Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

toerenteller geeft teveel aan?

vragen over de T4
Plaats reactie
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door vwcad »

Hallo,

ik heb in mijn T4 (2.4D uit 1993) vandaag een cockpit meet toerenteller ingebouwd. Nu lees ik af op de toerenteller dat in de 5e versnelling bij 70 km/u een toerental rij van 2500 toeren en bij 130 km/u in de 5e versnelling rij van 4200 toeren. Nu loopt de T4 160 km/u op de teller en dan kom ik denk ik zo rond de 6000 toeren uit (denk ik, ik heb het niet geprobeerd)

Ben ik misschien iets vergeten aan te sluiten? of kan de toerenteller gekalibreerd worden?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

waarschijnlijk zit jouw toerenteller aangesloten op de W-aansluitng van de dynamo.

Als de toerentellerunit niet uit een 2,4 maar uit (bijvoorbeeld) een 1900 komt heb je kans dat daar de verhouding tussen krukaspoelie en dynamopoelie anders is dan bij jou waardoor de dynamo een ander toerental draait bij het zelfde krukastoerental.

Omdat je toerenteller reageert op het dynamotoerental ben je dus afhankelijk van die verhouding om het juiste motortoerental aan te geven. Kans is dus aanwezig dat je echt een tellerunit uit een 2,4 moet hebben
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door vwcad »

hoi alvast bedankt,

ik had hier ook zelf aan zitten denken. Nu zag ik dat op de toerenteller staat vermeld: 2.92 en daaronder staat het getal 5.
Kan je hier iets uit afleiden?

Je bent het wel met mij eens dat 4200 toeren bij 130 km/u teveel is?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

met het onderdeel nummer van de complete tellerunit kun je meer achterhalen, aangenomen dat niemand onderdelen van verschillende tellers in één unit samengebouwd heeft :werkaanT4

lijkt me te veel maar weet niet wat een 2,4 normaal draait bij die snelheid (mijn TDI in elk geval veel minder)
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door vwcad »

er zit een sticker op waarop staat: 110.008.654/007 701 919 033 dr
en op de kunstofbehuizing staat: 81 117 788

ik ben er inmiddels achter dat het voor een 2.4d moet zijn....

blijf het toch teveel toeren vinden. Gisteren even 140 km/u gereden en de toerenteller stond in het rood op 4500 toeren...

zou het kunnen dat er een andere dynamo gemonteerd is (met een kleinere poelie)??? of past dat niet 1,2,3, op een 2.4d?
Gebruikersavatar
Reny
Berichten: 644
Lid geworden op: 01 aug 2008, 15:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door Reny »

Mijn 1.9 TD (1995 uitvoering) geeft dat ook aan als ik 140 rij?
(dus ik hoop dat het niet iets geks is voor mijn busje :nuts )
fotogalerij 1120
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

volgens mij is 140 al aardig aan de top voor een standaard 2,4 dus kan me voorstellen dat het toch klopt
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door bartt4 »

klopt wel hoor de 5e is vrij kort wou zelf wel een 6 bak whahah.
RUBBEREXPRESS
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door vwcad »

Ik haal wel 160 km/u op de teller, dan zou ik tegen de 5500 toeren draaien? dat is toch niet normaal...

Bij 130 km/u is 4200 toeren maar dan toch een verbruik van 1:12... dat vind ik dan wel knap.

misschien toch maar op zoek naar een langere versnellingsbak...
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door Roger B. (11)61 »

misschien toch eens even je toerental controleren en vergelijken met de toerenteller )bijvoorbeeld met roetmeter, daar zit vaak een toerentalopnemer bij (piezoelement op inspuitleiding, acoustisch of anders?) even kijken of een of adere garagist behulpzaam wil zijn voor een klein bedrag
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: toerenteller geeft teveel aan?

Bericht door vwcad »

Roger B. schreef:misschien toch eens even je toerental controleren en vergelijken met de toerenteller )bijvoorbeeld met roetmeter, daar zit vaak een toerentalopnemer bij (piezoelement op inspuitleiding, acoustisch of anders?) even kijken of een of adere garagist behulpzaam wil zijn voor een klein bedrag
dat is idd een goede optie, zal ik eens doen, thnx
Plaats reactie