Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor rijd niet goed

vragen over de T4
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Ik ben vanmorgen vertrokken naar Zweden en in Denenmarken net voorbij Kopenhagen begon de motor raar te doen, hij zakte weg en begon te stotteren.
Na enkele km was het over maar toen ik van de pont af kwam in Helsingborg was het weer en dat bleef tot ons huis.
Na wat uitproberen heb ik het volgende gevonden :
Als die begint te stotteren dan is het soms na enkele km over.
We hebben de tank weer gevult, die was op de meter nog niet half leeg. Nadien liep die weer goed maar geen hoge snelheid. 120 km/h is max en dat was minimaal 150
Als we even stoppen en de motor uitzetten dan loopt die ook weer goed buiten de snelheid om. Dat gebeurd eigenlijk ook als je gaat tanken

Ik denk aan Fapor Lock maar ook aan de benzine pomp.
Wie kan mij adviseren ?
Ik wil maandag de ANWB bellen als ik het niet voor elkaar heb want ik kan niet zonder auto hier.

Mvg
Nol
Afbeelding
vwcad
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mei 2009, 14:52

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door vwcad »

ik begrijp hieruit dat het een benzine uitvoering betreft?

als de motor koud is, rijdt ie dan wel goed?
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

Kan je brandstoffilter zijn, dat die te veel weerstand bied.

kan ook een lekkage in de aanzuig van je tank zijn, boven een bepaalde vulling is de lekkage onder het vloeistofniveau en heb je nergens last van, is de tank leger dan gaast ie lucht meezuigen en dat levert dan weer problemen die met name gedurende de rit naar voren komen (krijgt ie meer last van brandstof tekort omdat er meer en meer lucht in het systeem komt.

bij lagere snelheden wordt er meer brandstof retour gepompt en krijgt ie de lucht wel weg, ga je harder rijden dan heeft ie meer brandstof nodig en krijgt ie last van dalende druk door teveel lucht in systeem

zoiet misschien?

(en bovenstaande gok-oplossing zeg ik met het oog op het feit dat je een benzine T4 rijdt (heb ik toch goed onthouden he??))
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Of die goed rijd als die koud is weet ik nog niet. Ben gisterenavond aangekomen en vandaag alles uitgepakt. Morgen ga ik er weer mee rijden. Maar ik denk zelf dat dit er niet mee te maken heeft want ik had er al bijna 1000 km mee gereden toen die het ging doen en als ik hem even stil zet, 10 minuten bv, dan doet die het weer goed en dan is die niet afgekoeld.
Fapor Lock is iets waar ik aan dacht maar het komt bijna nooit voor en zo warm (heet) is het niet. En de motor werd niet overmatig warm.

Dat van die lekkage en kan ik me voorstellen maar dan de vraag hoe kan ik dat nakijken ?
Brandstoffilter lijkt me ook niet want dan zou die het altijd moeten doen, ook met een volle tank en heeft even afzetten geen invloed. Lijkt mij tenminste.
Ik heb wel geprobeerd zonder benzinedop te rijden om vacuum trekken in de tank uit te sluiten maar dat hielp niet.
Ik ben benieuwd hoe ik die lekkage zou kunnen vinden ?
Of moet ik daarvoor toch naar de garage of kan dat via de ANWB ?

Je heb het goed onthouden, een benzine uitvoering.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

ZwedenTransporter schreef: Brandstoffilter lijkt me ook niet want dan zou die het altijd moeten doen, ook met een volle tank en heeft even afzetten geen invloed. Lijkt mij tenminste.
Als een brandstoffilter erg vervuild is kan het zijn dat er NA het filter een drukdaling ontstaat omdat de pomp aanzuigt na het filter en dus een onderdruk zuigt waardoor er te weinig benzine naar de motor gepompt wordt. Zet je de motor af dan kan eventueel door terugloop weer even "ruimte" ontstaan waardoor de motor daarna weer even beter loopt.
Benzineniveau kan ik daar ook niet echt in rijmen anders dan dat een hoger vloeistofniveau een grotere vloeistofdruk voor het filter geeft
ZwedenTransporter schreef:
Dat van die lekkage en kan ik me voorstellen maar dan de vraag hoe kan ik dat nakijken ?
Ik ben benieuwd hoe ik die lekkage zou kunnen vinden ?
Of moet ik daarvoor toch naar de garage of kan dat via de ANWB ?
Mvg
Nol
TJa, zorgen dat je tank niet te vol is, stoelen eruit, vloerbedekking eruit, plaatje in de bodem losmaken en daaronder zit je tankelement, dat uit je tank halen en heeeel goed bekijken.

Niet een werkje dat een noodhulpdienst voor je gaat doen, die leggen hooguit een slangetje uit je tankopening naar je benzinepompje :muur en sturen je zo op weg naar de garage :bonk :bonk
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Maar als ik het goed begrijpt dan moet je de benzine hoeveelheid kunnen meten wat uit de pomp komt. Bij te veel vervuild filter komt er toch altijd te weinig benzine uit ?
En dat zou heel goed gedaan kunnen worden.
Zit ik nog met de volle tank, als die volgetankt is loopt die weer goed OF dat komt omdat die even stil gestaan heeft bij het tankstation ? Dat moet ik nog uit proberen zodra die het weer gaat doen.

Ik kan alles er wel uithalen maar als de Zweedse ANWB er bij komt en die leggen een slangetje aan dan kan ik, hopelijk, voorlopig wel rijden naar huis of ik kan als het goed gaat alsnog alles er uit halen en het nakijken.
En ze kijken gelijk of het niet ergens anders vandaan komt neem ik aan.

Ik ga morgen een stuk rijden en kijk wat die doet.

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

ik vind een slangetje in de vulopening en buitenlangs ergens heen nu niet echt een lekker veilige oplossing (heb het de ANWB al zien flikken !)

maar ja, zoiets is als je niet bij huis bent altijd lastig
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Hoi

Vandaag langs de VW dealer geweest en die hebben hem aan de monitor gehad en volgens hun is de aanzuigluchttemperatuur sensor kapot.
Deze wordt morgen vervangen.
Ik kon er mee naar ons vakantiehuis rijden en als die onderweg weer kuren had dan moest ik de stekker daarvan er uit trekken, dan rijd die wel verder maar het verbruik is dan erg hoog.
Onderweg kreeg die het weer maar toen ik de stekker er uit haalde maakte het niets uit.
Mijn vraag is : is die sensor dan wel kapot ?

Mvg
Nol
Afbeelding
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

daar zou je dan toch wel aan gaan twijfelen...

even afspraak maken met de dealer dat de reparatie niet betaald wordt en de oude sensor gratis teruggeplaatst wordt wanneer het probleem niet verholpen wordt met het vervangen van de sensor?
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Even weer een update.
Ik ben net terug van een hele dag garage en nu zonder T4. Rijden is nu bijna helemaal niet meer mogelijk.
Vanmorgen om 9 uur gestart en gelijk pruttelen maar uiteindelijk toch rijden. Na enkele km was het over en stopte de auto al bleef de motor pruttelend lopen. Ik heb een automaat !
Na proberen en uitzetten werd die weer gestart en na enkele minuten was het weer over en kon ik verder opweg naar de garage maar weer na enkele km hetzelfde, stoppen en motor blijft pruttelend en qua toeren wisselend draaien. Gas geven heeft geen nut. Langzaam gasgeven helpt wel maar bij ongeveer 1500 toeren wil die niet verder en lijkt die te stikken.
Na enkele minuten gaat het weer al is het voor korte tijd maar toen was ik bij de garage.
Pruttelend met een gang van 10km naar binnen gereden.
De LMM wordt wisselend aangegeven alszijnde kapot.
LMM vervangen maar geen verbetering en de oude wordt weer terug gezet.
Er komt goede en voldoende benzine uit de slang met voldoende druk. Filter is goed.
Ook de retour benzine leiding is goed
Bougies vervangen, enkele jaren geleden had de garage / dealer een T4 bij die bijna dezelfde problemen had als die van mij en daarbij hielp het vervangen van de bougies. Helaas bij mij niet maar nieuwe bougies kan geen kwaad.
Trouwens deze garage is een officiele VW dealer / garage voor Transporters in Kristinehamn.
Lambdasonde is losgenomen maar ook dan geen positief resultaat.
Met ??? gecontroleerd op lucht lekkages en geen lekkage gevonden.
Na dit alles te hebben gedaan werd telkens een test gedaan met Vagcom en telkens komt soms de foutmelding van de LMM alleen op het laatst kwam er ook diverse foutmeldingen van de unit zelf.
Morgen gaan ze de bobine vervangen om te kijken of het daar in zit.

Iemand nog enige suggesties ?
Afbeelding
Herman744
Berichten: 685
Lid geworden op: 15 jan 2007, 19:23
Locatie: Oost-Brabant

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Herman744 »

Hallo,

Lees niks over controle van luchtfilter. Zal het wel niet zijn, maar simpele dingen uitsluiten kan geen kwaad.

Herman744
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Roger B. (11)61 »

stappenmotor voor de omlooplucht, deze regelt de hoeveelheid lucht als de gasklep dicht is (voor stationair loop) als die niet goed afsluit of zelfs open blijft staan rijdt dat net alsof ie valse lucht trekt. Ook de (draden van de) connector goed checken

normaal gesproken merk je dat vooral bij lage toeren, maar als ie ECHT open staat kan het ook op hogere toeren wel effect hebben


Luchtlekkage zoeken doet men vaak met remmenreiniger of kruipolie, langs inlaattraject spuiten, bij lekkage zuigt ie het brandbare spul naar binnen en gaat ie hoger stationair lopen
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33896
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door Multivan Generation »

misschien kan het zo zijn, dat je gaspedaal defect is, als je een elektronische hebt.
Anders eens de kabel op het gasklephuis checken of daar geen ruimte/speling op zit.

Bobine zou goed kunnen..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Alvast weer bedankt, kan ik morgen weer wat doorgeven om te bekijken.
De luchtfilter zit er net voor vertrek nieuw in en is ook nu weer bekeken. Was nog nieuw.
Die stappenmotor, dat is toch de stationair/toerentalstablisatieklep ?
En die zit ongeveer in het midden boven de motor. Daarvan gaat er een slang links naast de kop0 van de motor en een slang gaat naar onder de motor. Ik kan niet zien waarheen maar hij gaat in een een flex slang met andere draden of slangen en dat is een witte nylon slang met aluminium beschermslang er om heen. Klopt dat ?
Als ik het goed gelezen heb op internet dan is het een kortsluitleiding tussen de luchtslang en het inlaadspruitstuk.
Begrijp ik het goed dat als deze open blijft staan dat de motor dan ook bijna niet meer loopt en dus dan niet alleen werkt bij stationair toeren ?

Leuke en goede uitleg van dit ding is te vinden op : http://www.vwforum.nl/how-to-info-f39/d ... 36558.html

Aanvullende adviezen worden op prijs gesteld, kan ik die morgen meenemen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
ZwedenTransporter
Berichten: 357
Lid geworden op: 06 feb 2008, 17:16

Re: Motor rijd niet goed

Bericht door ZwedenTransporter »

Helaas geen positieve ontwikkelingen.
Ik heb de ANWB moeten inschakelen want zoals het er nu uit ziet wordt die niet gerepareerd.
Ze komen er niet achter.
Ik hou jullie op de hoogte

Alvast iedereen bedankt voor het meedenken.
Mvg
Nol
Afbeelding
Plaats reactie