Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Koppeling ontluchten

vragen over de T4
Plaats reactie
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Koppeling ontluchten

Bericht door André »

Al enig tijd heb ik last van een af en toe lastig schakelende bak. En omdat het maar af en toe is wil ik eerst gaan kijken of er geen lucht in het koppelingssysteem zit.
Kan iemand mij vertellen waar en of er een ontluchtingsnippel zit aan de commando cilinder aan het koppelingspedaal ?
Heb wel even gevoeld, zien kan je hem toch nauwelijks, maar kan eigenlijk niets ontdekken. De werkcilinder op de bak heeft wel een ontluchting zitten maar ik neem aan dat daar niet zo gauw lucht in zal zitten omdat het laagste punt is.
Het is een 1.9 TD van 95, volgens mij is het een ABL blok.

André :werkaanT4
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door stijnh »

ontluchten doe je altijd op het laatste punt nl aan de cilinder op de bak
soms zit er tussenin ook nog een nippel, ik weet niet of dat bij jou zo is

zorg dat er genoeg olie in het reservoir is want de aansluiting voor de koppeling zit redelijk hoog
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
André
Berichten: 298
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:09
Locatie: Koudekerk

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door André »

Bij mij zit er niets tussenin.
Maar als de lucht nu via het slangetje naar de cilinder is gegaan die aan je pedaal vast zit ? lucht wil immers altijd omhoog.
Hoe weet ik dan zeker dat ik alle lucht er uit heb als ik alleen maar de werkcilinder (onderaan) kan ontluchten ?
Nivo heb ik in het tankje trouwens ook opgevuld, die aansluiting zit behoorlijk hoog vind ik.

André
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door bartt4 »

Ik had bijme motor wissel ook probleem om de boel weer lucht brij te krijgen. Heb hem toen op me werk ontlucht me de machiene. v(onder iest druk remolie via de pot) Heb je dit niet zou je via een slang tussen de nippel van een voorste remklauw en op de nippel van de koppeling de slang eerst zoveel mogelijk vullen. dan bijde nippels open draaien en langzaam remmen. Olie potje wel goed vol houden.
De rem olie gaat nu via de remklauw en slang weer in de koppelings leiding en de lucht komt uit eindelijk in je vooraad potje.
Hierna de nippel op je koppeling weer vast en nog ff voor de zekerheid je remklauw ontluchten. Beetje omslachtig maar werkt wel
RUBBEREXPRESS
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door stijnh »

goedkope ontluchter kopen (+- 30 euro)

heb een zelf een die met luchtdruk van een band werkt
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Gebruikersavatar
bartt4
Berichten: 3254
Lid geworden op: 13 mar 2007, 00:16
Locatie: Stiens

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door bartt4 »

dat kan inderdaad ook.
RUBBEREXPRESS
stijnh
Berichten: 1146
Lid geworden op: 13 mar 2008, 21:07

Re: Koppeling ontluchten

Bericht door stijnh »

erg praktisch

ik kreeg de koppeling anders ook niet ontlucht, lucht stijgt te snel weer naar boven
Ik rijd T-vier met veel plezier!! :ikrij
Plaats reactie