Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

westfalia aardlekschakelaar.

vragen over de T4
Plaats reactie
Wil Syncro
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jun 2009, 21:30

westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door Wil Syncro »

Hallo allemaal,

zoals sommige van jullie al weten ben ik mijn bus om aan het bouwen naar camper. Nu heb ik weer enkele dingen waar ik tegen aan loop.

Hoe word de aardlek schakelaar bevestigd. ik denk zelf aan het metaal achter de kunstof kap waar hij door heen komt , maar ik zou niet weten hoe??.

Die twee hele lange rode dikke kabels gaan die van mijn auto accu helemaal naar de tweede accu of misschien naar dat zwart blokje dat net achter de koelkast zit??? voor de accu??

Achter het keuken blok zit ergens een kabeltje met een soort lamje in het stekkertje, komt dit soms in een kastje of zo?????

De accu bevestigingen, gaan die door de bodem of hoe zit dat.

Als er iemand iets weet hoor ik het graag.
Mvg Wil Syncro.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door Roger B. (11)61 »

is de aardlekschakelaar iets speciaals, of gewoon zo'n zelfde type als in huisinstallaties?

in dat geval wordt ie aan de achterkant op een "din-rail" geklikt. In schakelkasten voor gebruik als zekeringskast in huisinstallaties zitten deze standaard voorgemonteerd, maar bij de betere electro installatiehandel (of bij Berrie hier op het forum) kun je die vast ook los krijgen.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Wil Syncro
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jun 2009, 21:30

Re: westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door Wil Syncro »

dat zou makkelijk kunnen dat het dezelfde is als die in een huis gebruikt wordt,
dan zou ik eens bij een instalatie bedrijf kunnen kijken.
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door repelsteeltje »

Wil Syncro schreef:dat zou makkelijk kunnen dat het dezelfde is als die in een huis gebruikt wordt,
dan zou ik eens bij een instalatie bedrijf kunnen kijken.
Standaard is het volgende gemonteerd,

een aardlekschakelaar met nul, en een automaatzekering van 13!!! ampere. Bij elkaar nemen ze 3 posities van een z.g. Dinslot in beslag. Inderdaad, ze zitten op een stukkie dinrail dat met een plaatje vastgeschroefd zit, kun je zelf alles op fabrieken.

Wat te doen, ga langs een elektrisien, die hebben die dinrail op lengtes van 2,5 meter liggen, mag je wel een stukkie afzagen. Bestel een aardlekschakelaar 30ma en een automaatzekering 10 ampere (het gemiddeld stopcontact op camping stopt toch al bij 6 ampere) Die bouw je in volgens schema. Je kunt een aardlekautomaat nemen, maar die zijn bijzonder duur en je houd een DIN positie over waar je dan weer een blindplaatje in moet rommelen.

succes.
Wil Syncro
Berichten: 20
Lid geworden op: 22 jun 2009, 21:30

Re: westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door Wil Syncro »

dank jullie voor de informatie, de aard lek die heb ik wel, die hang gewoon aan de kabelboom maar het stukje dinrail dat mis ik dan.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33914
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door Multivan Generation »

uhm,
wil er wel bij vermelden, dat wij op 2 campings in Noorwegen 16 Amp tot onze beschikking hadden...
Dus kun je groter, dan zou ik dat doen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
repelsteeltje
Berichten: 1223
Lid geworden op: 22 mar 2009, 20:41

Re: westfalia aardlekschakelaar.

Bericht door repelsteeltje »

Multivan Generation schreef:uhm,
wil er wel bij vermelden, dat wij op 2 campings in Noorwegen 16 Amp tot onze beschikking hadden...
Dus kun je groter, dan zou ik dat doen..

moet je eigenlijk ook een 2,5mm2 aansluitkabel hebben.......
Plaats reactie