Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

witte rook

vragen over de T4
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: witte rook

Bericht door kurt »

het was me turbo en ze gaan kijken of die onder garantie valt
dus ff afwachten








mvg kurt
Gebruikersavatar
pluuke
Berichten: 1979
Lid geworden op: 13 jan 2007, 00:11
Locatie: Wolfsburg ;-)
Contacteer:

Re: witte rook

Bericht door pluuke »

Met een 151pk kun je makkelijk heel hard rijden, de versnellingen zijn erg lang, toerental in 5 wordt niet overdreven hoog.
Heb ook wel eens 200 gedaan, geen moment het gevoel gehad dat je het blok aan het slopen bent.
In het buitenland wil het wel eens een beetje bergafwaarts gaan, ongelofelijk hoe hard die massa dan "naar beneden" valt.
Soms kun je dan het gas gewoon liften, anders gaat het allemaal veel te hard.
Een lichte aanraking van het gas zorgt ook dan nog voor een enorme versnelling, gepaard met slechts wat donkerbruin gegrom in het vooronder, prachtig.

Voelt tegelijkertijd niet echt relaxed aan, zoveel massa... (je zult eens keihard moeten remmen ineens).
Nee, krijg dan toch eerder het idee dat er een band onderuitklapt met die snelheid of zoiets.
Dus de snelheid gewoon weer gauw naar "lekker normaal".

En in 5 loopt de bus zelfs veel mooier bij b.v. 150 dan bij 110.
Het blok spint dan als een dikke kat, de 5 cilinder loopt dan op een of andere manier toch mooier rond.

Maar lang achter elkaar 195 / 200 gaan rijden is toch echt niet aan te raden.
Een dieselmotor blijft vanwege de hoge compressie een zwaar geconstrueerde motor, en die houdt niet van hoge toerentallen !
Olie moet goed en op peil zijn !

Bovendien is er voor een 2x zo hoge snelheid nog steeds globaal 4x zoveel vermogen nodig, (de Cw-waarde zit kwadratisch in de formule voor de luchtweerstand), bij 200 verg je echt het uiterste.
Lupo 1.6 125pk 2001 GTI
Lupo 1.4 60pk 2002 Cambridge
Lupo 1.4 60pk 2003 Cambridge Open Air
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: witte rook

Bericht door stijnh »

kan iemand mij eens uitleggen wat het verschil zou zijn tussen met een goed of slecht getunde auto 200 rijden? (als we ervan uitgaan dat de 'hardware' gelijk is)

een goed getunde auto kan een veel beter verloop ed geven maar bij constante snelheid kan er toch niet zoveel verschil zijn?
wat doet een tuner:turbodruk omhoog, wat vroeger inspuiten, meer inspuiten, nog iets?

om die 200 te rijden heb je gewoon een bepaalde hoeveelheid energie nodig en ja die kan misschien wel op een iets effcienter manier vrijkomen maar je zult hoe dan ook een hoge thermische belasting hebben.


hierbij dan nog een vraag die in mij opkomt (offtopic) waarom rijd een getunde auto zuiniger bij constante snelheid? door inspuiting te vervroegen en pompspanning wat te verhogen,...?

ben benieuwd...
Laatst gewijzigd door stijnh op 10 jun 2009, 13:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
kurt
Berichten: 105
Lid geworden op: 02 feb 2007, 23:00

Re: witte rook

Bericht door kurt »

ja stijnh ben ik ook benieuwd naar

en dat me turbo het begaf dat die gecipt is ,is ook de vraag
kan het niet aan de turbo hebben gelegen hebben fabrieks fout ofzo
want me kennis die bij vw dealer werkt die had vorige week een nieuwe turbo opgezet en na
10 km begaf de turbo fabrieks fout
het is nu de makkelijkste weg de schuld geven aan dat die gecipt is en daardoor de turbo kapot is
gaat de turbo's niet kapot bij de auto's die niet gecipt


mvg Kurt
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: witte rook

Bericht door Roger B. (11)61 »

Ik weet niet WAT er met je turbo was, maar fabrikagefouten komen meestal vrij snel aan het licht.

Ik denk dat het gros van de problemen met turbo's gevolg zijn van tekort aan smering/koeling.

veel mensen gebruiken hun auto met turbo verkeerd. gevolg is dat de turbo NA het stoppen van de motor zijn slijtage oploopt en voortijdig kapot gaat.

De turbo wordt aangedreven door langsstromende uitlaatgassen. Veel vermogen vragen = veel uitstomende uitlaatgassen = heel hoge turbotoerentallen (vele duizenden omwentelingen per minuut)

Als je aan het einde van de rit nog flink gebruik gemaakt hebt van je turbo (vermogen gevraagd van de motor bij optrekken of op de snelweg oid) en dan vrij kort daarop de motor ineens afzet als je op de plek van bestemming bent dan wordt op dat moment de toevoer van olie naar de turbo gestopt, ECHTER, de turbo draait nog met tig duizend toeren, en is HEET. Gevolg is dat de olie bij de lagers van de turbo te heet wordt en verkoold, verkoolde oliedeeltjes zorgen voor schade aan de lagers.

Na een aantal van dit soort akties zullen de lagers langzaamaan overmatig gaan slijten en daardoor krijg je olielekkage vanuit de lagers naar de in- en uitlaat zijde van de turbo EN in iets later stadium kunnen de schoepen aanlopen tegen het slakkenhuis.

Eigenlijk moet je na vrijwel elke rit met een turbomotor de motor eerst een minuut, liefst iets langer, stationair laten draaien zodat de turbo kan uitdraaien en wel smering blijft krijgen (en koeling) doordat de motor oliedruk blijft houden.

Ik denk dat tuning an zich niet zo heel veel schade aan de turbo veroorzaken zal, de risico's mbt tuning en turbo liggen vooral in de (te veel) verhoogde max turbodruk en daarmee samenhangende verhoging van de thermische belasting van zuigers en kleppen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: witte rook

Bericht door bartt4 »

Inderdaad door de hogere turbodruk en het lekker doorgassen draaid een turbo onder hogere belasting. Wat roger al schreef dat in het verleden het niet zo nauw is genomen met netjes af laten koelen en ff door laten lopen voor dat je de sleutel om draaid. Verkort dit drastisch de levensduur.
Foute olie is ook vaak een boosdoener of te lang met olie doorijden.
Wat ook veel voorkomt is bij turbo schade en het vervangen hiervan dat een interkoeler en olie leidings niet worden gechecked Of alles wel ok is.
Verstopte leiding of of bij montage van een niewe niet van te voren wat olie in de toevoerleiding van de turbo doen kan al problemen veroorzaken.
Dat de nieuwe namelijk bij de eerste start ff paar tellen droogloopt.

Hoop voor je dat het toch onder garantie valt.
sucses in iedergeval :wjw :T44EVER
RUBBEREXPRESS
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: witte rook

Bericht door Multivan Generation »

zo wie zo is een VTG lader (die zit in een 151 pk blok) toch gevoeliger als andere turbo's die in de T4 geleverd werden.

Met name het verstel mechanisme van de schoepen/venen wil nog wel eens door bijvoorbeeld roet, wat vast komen te zitten.
Met alle gevolgen van dien...


En @ Stijnh,
of je houdt er ook rekening mee, dat het vermogen gemakkelijker vrij komt, dat je de koeling aanpast daarop, dat je het inspuitmoment zo kort mogelijk houdt,
en dat je ook de veiligheid (remmen) niet uit het oog verliest.

Gewoon meer brandstof erin, en meer turbodruk; zo simpel is het niet..
Ongeveer een jaar terug in België een tuningsmeeting gehouden,
daar was een heel ervaren tuner die live de aanpassingen maakte,
en iedereen kon alles maar dan ook alles vragen.
Was voor sommigen zeer verhelderend.
Die heb je gemist.... :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Re: witte rook

Bericht door Egbert&Manon »

Wordt de waste-gate ook anders afgesteld door de tuners om een hogere turbodruk te krijgen?

Egbert
2015 Iveco Daily 50C15
2018 Hyundai Tucson diesel
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: witte rook

Bericht door stijnh »

Multivan Generation schreef: Die heb je gemist.... :knipoog
weet ik, hopelijk komt er ooit nog is zo'n kans.


hetgeen ik wil zeggen is dat door gelijk wie de wagen getuned is, bij 200 km/h zal er een hoge belasting zijn op de motor. de kracht die de motor moet leveren is gewoon groot door de snelheid

(ic zal beter zijn maar daarom zei ik ook, verschillend getuned met dezelfde "hardware")
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33895
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: witte rook

Bericht door Multivan Generation »

Een wastegate anders afstellen is een erg grove manier.
Softwarematig kun je het veel fijner regelen...

En als je het niet aanpast in de software, maar wel hardware matig, dan kun je als je te ver gaat,
het fenomeen krijgen dat de auto in noodloop gaat.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie