was echt serieus van plan om niets aan de auto te doen maar ik moet zeggen dat alle verhalen hier, de koffie en gezelligheid bij verschillende wjw-ers inderdaad aanstekelijk is. :klappen :zwaai
Maar ik heb er geen spijt van, integendeel ik vind het eigenlijk wel leuk en zo langzamerhand de bus opknappen en zorgen dat alles werkt en verbetert wordt is gewoon leuk.
:muur nadeel is echter wel dat ik voor mijn andere hobby's wat minder tijd heb :nuts maar dat komt op één of andere manier wel goed :love

André
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor ombouwen

Bericht door Multivan Generation »

:lach :gekte :bifun

Dat noemen ze nu het T4 4 ever virus :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Motor ombouwen

Bericht door bartt4 »

Zou best eens willen een dagje maar heb maar kleine oprit en momenteel druk druk met werk en de uurtjes die ik vrij ben druk met de verbouw van me busje
RUBBEREXPRESS
Plaats reactie