Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Zal de vraag van uit het web-log hier even plaatsen, eens kijken wie er een oplossing heeft.
Reactie:
Heb een gelijk westfaliadak in mijn multivan ingebouwd. prima gelukt. De keuring is wel een probleem. Rdw wil een verklaring van de fabrikant dat de bus zijn oorsprokelijke sterkte niet heeft verloren. Van de fabrikant of namens deze van een vw dealer. Wie kan mij hier een goede tip geven. Weet iemand waar ik de westfalia inbouwvoorschriften kan krijgen. Anders krijg ik geen kamperkenteken. Wim
Reactie:
Heb een gelijk westfaliadak in mijn multivan ingebouwd. prima gelukt. De keuring is wel een probleem. Rdw wil een verklaring van de fabrikant dat de bus zijn oorsprokelijke sterkte niet heeft verloren. Van de fabrikant of namens deze van een vw dealer. Wie kan mij hier een goede tip geven. Weet iemand waar ik de westfalia inbouwvoorschriften kan krijgen. Anders krijg ik geen kamperkenteken. Wim
Laatst gewijzigd door René op 19 mei 2009, 19:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
Vreemd!
Er bestaat toch al een typegoedkeuring voor een Westfalia(hefdak)?
Waarschijnlijk is een bewijs dat er een origineel dak(constructie) gebruikt is voldoende?
Zullen foto's voldoende bewijs geven?
Egbert
Er bestaat toch al een typegoedkeuring voor een Westfalia(hefdak)?
Waarschijnlijk is een bewijs dat er een origineel dak(constructie) gebruikt is voldoende?
Zullen foto's voldoende bewijs geven?
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
Egbert&Manon schreef:Vreemd!
Er bestaat toch al een typegoedkeuring voor een Westfalia(hefdak)?
Waarschijnlijk is een bewijs dat er een origineel dak(constructie) gebruikt is voldoende?
Zullen foto's voldoende bewijs geven?
Egbert
is dus geen origneel maar een ''imitatie'' ??? daar zit het probleem denk ik?Heb een gelijk westfaliadak in mijn multivan ingebouwd
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
bij sommige hoort een verstevigingsraam ( die zie ik wel eens op ebay staan tenminste)
monteer je dus zo,n dak dan moet je verstevigings raam er ook bij monteren denk ik
monteer je dus zo,n dak dan moet je verstevigings raam er ook bij monteren denk ik

Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
Ook de RDW heeft nieuwe richtlijnen gekregen.
Zag een Steekproefcontroleur vandaag de afmetingen van een grijsketeken auto opnemen
Maar is het een nieuw dak of gebruikt? Als het geen origineel Westfalia is heb je aan de Westfaliabeschrijving ook niets.
Wie is de importeur /leverancier?
Kijk anders even op de duitse site of iemand een Fahrzeug brief heeft met eintragung (goedkeuring) voor dat type dak.
Zag een Steekproefcontroleur vandaag de afmetingen van een grijsketeken auto opnemen

Maar is het een nieuw dak of gebruikt? Als het geen origineel Westfalia is heb je aan de Westfaliabeschrijving ook niets.
Wie is de importeur /leverancier?
Kijk anders even op de duitse site of iemand een Fahrzeug brief heeft met eintragung (goedkeuring) voor dat type dak.
Some say..... he drives a dark red T4. Some say.... he is related to Harry62. All we know.... that he is called The Stig
- black caravelle
- Berichten: 173
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 11:16
- Locatie: limburg
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
Dit zijn geen nieuwe richtlijnen, bij het invoeren in 1997 is mijn toyota hilux pick-up (grijs kenteken)afgekeurd omdat die 8cm breder was dan op de duitse papieren stond.Ook de RDW heeft nieuwe richtlijnen gekregen.
Zag een Steekproefcontroleur vandaag de afmetingen van een grijsketeken auto opnemen

Dit kwam omdat er (te) brede mudbanden gemonteerd waren en staken ca 3cm buiten de caroserie .
Om dit op te lossen had ik originele spatbordverbreders gemonteerd (op advies van de rdw na telefonisch contact) echter bij de keuring werd ie afgekeurd omdat de breedte niet klopte!


deze regel bestaat dus al een tijdje, in iedergeval voor grijskenteken.
groetjes black caravelle 111kW
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
René,
ik heb de originele inbouwrichtlijnen van Westfalia als PDF.
Interesse?
Stuur me effe een mailtje anders...
ik heb de originele inbouwrichtlijnen van Westfalia als PDF.
Interesse?

Stuur me effe een mailtje anders...
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Moeilijke vraag namens een mede t4 rijder over hefdak.
Bedankt peet, ben reeds voorzien
René
René
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Per 1 mei zijn er nieuwe regels mbt inbouw hefdaken.
Je moet een certificaat kunnen overleggen waaruit blijkt dat de dakconstrucie met inbouw frame nog voldoet aan de sterkte zoals hij was zonder het hefdak.
Het certificaat moet van de importeur of van het hefdak merk zijn.
Indien dit niet kan, dan ben ik bang dat je geen camper kunt maken/rijden.
Op dit moment ben ik nog bezig naar het zoeken naar een passende oplossing. Denk dat er wel een mouw aan te passen is op een of andere manier. Maar dat wordt nog verder uitgebroed.
Denk dat dit alleen opgaat met een groot westfalia hefdak, of dit met de kleinere daken ook geldt?? Geen idee
René
Je moet een certificaat kunnen overleggen waaruit blijkt dat de dakconstrucie met inbouw frame nog voldoet aan de sterkte zoals hij was zonder het hefdak.
Het certificaat moet van de importeur of van het hefdak merk zijn.
Indien dit niet kan, dan ben ik bang dat je geen camper kunt maken/rijden.
Op dit moment ben ik nog bezig naar het zoeken naar een passende oplossing. Denk dat er wel een mouw aan te passen is op een of andere manier. Maar dat wordt nog verder uitgebroed.
Denk dat dit alleen opgaat met een groot westfalia hefdak, of dit met de kleinere daken ook geldt?? Geen idee

René
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
ik heb ook informatie origineel van VW....
Daarin staat volgens mij dat de stijfheid van de carrosserie niet nadelig beïnvloed wordt door inbouw van een hefdak..
Daarin staat volgens mij dat de stijfheid van de carrosserie niet nadelig beïnvloed wordt door inbouw van een hefdak..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- René
- Berichten: 5293
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 21:18
- Locatie: Obdam, gechipte 151PK VCDS en vagdash 2.5. Tel: 0637199013.
Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Kun je die eens doormailen peter?
René
René
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Hier het gezeik:
Zelfgebouwde voertuigen
Bij zelfbouw met bijvoorbeeld bouwpakketten is er doorgaans sprake van een geheel nieuw voertuig. Dat moet dus voldoen aan de huidige toelatingseisen voor individuele voertuigen. De datum waarop het voertuig een kenteken krijgt, geldt in dit geval als de datum eerste toelating.
Als een voertuig opnieuw moet worden toegelaten, moet de aanvrager door middel van certificaten of beproevingen aantonen dat het voertuig voldoet aan een groot aantal EG-richtlijnen, zoals die op dit moment van kracht zijn. Voor een individueel voertuig is dit over het algemeen geen haalbare kaart, omdat de kosten voor testen en beproevingen de waarde van het voertuig veelal overtreffen. Bovendien voldoen oudere voertuigen niet vaak aan de aangescherpte milieueisen.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/k ... tuigen.htm
Egbert
Zelfgebouwde voertuigen
Bij zelfbouw met bijvoorbeeld bouwpakketten is er doorgaans sprake van een geheel nieuw voertuig. Dat moet dus voldoen aan de huidige toelatingseisen voor individuele voertuigen. De datum waarop het voertuig een kenteken krijgt, geldt in dit geval als de datum eerste toelating.
Als een voertuig opnieuw moet worden toegelaten, moet de aanvrager door middel van certificaten of beproevingen aantonen dat het voertuig voldoet aan een groot aantal EG-richtlijnen, zoals die op dit moment van kracht zijn. Voor een individueel voertuig is dit over het algemeen geen haalbare kaart, omdat de kosten voor testen en beproevingen de waarde van het voertuig veelal overtreffen. Bovendien voldoen oudere voertuigen niet vaak aan de aangescherpte milieueisen.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/k ... tuigen.htm
Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel
- Wim T4 935
- Berichten: 1873
- Lid geworden op: 04 feb 2007, 19:58
- Locatie: Randstad
Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Dat lijkt toch verdacht veel op het via een achterdeur beeindigen van de ombouw naar camper van bestaande voertuigen. De toegenomen zelfombouw was ze in Den Haag, Minvan Fin, al lang een doorn in het oog.Egbert&Manon schreef:Hier het gezeik:
Zelfgebouwde voertuigen
Bij zelfbouw met bijvoorbeeld bouwpakketten is er doorgaans sprake van een geheel nieuw voertuig. Dat moet dus voldoen aan de huidige toelatingseisen voor individuele voertuigen. De datum waarop het voertuig een kenteken krijgt, geldt in dit geval als de datum eerste toelating.
Als een voertuig opnieuw moet worden toegelaten, moet de aanvrager door middel van certificaten of beproevingen aantonen dat het voertuig voldoet aan een groot aantal EG-richtlijnen, zoals die op dit moment van kracht zijn. Voor een individueel voertuig is dit over het algemeen geen haalbare kaart, omdat de kosten voor testen en beproevingen de waarde van het voertuig veelal overtreffen. Bovendien voldoen oudere voertuigen niet vaak aan de aangescherpte milieueisen.
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/k ... tuigen.htm
Egbert

Groeten van Wim

Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Zouden ze dan eindelijk de stok hebben gevonden waarmee ze zoveel mensen die lekker een eigen autootje aan het ombouwen zijn kunnen slaan zodat ze buiten de fiscale regelingen gaan vallen??
Wel jammer maar het zat er eigenlijk wel aan te komen, zie de geschiedenis met de oude grijze kenteken. Als iets te populair wordt dan gaat men op zoek om er een einde aan te maken.
Leo
Wel jammer maar het zat er eigenlijk wel aan te komen, zie de geschiedenis met de oude grijze kenteken. Als iets te populair wordt dan gaat men op zoek om er een einde aan te maken.
Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
-
- Berichten: 5456
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
- Locatie: Frankrijk Vienne
Re: Per 1 mei nieuwe regels voor inbouw hefdak.!!!!
Mac Mol kan zijn productie ook wel stoppen.
Zullen alle RDW-keuringsstations zo streng zijn of loopt er af en toe zo'n sadist rond op een enkele RDW-station?
Zullen alle RDW-keuringsstations zo streng zijn of loopt er af en toe zo'n sadist rond op een enkele RDW-station?
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
2018 Hyundai Tucson diesel