Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
zeer snelle bandenslijtage
zeer snelle bandenslijtage
Heb 21000 kilometers geleden 4 nieuwe Toyo's Proxes 235/45/17 laten monteren maar nu zijn de voorste banden al versleten. Is dit normaal voor zo'n brede band of zijn er banden in die breedtes die langer mee gaan ( load index moet meer dan 97 zijn).
Ik rijdt redelijk pittig maar deze kilometers zijn voor 80% gemaakt op snelweg 130km/u en cc aan.
Wie heeft een goed alternatief voor mij. anders koop ik de goedkoopste banden als alles zo snel slijt.
BVD JOPIE
Ik rijdt redelijk pittig maar deze kilometers zijn voor 80% gemaakt op snelweg 130km/u en cc aan.
Wie heeft een goed alternatief voor mij. anders koop ik de goedkoopste banden als alles zo snel slijt.
BVD JOPIE
Re: zeer snelle bandenslijtage
Leg er gewoon standaard 195/70 R15C opjopie schreef:Heb 21000 kilometers geleden 4 nieuwe Toyo's Proxes 235/45/17 laten monteren maar nu zijn de voorste banden al versleten. Is dit normaal voor zo'n brede band of zijn er banden in die breedtes die langer mee gaan ( load index moet meer dan 97 zijn).
Ik rijdt redelijk pittig maar deze kilometers zijn voor 80% gemaakt op snelweg 130km/u en cc aan.
Wie heeft een goed alternatief voor mij. anders koop ik de goedkoopste banden als alles zo snel slijt.
BVD JOPIE
continental vanco 8, (nieuw rond 80€)
of Bridgestone Duravis R630 (nieuw ook rond die prijs)
of bijv Michelin achilles
load index 102/104
allemaal goede banden die "lang" mee gaan,. maar er zijn zeker nog meer goede merken, maar deze 3 heb ik al geprobeerd.
en je bent voorop 90.000 en achterop 120.000 km onder de pannen.
een beter veercomfort door een hogere band
en lager verbruik door dat de band smaller is.
(een wielrenfiets heeft ook smalle banden zodat die lichter rijdt)
Het mag mischien stoer uitzien, maar de voordelen van die brede platte banden als die er zijn?? ontgaan me.
zeker als ik zie hoe snel ze kaal zijn.
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
"Het mag mischien stoer uitzien, maar de voordelen van die brede platte banden als die er zijn?? ontgaan me. "
wat dacht je van een betere wegligging
De tip van Henk is een goede... aanrader
wat dacht je van een betere wegligging

De tip van Henk is een goede... aanrader

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Huh
Betere wegligging??
waarom doet VW dan standaard geen bredere banden er onder?
Ik heb een golfje gti gehad met breeje bandjes.
Als het regende had ik volgens mij op een ijsbaan nog meer grip als op de weg.
Brede banden:Ik denk dat het voor 90% macho gedrag is.
En die betere wegligging heb ik m,n twijfels over?
misschien kan iemand hier uitsluitsel over geven.
aju Propje
waarom doet VW dan standaard geen bredere banden er onder?
Ik heb een golfje gti gehad met breeje bandjes.
Als het regende had ik volgens mij op een ijsbaan nog meer grip als op de weg.
Brede banden:Ik denk dat het voor 90% macho gedrag is.
En die betere wegligging heb ik m,n twijfels over?
misschien kan iemand hier uitsluitsel over geven.
aju Propje
Ik rij ook met de TOYO PROXES en heb de velgen met deze banden net vandaag weer gewisseld, heb er tot nu toe 18600 km mee gereden en er zit nog 6mm op. Ook ik heb 235-45-17
Dus vergeleken met julie ga ik nog niet slecht.
Dat heb je met een fluwelen voetje.
Jullie moeten die klompen eens uitdoen.
Groeten Jan
Dus vergeleken met julie ga ik nog niet slecht.




Groeten Jan

- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Ik heb vorig jaar ook de Toyo Proxes T1 er opgehad (235/45/17) , ik haalde er ook slechts een goeie 22-23.000km mee. Uiteraard hadden ze een goeie wegligging .
Ik heb er nu al 3 sets Fulda Carat Extremo onder gehad , en ben daar eigenlijk nog meer tevreden over dan van die Toyo's. De Fulda's zijn iets goedkoper , gaan iets langer mee (bij mij gemiddeld 25a26.000km) , en houden heel goed de baan.
De eerder vermeldde standaardbanden komen er bij mij nooit of te nimmer onder... Die zijn gewoon levensgevaarlijk als je wat sportief wil rijden ! Ik heb ze er ooit eens heel even onder gehad , en dat nooit meer ... Die banden houden voor geen meter de baan , zodra het een beetje vochtig ligt. Remafstand met die standaard fietswielen? Kun je beter de moeite besparen en gewoonweg niet remmen en afwachten ...
Voorbeeld : er is een bepaald snuk snelweg met een stevige bocht dat ik regelmatig neem (aansluiting op de Brusselse ring) , met mijn 17" wielen ga ik door die bocht gewoon tegen 120km/u en m'n T4 geeft geen krimp en kleeft aan de weg , met de standaardbanden mocht ik van geluk spreken dat ik bij 90km/u nog niet in de berm zat ...
Ik kan maar 1 ding zeggen , uit eigen ervaring, : wil je een beetje sportief rijden , dan heb je echt wel een "sportievere" band(16" - 17" -...) nodig want anders is er str*nt aan de knikker
En ja ... en sportievere band houd véél beter de weg , maar zal ook sneller verslijten , dat is nu eenmaal zo ...
Ik heb er nu al 3 sets Fulda Carat Extremo onder gehad , en ben daar eigenlijk nog meer tevreden over dan van die Toyo's. De Fulda's zijn iets goedkoper , gaan iets langer mee (bij mij gemiddeld 25a26.000km) , en houden heel goed de baan.
De eerder vermeldde standaardbanden komen er bij mij nooit of te nimmer onder... Die zijn gewoon levensgevaarlijk als je wat sportief wil rijden ! Ik heb ze er ooit eens heel even onder gehad , en dat nooit meer ... Die banden houden voor geen meter de baan , zodra het een beetje vochtig ligt. Remafstand met die standaard fietswielen? Kun je beter de moeite besparen en gewoonweg niet remmen en afwachten ...
Voorbeeld : er is een bepaald snuk snelweg met een stevige bocht dat ik regelmatig neem (aansluiting op de Brusselse ring) , met mijn 17" wielen ga ik door die bocht gewoon tegen 120km/u en m'n T4 geeft geen krimp en kleeft aan de weg , met de standaardbanden mocht ik van geluk spreken dat ik bij 90km/u nog niet in de berm zat ...
Ik kan maar 1 ding zeggen , uit eigen ervaring, : wil je een beetje sportief rijden , dan heb je echt wel een "sportievere" band(16" - 17" -...) nodig want anders is er str*nt aan de knikker


En ja ... en sportievere band houd véél beter de weg , maar zal ook sneller verslijten , dat is nu eenmaal zo ...
-
- Berichten: 207
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 02:29
Een vriend van mij is bandenimporteur. Hij heeft mj op voorhand al gewaarschuwd dat je met 17"+ rond de 20.000km kan rijden. Zoals de rest al zei, als je lang wilt rijden op een band. Neem dan zo een 16" 225/60/16/99 setje. Die gaan wat langer mee. Alleen snel een kort bochtje nemen dat gaat niet :)
MAW, kilometrage is normaal. Je kunt ook een 101 band proberen. Die zijn per stuk iets van 15 EUR duurder dacht ik, maar wel iets harder.
MAW, kilometrage is normaal. Je kunt ook een 101 band proberen. Die zijn per stuk iets van 15 EUR duurder dacht ik, maar wel iets harder.
T4 AHY zonder EPS, CC en stoelverwarming. Aangepast voor rolstoelvervoer.
-
- Berichten: 70
- Lid geworden op: 13 jan 2007, 13:56
- Locatie: nijmegen
ik had op me busje ook van die brede joekels liggen en op de personenauto's ook ik heb de volgende voor en nadelen wel ontdekt bij brede banden
voordelen:
*mooiere aangezicht
*betere wegligging bij droog weer (band kleeft meer)
*beter in de bochten
nadelen:
*bij nat weer wil de band gaan zoeken
*slijten wel iets harder
*iets stugger (band veert niet zo ver in maar de een vind dit weer fijn)
als ik het verkeerd heb of iemand is het er niet mee eens dan hoor ik het graag
voordelen:
*mooiere aangezicht
*betere wegligging bij droog weer (band kleeft meer)
*beter in de bochten
nadelen:
*bij nat weer wil de band gaan zoeken
*slijten wel iets harder
*iets stugger (band veert niet zo ver in maar de een vind dit weer fijn)
als ik het verkeerd heb of iemand is het er niet mee eens dan hoor ik het graag
LIFE IS LIKE A DREAM
-
- Berichten: 39
- Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:55
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Ik rij met één of andere NANKANG- toestand...
LET OP: 19" x 255 x 40 R
Heerlijk mee naar Italië gereden... geen probleem.
Vlak door de bocht want ik heb altijd haast... geen probleem.
Zelfde bocht naar dan met een zeiknat wegdek.. geen probleem.
Stuiterend de bocht om? Alleen als mijn muziek hard aan staat... heeft niks met mijn banden te maken hoor..
Aanlopen in de wielkasten? Nog nooit meegemaakt. (en ze weten echt wel hoe ze heuvels moeten bouwen in de Randstad)
Al 17000 kilometertjes gereden en minimale slijtage... kan nog wel een 10000 km mee.. minstens.
Geheim: Onderhoud, d.w.z. regelmatig uitlijnen en balanceren.
okee, okee... mijn velgen zijn al goed kaal... maar wat wil je als je de hele dag in de stad rondrijdt en moet parkeren naast enorme stoepranden...
Ik ben dus redelijk tevreden met mijn bandenmerk... terwijl het één van de goedkoopste merken was die er te koop is...
Hiervoor heb ik Pirelli P6000 gereden.... nooit meer!
LET OP: 19" x 255 x 40 R
Heerlijk mee naar Italië gereden... geen probleem.
Vlak door de bocht want ik heb altijd haast... geen probleem.
Zelfde bocht naar dan met een zeiknat wegdek.. geen probleem.
Stuiterend de bocht om? Alleen als mijn muziek hard aan staat... heeft niks met mijn banden te maken hoor..
Aanlopen in de wielkasten? Nog nooit meegemaakt. (en ze weten echt wel hoe ze heuvels moeten bouwen in de Randstad)
Al 17000 kilometertjes gereden en minimale slijtage... kan nog wel een 10000 km mee.. minstens.
Geheim: Onderhoud, d.w.z. regelmatig uitlijnen en balanceren.
okee, okee... mijn velgen zijn al goed kaal... maar wat wil je als je de hele dag in de stad rondrijdt en moet parkeren naast enorme stoepranden...
Ik ben dus redelijk tevreden met mijn bandenmerk... terwijl het één van de goedkoopste merken was die er te koop is...
Hiervoor heb ik Pirelli P6000 gereden.... nooit meer!
Ik heb tegenwoordig Navigatie aan boord.... dus voortaan ben ik alleen nog "Figuurlijk" behoorlijk de weg kwijt...
- Multivan Generation
- Berichten: 34441
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Ik had met 235-45-17 Novex Superspeed gereden.
Werden een beetje rumoerig, maar wel 71000 km ermee gereden.
Nu een wat zachtere band met veel meer comfort.
Over die Fulda carat,
let even op welke carat het is
Carat extremo of carat excelero zit namelijk nogal wat verschil in
Werden een beetje rumoerig, maar wel 71000 km ermee gereden.
Nu een wat zachtere band met veel meer comfort.
Over die Fulda carat,
let even op welke carat het is

Carat extremo of carat excelero zit namelijk nogal wat verschil in

...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10956
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Zoals ik al vermeldde : ik heb de Carat Extremo . De "goeie ouwe" , getest en goedgekeurd. T'is ondertussen mijn derde set alweer. En als ik ze na de zomer nog kan vinden (tegen dan zal mijn huidige set alweer foetsie zijn), koop ik direct terug die Extremo's. Maar ze worden vervangen door de Exelero's (spijtiggenoeg) , dus de "oude" is nog moeilijker te vinden ...Multivan Generation schreef:Over die Fulda carat,
let even op welke carat het is![]()
Carat extremo of carat excelero zit namelijk nogal wat verschil in